4.3/5 - (46 امتیاز)

فلت (flat) به معنای همسطح، صاف و هموار و در واقع سطحی که با هیچ نقطه ای از خودش اختلاف سطح ندارد، می‌باشد. ویلا فلت یا ویلا همکف در معماری و طراحی به ساختمانی گفته می‌شود که تنها یک طبقه و یک سقف دارد. یعنی هیچ سقف مشترکی با بخشی دیگر ندارد و خود نیز سقف مشترک نیست.

طراحی ویلای فلت در سهیلیه کرج

امروزه شاید اکثرا کلمه همکف را شنیده باشیم. در واقع  ویلاهایی که با اختلاف سطح حداقل یک متر از زمین ساخته می‌شوند و به طور کلی بدون اختلاف سطح گذر هستند، خانه همکف و یا فلت می‌گویند.
همچنین منظور از طبقه همکف قسمتی از ساختمان ویلا است که فاصله آن از سطح گذر حداکثر 1/20 متر و یا ارتفاع سقف آن از گذر بیش تر از عدد گفته شده باشد.
ویلا فلت نیز سازه ای است همکف با متراژ حداقل 80 متر همچنین حداقل دارای 2 اتاق خواب و سایر بخش‌ها یعنی سالن نشیمن، سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، گاراژ، انباری، و غیره است.

در ادامه میخواهیم چند مورد از مزایا و معایب ویلاهای فلت را بررسی کنیم.

مزایای ویلا فلت (ویلا یک طبقه) چیست؟

  •  هزینه‌های ساخت و ساز کمتر و سهولت اجرای ویلای فلت

با توجه به اینکه ساختمان و ویلای شما در این حالت تنها دارای یک طبقه می‌باشد در نتیجه شما هزینه کمتری را صرف مواد و مصالح، دستمزد کارگر و غیره خواهید کرد. و همچنین مدت زمان اجرای نهایی کار به مراتب کمتر خواهد بود.

  •  رفت و  آمد و حمل وسایل

حمل و نقل و رفت و آمد همچنین برای افراد مسن بسیار راحت تر و کم درد سر می‌باشد.

  •  هزینه‌های کمتر سرمایشی

در طبقه همکف هزینه‌هایی که بابت سرد سازی محیط می‌شود، از جمله مصرف برق و غیره در فصول گرم سال بسیار کاهش می‌یابد.

  •  بهره مندی راحت از فضای بیرون (دسترسی آسان به محوطه)

طبقه پایین به فضای بیرون مثل حیاط دسترسی بهتری دارد.
خصوصا اگر حیوان خانگی داشته باشید، می‌توانید با استفاده از فضای بیرون، راحت‌تر نگهداری کنید.

ویلای فلت مدرن

معایب ویلا یک طبقه چیست؟

  • جدا نبودن فضاهای خصوصی مثل اتاق خواب از فضاهای عمومی‌مثل نشیمن
  • سرو صدا و آلودگی صوتی در فضاهای خصوصی مثل اتاق خواب

به علت قرار داشتن فضاهای عمومی‌و خصوصی در کنار هم (در یک طبقه) برای فضای‌های خصوصی مثل اتاق خواب مزاحمت و سروصدا ایجاد میشود.

  • محروم بودن از چشم انداز زیبای طبقات بالایی
  • محدود بودن فضا برای خانواده‌هایی با جمعیت زیاد

همین دلیل باعث شد که استقبال مردم از ویلاهای دوبلکس و تریبلکس بیشتر شده و ساخت ویلای فلت از رونق بیفتد.
با توجه به شرایط اقتصادی و قدرت خرید عمومی‌مردم، استقبال نسبتا خوبی از ویلا یک طبقه می‌شود.
اما بطور کلی ویلا فلت اکثرا شامل ویلاهایی است که قدمت بیش‌تری نسبت به دیگر سبک‌های ویلا دارند.
در واقع بیشتر سازه‌های قدیمی‌ویلا و نیاز به بازسازی را شامل می‌شوند، چرا که در حال حاظر با افزایش قیمت زمین دیگر مقرون به صرفه نیست که از این مدل ویلاها برای فروش احداث گردد و بیشتر سازندگان از چند سال قبل به سوی ویلا دوبلکس روی آورده اند.

