4.6/5 - (39 امتیاز)

نمای ویلا، اولین معرفه ساختمان است پس طراحی نمای ویلا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چون نما اولین عاملی است که نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند. پس در  مراحل طراحی و ساخت ویلا باید تلاش کرد از همه توانایی‌ها در راستای ارائه نمایی زیبا و خلاقانه بهره برد. نما علاوه بر زیبایی که به ساختمان می‌دهد بر قیمت ساختمان نیز تأثیر می‌گذارد.

اهمیت طراحی نمای ویلا

در دنیای پر از سبک‌های مختلف در طراحی نمای ویلا، محدود کردن سبک معماری میتواند چالش بزرگی باشد. نماها چهره هرساختمان هستند و نقش بزرگی در هویت و شخصیت بخشیدن به ساختمان را ایفا میکنند. نمای ویلا نمایانگرسبک و دیدگاه خلاق معماربوده و تصویری از طراحی فضای داخلی ویلا را به نمایش میگذارد. در واقع نمای بیرونی ویلا اولین برداشتی است که دیگران از ساختمان شما خواهند داشت بنابراین نمای ساختمان یکی از آیتم‌های مهم در ساخت و طراحی ویلا بوده  و از این رو بسیار حائز اهمیت است.

نمای ویلای مدرن

نمای ساختمان ویلایی علاوه بر زیبایی و ایجاد جذابیت بصری، در کیفیت ویلا، کیفیت عملکرد بنا و افزایش طول عمر بنای شما نیز موثر است.
جذابیت بصری یک ساختمان وابسته به طرح بیرونی و نمای آن است. یک طرح خوب باعث افزایش عمر ساختمان می‌شود و اثری شاخص و منحصر به فرد در ذهن خواهد داشت.

نکته مهمی‌که باعث می‌شود تا نمای ویلا به این میزان در کیفیت ویلا تاثیر گذار باشد، مصالح و متریال به کار رفته در نماست.
مشخصه‌های فنی و حدود استاندارد‌های مشخصی برای متریال مورد استفاده در نمای ویلا وجود دارد که با دارا بودن این مشخصه‌ها و همچنین رعایت این استاندارد‌ها از یک طراحی نمای اصولی و زیبا می‌توان برخوردار شد.

طراحی دقیق و اصولی نمای ویلا به غیر از جذابیت و زیبایی بخشیدن به ساختار ساختمان باعث محافظت آن در برابر آب و هوا و آسیب‌های مختلف در سالهای طولانی می‌شوداز این رو  این امر انتخاب نمای مناسب را به انتخابی بسیار مهم تبدیل می‌کند.

نمای ویلا

اصلی ترین معیارهای سنجش زیبایی نمای یک ویلا

برای سنجش زیبایی نمای یک ویلا و ساختمان ۵ معیار  وجود دارد که با آن‌هاآشنا میشویم

  • طراحی نما به صورتی باشد که تعادل  بصری کاملا در آن حس شود یعنی سمت چپ و راست بالا و پایین حس سبک و سنگینی یکسانی داشته باشد.
  • تمامی‌اجزا درنمای ویلا باید کاملا در تناسب با یکدیگر باشند یعنی مدول و ابعاد در تناسب باهم باشند مثل بازشوها،قاب‌ها و تراس‌ها
  • نمای ویلا باید ساده باشد و این سادگی کاملا برای عموم قابل درک و خواهش باشد مانند تعداد،اجزا،فرم و متریال نما
  • اجزای نما در راستای یک هدف و در نظم باشند.یعنی سازماندهی بصری داشته باشند و اجزا کاملا هماهنگی دقیقی با یکدیگر برقرار کنند.
  • وحدت در نمای ویلا ، وحدت در نما به این معناست که تمامی‌اجزا در جهت  رسیدن به یک هدف هماهنگ و یک پارچه باشند.