طراحی ویلای فلت در اصفهان

ویلای فلت یا یک طبقه مدرن

همانطور که میدانید یکی پارامتر‌هایی که میتواند جنبه‌های بصری و زیبایی ویلا‌ها را افزایش دهد ،مواردی ازجمله ظاهر سازه و ارتفاع ویلا است در ویلاهای فلت مدرن نیز ارتفاع یکی از فاکتور‌های اصلی است که مورد توجه معماران و کارفرمایان می‌باشد. ویلاهای مدرن نسبت به سایر سبک‌ها همچون کلاسیک از مزیت بیشتری برخوردار هستند و همچنین  ویژگی‌های بسیاری را دارا می‌باشند که در ادامه نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت : مهم ترین شاخصه ویلاهای فلت به سبک مدرن طراحی آن‌ها در زمینه خارجی و از نظر دکوراسیون داخلی است در طراحی مدرن سادگی طرح  اصلی ترین مشخصه آن بوده به شکلی میتوان گفت در طراحی مدرن سادگی جایگزین تمامی‌زرق و برق‌ها و شلوغی‌های موجود در سبک کلاسیک است .به علاوه ترکیب فناوری و سادگی در زمینه معماری و ساخت وساز ویلا ، ویلا‌های مدرن ر ا به مکان‌های بهتر و راحت‌تری برای ساکنین تبدیل کرده است .

ویژگی ویلاهای فلت مدرن

ویلاهای فلت مدرن یا یک طبقه همانطور که از نامشان پیداست فاقد پله هستند. همین مسأله باعث شده تا تمامی‌فضاها معمولاً هم‌سطح باشند و شما اختلاف ارتفاع فضاها را در این سبک نخواهید داشت. از این رو این ویژگی در ویلا‌های فلت میتواند گزینه مناسبی برای خانواده‌هایی با فرزندان خردسال و حتی وجود افراد سالخورده باشد. یکی دیگر از ویژگی ویلاهای یک طبقه از نظر هزینه‌های ساخت و ساز ویلا بوده همانطور که به آن اشاره شدویلاهای فلت نسب به ویلاهای دوبلکس و تریپلکس نسبتاً از هزینه‌های کمتری برخوردار هستند این هزینه‌ها میتوانند در هزینه‌های اجرایی و راه اندازی، تأسیسات هوشمند، لوله کشی، فاضلاب، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و …. حس شوند.

طراحی داخلی ویلاهای فلت مدرن

یکی از ایده‌هایی که میتواند در طراحی داخلی ویلاهای فلت مدرن به این نوع مدل جذابیت بیشتری ببخشد ایجاد اختلاف سطحی در بعضی فضا‌ها است البته توجه داشته باشید این اختلاف ارتفاع سطح فقط جنبه جداسازی فضاهارا دارد و نباید بیش از 20 سانتی متر و یا بیشتر از یک یا نهایت دو پله باشد.

طراحی داخلی ویلاهای فلت مدرن

چند نکته در طراحی داخلی ویلاهای یک طبقه مدرن که باید بدانید؟!!

1- طراحی در راستای بهره مندی هرچه بیشتر از نور طبیعی

در طراحی ویلاهای مدرن خصوصا ویلاهای فلت مدرن برای استفاده هرچه بیشتر از نور طبیعی معمولاً از پنجره‌های بزرگ که از کف تا سقف کشیده شده‌اند استفاده می‌شود نور طبیعی کافی علاوه بر زیبایی بخشیدن به فضای داخلی ویلاهای فلت مزایای فراوانی را بدنبال دارند.

2- اتصال فضای داخلی به فضاهای باز ویلا

یکی از ویژگی مهم در طراحی داخلی ویلاهای مدرن اتصال فضای داخلی ویلا به فضای باز میباشدکه این امر موجب مزایا‌های بسیاری از جمله بزرگ‌تر بنظر رسیدن مساحت زیر بنای ویلاهای فلت نسبت به اندازه حقیقی آن‌ است.