چگونه نمای مناسب ساختمان ویلایی را انتخاب کنیم؟

علاوه بر توجه به شرایط اقلیمی‌،موقعیت جغرافیایی سازه و…در هنگام انتخاب نمای ویلای خود ابتدا سبک و طراحی داخلی ویلا را در نظر بگیرید در حقیقت نمای شما باید  تکمیل کننده و متناسب با فضای داخلی ویلایتان باشد.

مشخصه‌های عمومی‌برای مصالح نمای  ویلا

  • استحکام کافی متریال و مصالح به کار برده شده
  • وزن تمام شده و کلی برای هر متریال
  • نحوه اتصال متریال به سازه و بنای ویلا
  • در نظر داشتن قیمت تمام شده و صرفه اقتصادی و ارزش واقعی متناسب با توجه به کیفیت متریال
  • نورپردازی در خور نما و محوطه

مشخصه‌های فنی متریال نمای ساختمان ویلایی

  • مصالح به کار رفته باید عایق سرما و گرما باشند، در واقع باید ضریب انتقال حرارتی داشته باشند تا از هدر رفت انرژی جلوگیری کنند.
  • عایق صوتی باشند
  • تمامی‌مواد باید متناسب با شرایط اقلیمی‌مانند آب و هوا، باد و طوفان، میزان آلاینده‌ها انتخاب و استفاده شوند
  • سهولت در استفاده و نصب داشته باشند و مقاوم در برابر افتادن و جدا شدن از نما
  • مقاوم در برابر حریق
  • انعطاف پذیر بودن در اجرا و کاربری سرعت اجرای بالا
  • مقاوم در برابر یخ زدگی و ضربه
  • مقاوم در برابر زلزله و سایر رخداد‌های طبیعی
  • قابلیت اجرا در ارتفاع و برخورداری از حداقل وزن

به طور کلی متریالی مناسب اجرای نماست که در کنار تمامی‌ویژگی‌های مذکور از زیبایی لازم در طراحی نمای ساختمان ویلایی برخوردار باشد. در واقع علت عمده اجرای نمای ویلا برای افزایش و حفظ زیبایی نماست; و در عین حال باید کیفیت لازم را نیز به بنا بدهد.

نمای ویلای کلاسیک

عوامل تأثیرگذار بر طراحی نمای ویلا کدامند؟

فضاهای واسط و نیمه محصور اجزایی جدایی ناپذیر از نمای ویلا هستند. لزوم وجود ارتباط با محوطه ویلا و استفاده از پتانسیل‌های طبیعی، وجود بالکن، تراس و عرشه در طراحی نمای ساختمان ویلای را غیر قابل اجتناب می‌کند. فضاهای این چنینی که بخش‌های داخلی و خارجی ویلا را به هم پیوند می‌دهند و خواه ناخواه نمای ویلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جانمایی این فضاها بر اساس بهترین موقعیت کاربری باید انجام گیرد. برای مثال بهترین موقعیت برای حداکثر نورگیر بودن تعیین می‌شود از این رو نمای ویلا را از حالت یک دست و یک پارچه بودن خارج می‌کند و به نما حجم می‌دهد.

طراحی نمای ویلا

ترتیب و اولویت وجوه مختلف در طراحی نمای ساختمان ویلایی

جانمایی بخش‌های داخلی در طراحی داخلی ویلا، بر اولویت بندی نمای وجوه مختلف ویلا تاثیر گذار است. مثلا پذیرایی یا نشیمن که نیازمند نور کافیست با بازشوهای بزرگ معمولا در وجه جنوبی یا شمالی بنا قرار می‌گیرد.
نمای اصلی ویلا معمولا وجهی از آن است که ورودی اصلی در آن جهت جانمایی شده است. اندازه، ورودی ویلا بعنوان یک نقطه کانونی در نمای ویلا تاثیر بسیار ویژه ای دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله سبک‌ها و ترفند‌هایی که برای تاکید بر ورودی در نما وجود دارد، قرارگیری آن روی یک سطح بالاتر از همکف و طراحی پله، عقب نشینی و یا پیش آمدگی آن نسبت به سطح نما، استفاده از المان‌های تزئینی مانند قرار دادن ستون، فلاور باکس و یا تندیس‌هایی در مجاور آن است.

محل قرارگیری ویلا یا موقعیت ساختمان ویلایی

موقعیت ساخت ویلا از عواملی است که اگر بخوبی بررسی شود بعنوان فرصت و پتانسیل ویلا سنجیده می‌شود. اما اگر با سهل‌انگاری از کنار آن بگذریم یک عامل معضل ساز به حساب می‌آید. طراحان حرفه‌ای سعی می‌کنند طراحی نمای ساختمان ویلایی مدرن را بر اساس محلی که ویلا در آن قرار می‌گیرد انجام دهند به این صورت که طراحی فرم نما تابع خط آسمان و ناهمواری‌‌های مجاور ویلا خواهد بود. موقعیت ویلا تا حدی تأثیرگذار است که معماران خلاق در بکارگیری مصالح در طراحی نمای ساختمان ویلایی مدرن به بافت مجاور ویلا دقت کرده و سعی می‌کنند از رنگ‌های همخوان با محیط استفاده کنند.

نمای ویلای مدرن

انواع سبک‌های  طراحی نما ویلایی چیست؟

طراحان و معماران معروف در طراحی‌هایشان از روش خاص و سبک خاصی پیروی می‌کنند به شکلی که اگر شما ساختمان خاصی را ببینید، بدون اطلاع از اینکه طراح آن کیست قادر هستید حدس بزنید که این ساختمان از آثار کدام معمار مشهور است. پس  هر معمار در طراحی نمای ساختمان ویلایی از سبکی که می‌پسندد استفاده می‌کند. اما نکته مهم این است که نظر کارفرما و مالک نیز تعیین‌کننده است. به همین دلیل در سراسر دنیا وقتی کارفرمای خوش‌سلیقه در کنار معماران حرفه‌ای قرار می‌گیرد، یک اثر ماندگار ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که انتخاب سبک طراحی نمای ساختمان ویلایی یک امر سلیقه‌ای است و هر فرد سلیقه‌ ویژه‌ خودش را دارد.

نمای ویلای دوبلکس

سادگی و خوانایی نمای ساختمان ویلایی

باید توجه داشت که طراحی نمای ساختمان ویلایی در حالتی ساده، زیبا و خوانا انجام شود زیرا قرار است محیطی آرام و آرامش‌بخش را برای ساکنین فراهم کند. به همین دلیل توصیه می‌شود حداکثر از دو نمونه مصالح استفاده شود و همین‌طور در دو رنگ و از این میزان تجاوز نکند. طراحی نما ویلای شما باید به صورتی باشد که فرصت را برای جلوه گری طبیعت فراهم کند.

طراحی نمای ویلا

طراحی نمای کلاسیک

طراحی نمای ویلای کلاسیک

نمای کلاسیک یا رومی‌یکی از پرکارترین و با جزییات ترین انواع نمای ساختمان محسوب میشود . تقارن مهم ترین اصول طراحی نمای کلاسیک  به حساب می‌آید. این سبک معماری با ستون‌ها، سنگ‌ و قالب‌های تزئینی با الهام از معماری رومی‌و یونانی مشخص می‌شود. بیشترین متریال استفاده شده در طراحی نمای کلاسیک ساختمان مصالح سنگی هستند. نما کلاسیک دارای پنجره‌های متعدد با خوابگاه‌های زیبا است که نور طبیعی زیادی را واردساختمان   می‌کند. نمای کلاسیک با طراحی پرزرق و برق و سلطنتی که دارد حس وقار را برای ساکنان خود به ارمغان می‌آورد و به صاحبان آن حس تجمل می‌بخشد بنابراین میتوان گفت نمای ساختمان  یک قطعه جدایی ناپذیر برای طراحی کلی یک ساختمان است و این فرصت را برای ایجاد شخصیت در یک ساختمان فراهم می‌کند.