3- طراحی داخلی کارآمد

همانطور که میدانید یکی از اصول اصلی در طراحی داخلی ویلاهای مدرن ایجاد طراحی کارآمد ویلا است .این بدان معناست که از تمامی‌متراژنهایت استفاده می‌شود در ویلا‌های مدرن با اتصال فضاها به یکدیگر فضاهای داخلی بزرگ تر و کارآمد تر میگردد.

نمای ساختمان ویلایی همکف یا یک طبقه

داشتن یک ویلای اختصاصی و منحصربفرد آرزوی هر فردی است اما هرکسی نسبت به شرایط اقتصادی خود و مقدار بودجه ای که در نظر دارد در این مسیر گام بر می‌دارد. اگر شما نیز جز افرادی هستید که می‌خواهید هزینه‌های ساخت ویلای خود را تا حد امکان کاهش دهید توصیه می‌گردد حتما به طراحی و ساخت ویلاهای یک طبقه یا فلت بیشتر بیاندیشید این نوع ویلا‌ها میتوانند گزینه مناسبی برای کاهش هزینه‌ها باشند.

همانطور که میدانید در طراحی ویلاهای مدرن خصوصا ویلاهای مدرن همکف یا فلت حساسیت‌های بسیاری وجود دارد. درمقاله طراحی ویلا دانستیم که اصول طراحی ویلا با توجه به لوکیشن هر ویلا متمایز از دیگری است. به طور مثال طراحی ویلاهای مدرن در شمال کشور با طراحی ویلاهای اطراف تهران متفاوت است اینک نگاهی به طراحی نمای ویلا‌های همکف داریم.

به طور معمول در طراحی نمای ساختمان‌های ویلایی همکف از سبک مدرن استفاده بیشتری می‌شود; البته این همه گیری به معنای محدودیت در اعمال سبک مورد علاقه شما در ساخت ویلای اختصاصیتان نیست. شما میتوانید با مشورت و بررسی تمامی‌زوایا به کمک مشاورین و مهندسین ما در گروه معماری مدرن ویلا، سبک مورد علاقه تان همچون سبک  مینیمال، سبک کلاسیک ،نئوکلاسیک و … را به عنوان سبک نمای ویلا فلت خود برگزینید.

درطراحی نمای ویلای‌های مدرن خصوصا نمای ویلاهای همکف مدرن، از پنجره‌های بزرگ استفاده می‌شود همچنین با ایجاد فرورفتگی‌ها و برجستگی‌ها در کنار حجم‌های مربع و مکعب، نمادی از تکنولوژی و مدرنیته در نمای ساختمان ظهور می‌کند در کنار آن نیز از تابش مستقیم خورشید نیز جلوگیری می‌شود.

تاثیر نما در متراژ واقعی ویلا‌های همکف

گاهی بنابر شرایط موجود برخی از ویلاها در متراژ‌های کوچک و یا به صورت فلت اجرا می‌شوند. آیا می‌دانستید با اعمال چند نکته در طراحی نمای ویلاهای یک طبقه یا همکف میتوان متراژ ویلا را بیشتر از مساحت واقعی آن نشان داد؟

اولین نکته برای اینکه ویلاهای همکف بزرگتر از مساحت واقعیشان به نظر برسند طراحی نمای آنها به سبک مدرن است دومین مورد استفاده از جزئیات کمتر در نمای ساختمانهای  همکف می‌باشد و سومین نکته استفاده از رنگ‌های روشن در نمای ویلای فلت بوده است استفاده از این سه مورد در طراحی نمای ویلاهای همکف باعث ایجاد خطای دید وبزرگتر به نظر رسیدن مساحت زیربنا ویلا نسبت به اندازه واقعی آن است.