طراحی نمای ویلا نئوکلاسیک

طراحی نمای نئوکلاسیک

اگر هنوز در انتخاب سبک خود مردد هستید و می‌خواهید هم سبک کلاسیک رو داشته باشید هم مدرن، اگر هم سادگی را دوست دارید هم ماندگاری، شما به احتمال زیاد فرد میانه روی هستید و باید گفت سبک مناسب شما سبک نئوکلاسیک هست. سبک نئوکلاسیک بیشتر به صورت یک خانه کلاسیک با وسایل مدرن طراحی می‌شود و بین دو سبک کلاسیک و مدرن قرار دارد البته نه به شلوغی و پر زرق و برقی سبک کلاسیک و نه به سادگی  سبک مدرن هست. پلان ویلا نئوکلاسیک نشان دهنده ظرافت و زیبایی معماری کلاسیک است.

نمای ویلا چه ازنظر زیبایی و چه کاربردی بسیار مورد توجه بوده و از این رو انتخاب بهترین و مناسب ترین نما برای ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رعایت تقارن و تناسب در معماری کلاسیک و استفاده از مصالح سنتی مانند آجر سنگ و چوب از ویژگی‌های نمای سبک کلاسیک است. ازاین جهت میتوان تقارن  را یکی از اصول جدا نشدنی در طراحی نما کلاسیک دانست.

نمای کلاسیک حس شکوه و عظمت رو به بیننده القا می‌کند. نمای نئوکلاسیک در واقع از سایر ساختمان‌های کلاسیک و مدرن متمایز است. یکی از ویژگی‌های بارز معماری نما نئوکلاسیک، جلوه دیوار است که به هر قسمت از آن شخصیت منحصر به فردی می‌بخشد. می‌توان گفت که  نئوکلاسیک‌ها از طرح‌های کلاسیک در سبک مدرن استفاده می‌کنند. این سبک نما می‌توان به اجرای تزیینات و طرح‌های کلاسیک به همراه امکانات مدرن و جدید در طراحی نمای ساختمان ویلایی اشاره کرد. بنابراین سبک نئو کلاسیک به جای زینت با تقارن، ازهندسه ساده استفاده می‌کند.

طراحی نمای مدرن

امروزه در کشور ما سبک مدرن برای نمای ویلا جز محبوب ترین و رایج ترین سبک‌ها در بین دیگر سبک‌ها شمرده می‌شود.و هر روزه به تعداد علاقه مندان به این سبک افزوده می‌شودبه همین علت شما شاهد طیف وسیعی از مدل‌ها و طرح  متنوع در بین نماهای مدرن هستید.دلیل محبوبیت نماهای مدرن در میان عموم به چه علت است؟برای پاسخ به این سوال بهتر است با برخی از ویژگی‌های نماهای مدرن بیشتر آشنا شویم.

طراحی نمای مدرن

سبک نماهای مدرن از ویژگی‌های منحصربفردی نسبت به سایر سبک‌ها برخوردار هستندهمین مسئله به شما این امکان را می‌دهد تا در خلق طرح‌های مختلف و متنوع با دست باز تری عمل کنید دیگر علت محبوبیت نماهای مدرن هزینه پایین اجرایی آن به نسبت نماهای کلاسیک بوده است .هرکدام از این ویژگی‌ها به تنهایی نیز میتوانند دلیلی خوبی برای محبوبیت سبک نماهای مدرن باشند.

چند مورد از ویژگی‌های نماهای مدرن چیست؟

  • معمولا در نماهای مدرن از رنگ‌های سیاه و سفید استفاده می‌شود.
  • سادگی در عین لوکس بودن در این نماهای مدرن کاملا قابل لمس است .
  • در نماهای مدرن معمولا از یک یا دو متریال استفاده میشود .
  • استفاده از پنجره‌های سراسری و بزرگ
  • صرفه جویی و هزینه‌های پایین اجرایی متناسب با بودجه کارفرما
  • تنوع در طرح
  • ترکیب یک یا چند مکعب و ایجاد قالب یک پارچه

دید در شب طرح نمای ویلا

مسئله دیگری که نباید آن را فراموش کرد، دید و نمای ویلا در شب است. نورپردازی مناسب و اصولی می‌تواند تأثیر بسزایی در زیباسازی نمای ویلا در شب داشته باشد.

متخصصین شرکت مدرن ویلا همراه شما از ابتدا تا انتهای پروژه خواهند بود.

طراحی نمای ویلا در رامسر

طراحی نمای ویلا در شهرک ویلایی

طراحی ویلا در شهرک ویلایی قوانین و استاندارد‌های خاص خودش را دارد و چیزی که نمای یک شهرک ویلایی را شکل می‌دهد طراحی نمای ویلاهای آن است. در بعضی از شهرک‌ها نمای تمام ویلاها یک تیپ و یک شکل ساخته می‌شوند که سازنده  این ویلاها معمولا یک پیمانکار می‌باشد. اما در اغلب شهرک‌ها، ویلاها نماهای متفاوتی دارند. از این رو برای اینکه هر یک از ویلاها شاخص باشند و چشم‌ها را به خود خیره کنند، طراحی نما در شهرک ویلایی اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.

نباید فراموش کرد که نمای ویلا باید متناسب با اقلیم منطقه ای که شهرک ویلایی در آن واقع شده است طراحی شود. برای مثال ویلاهای واقع در شهرک امیردشت مازندران به دلیل قرار گرفتن در معرض عوامل جوی مختلف و رطوبت بالای منطقه اکثرا از سنگ که متریال مقاومی‌است ساخته شده اند و برای اینکه تداعی کننده ی سبک زندگی لوکس باشند نمای اکثر ویلاها به سبک کلاسیک یا کاخ ویلا طراحی شده اند.

به طور کلی نمای ساختمان ویلایی از نظر قیمتی باید متناسب با سایر ویلاها و امکانات شهرک ویلایی باشد که هزینه ی ساخت آن نه خیلی بالاتر و نه خیلی پایین تر باشد تا در زمان فروش آن به مشکل برنخورید.

خطرناک ترین متریال در طراحی نمای ویلا

آیا میدانستید یکی از علل آتش سوزی بزرگ ساختمان پلاسکو استفاده از متریال غیر استاندارد در نمای ساختمان بوده است؟ یا همچنین نمای کامپوزیت و غیر استاندارد برج سلمان باعث آتش سوزی این برج بوده است؟

متریالی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، جز مصالح اشتعال زا هستند و استفاده از این متریال در نمای ویلا و ساختمان اصلا توصیه نمی‌شود و حتی استفاده از برخی متریال ممنوع شده است .

نمای کامپوزیت

به هیچ عنوان از متریال کامپوزیت در نمای ویلا استفاده نکنید این نوع متریال به شدت اشتعال زا است و کارگیری از آن به عنوان مصالح نما ممنوع است.

نمای چوبی

ویلاهای چوبی باید برای پیشگیری ازخطرات احتمالی چون حریق با متریال‌هایی ساخته شوند که اشتعال پذیری آن‌ها را کاهش یابد.

نماهای ساخته شده از نئوپرن و اکریلیک

نئوپرن و اکریلیک دو نوع پلاستیک هستند که در که به صورت گسترده در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این دو نوع پلاستیک به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی قابلیت اشتعال زایی بالایی دارند.

نما‌های ساخته شده از فلزات سبک همانند آلومینیوم و برنج

نما‌های ساحته شده از فلزات سبک همانند آلومینیوم و برنج به دلیل خواص شیمیایی آنها به عنوان یک منبع سوخت در صورت بروز حریق عمل می‌کنند.

نماهای ساخته شده از جیر و سیمان

ساختمان‌های ساخته شده از متریال‌های جیر و سیمان در عملیات ساخت و پردازش خود حاوی مواد شیمیایی هستند که در برخی شرایط میتوانند اشتعال زا باشند.