ویلای نیم پیلوت چیست؟

همچنین گاهی ممکن است برای اینکه طرح ویلا از سادگی و یکنواختی خارج شود، طراح‌ها از ویلای نیم پیلوت استفاده میکنند.
پیلوت فضایی است که یک اختلاف سطح جزئی نیم طبقه ای با سایر بخش‌های سازه بوجود می‌آید.
نیم پیلوت طرحی است که برای یکی از اتاق خواب‌های ویلا، گاراژ و پارکینگ یا انبار و موتور خانه طراحی میشود و کاربرد دارد.
طراحی‌های نیم پیلوت درواقع انواع اشکال را دارند که این نوع طرح‌ها بستگی به نوع سلیقه سازنده و مهندس ساختمان خواهد داشت.

ویلا نیم پیلوت

نقشه ویلاهای همکف یا ویلای یک طبقه

نقشه ویلای همکف یا فلت

یکی از مواردیکه در هنگام طراحی نقشه‌های ویلایی همکف باید به آن توجه کنیم، زون بندی‌های مناسب و کارآمد است; این در حالی بوده که در طراحی پلان ویلاهای فلت دقت به جهت تابش نور خورشید نیز بسیار حائز اهمیت است. نوردهی یکی از مهم ترین فاکتور‌ها در طراحی ویلا است. در ویلاهای همکف که با نام ویلاها فلت نیز شناخته می‌شوند، با توجه به آن که تمامی‌فضا‌ها در یک طبقه قرار دارند ممکن است تمامی‌بخش‌ها همچون اتاق خواب‌ها در پشت دیگر فضا‌هایی مانند پذیرایی قرار گیرند. از این رو از نور طبیعی بی نصیب باشند. بنابراین در طراحی نقشه‌های ویلاهای فلت باید به نورگیربودن تمامی‌فضا‌ها توجه ویژه ای داشت.

در طراحی پلان ویلاهای فلت یا یک طبقه هم جواری فضاهای مرتبط نیز بسیار مهم است. به طور مثال در طراحی نقشه‌های ویلای‌های فلت مدرن باید اتاق خواب‌ها در کنار یکدیگر سپس حمام و سرویس‌های بهداشتی در مجاورت آن‌ها طراحی شوند همچنین به طور معمول پذیرایی و آشپزخانه نیز در کنار یکدیگر طراحی می‌شوند.

چنانچه طراحی نقشه‌های ویلاهای همکف از اصول مجاورت فضا‌های مرتبط پیروی کند قطعا از ایجاد فضاها و راهرو‌های اضافی جلوگیری می‌شود. با توجه به این موضوع که نقشه‌های ویلا‌های مدرن از اصول مدرنیسم پیروی می‌کنند در این گونه نقشه‌ها پلان‌هایی بسیار کارآمد خواهیم داشت و در نتیجه شما یک ویلاهای مدرن در یک پلان کوچک و در عین حال جذاب خواهید داشت.

چگونه نقشه ویلاهای همکف را به یک پلان منعطف تبدیل کنیم ؟

  • طراحی هوشمند و آگاهانه و استفاده از پنجره‌های بزرگ
  • دسترسی آسان فضاها به یکدیگر
  • استفاده از پلان باز به طوری که اتاق‌ها بزرگتر از متراژ واقعی خود احساس شوند.

جمع بندی

در بخش معرفی ویلا و سازه‌ها اشاره کردیم که طراحی ویلا دارای انواعی می‌باشد که شامل ویلا دوبلکس، تریبلکس، فلت، نیم پیلوت و غیره می‌شوند.
ویلا یک طبقه نیز میتواند دارای انواع باشد.
ویلا فلت مدرن و ویلا فلت کلاسیک زیر مجموعه از انواع ویلا فلت یا ویلای یک طبقه هستند.
هزینه‌های ساخت یک ویلا فلت با توجه به منطقه و مکان ویلا، مصالح کار شده، موقعیت زمانی و سایر المان‌ها متفاوت است.

گروه تخصصی مدرن ویلا با دانش به روز و با مهندسان و طراحانی مجرب پاسخگوی هر نوع سلیقه و ایده آل شما عزیزان است و می‌تواند انواع ویلا فلت شیک،لاکچری و در عین حال به روز را با تمام جزئیات و خواسته‌های شما عزیزان برایتان به ارمغان آورد.