4.6/5 - (99 امتیاز)

طراحی باغ ویلا فرآیندی است که با داشتن یک سری مهارت و دانش اولیه و کافی می‌توان بنا و یا قسمتی از ویلا که قصد طراحی آن را دارید به مکانی بسیار آرام بخش شبیه به بهشت تبدیل گردد. در این مقاله قصد داریم به موضوع طراحی ویلا باغ و ابعاد مختلف آن بپردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید. نظر اکثر افراد این است که با استفاده از گل و گیاه و بوته‌ها و درختان متفاوت می‌توان یک منظره زیبا و حیرت انگیز خلق کرد. اما آیا به تنهایی این موضوع امکان پذیر است؟ چیزی که مطمئنم جواب ماست این است که استفاده از گل و گیاه و درختان متفاوت به تنهایی کارساز نیست. صرفاً فقط استفاده از گل و گیاه و درختان متفاوت برای به دست آوردن ویو و منظره عالی و مورد نظر ما، در طراحی باغ ویلا و باغچه ویلا کافی نیست.

طراحی باغ ویلا

یکی از مهمترین مواردی که در هنگام طراحی باغ ویلا باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم و همچنین می‌تواند در زیباتر شدن و لوکس تر شدن کلی باغ نقش اساسی داشته باشد، فضای سبز و باغچه‌های موجود در حیاط ویلا می‌باشد. توجه به موضوع ترکیب رنگها و تناسبی که میان این رنگها و گیاهان مورد استفاده در طراحی باغ با مصالح و متریال به کار رفته در ساخت ویلا، نقش بسیار مهم و اساسی در طراحی ویلا باغ و باغچه ویلا، و به وجود آمدن یک نمای کلی زیبا و آرامش بخش دارد.

 

 

دیدن نمونه کارهای زیبای باغ ویلا

در هنگام طراحی باغ ویلا ساده با متریال چوبی باید گلها و گیاهانی که با منظره چوبی دارای تناسب و سنخیت هستند به کار گرفته شوند. همچنین در زمانی که بنا دارای ساختار بتنی یا فلزی هست، باید از گیاهان و درختان و یا گل‌های متناسب با متریال بنا در طراحی ویلا باغ استفاده گردد. همچنین بسیاری از افراد تمایل دارند تا در طراحی باغ خود از متریال و مواد سنتی و قدیمی‌و کلاسیک استفاده نمایند. تا در نهایت طراحی باغ ویلا آنها به سمت طراحی سنتی و نوستالژیک برود.

طراحی ویلا باغ

سبک‌های مختلف طراحی باغ ویلا

طراحی باغ ویلا نیز مانند طراحی ویلا شامل سبک‌های متفاوتی می‌باشد.
همانطور که ویلای شما می‌تواند ویلا مدرن یا ویلا کلاسیک، ویلا فلت یا ویلا دوبلکس باشد، طراحی باغ ویلای لاکچری شما هم می‌تواند شامل انواع مختلفی چون مدرن، کلاسیک، سنتی و یا روستیک باشد. در همه این سبک‌ها، محوطه سازی باغ ویلا و المان‌های به کار رفته و کارایی همه آن‌ها یکسان است، تنها مدل و جنس متریال این المان‌ها است که طراحی باغ شما را متمایز می‌کند. برای شما ذکر چند نمونه این تفاوت‌ها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

طراحی باغ ویلا مدرن در کردان

اگر طراحی باغچه ویلای شما به سبک مدرن انجام می‌شود، می‌توانید در کنار باغچه و درختان نیز از فلاور باکس، پرگولا‌های فلزی و شیشه و ترموود‌ها و یا شومینه‌های گازی مدرن استفاده کنید. در یک باغ ویلا کلاسیک، معمولا متریال غالب سنگ است. اکثر المان‌ها سنگی هستند و کاملا شیک و کلاسیک مانند قصر‌های افسانه و یا حتی کاخ‌های سلطنتی. آلاچیق‌های سنگی، راه‌های سنگی، شومینه و یا در صورت وجود برکه مصنوعی، پل‌ها سنگی روی برکه.
سبک دیگری از طراحی باغ، سبک روستیک است، در این سبک طراحی بیشتر از چوب‌های کنده ای استفاده میکنیم، آلاچیق‌ها و نیمکت‌های چوبی و میز‌هایی که از الوار‌ها و کنده‌های قطور درست شده اند.

شومینه‌هایی گازی اما با نمای هیزمی‌نیز در این نوع از طراحی ویلا باغ بسیار دیده می‌شود. در همه موارد فوق شما فضایی گرم و صمیمی‌در محوطه سازی و طراحی باغ خود دارید که مناسب دورهمی‌ها و جمع‌های صمیمانه تان خواهد بود. تنها سلیقه شماست که تعیین میکند از چه سبکی استفاده شود.
شرکت مدرن ویلا  با تیم تخصصی و مجرب خود، پاسخگوی تمام سلیقه‌ها و سبک‌های طراحی و معماری است.

اصول طراحی باغ ویلا چیست؟

  • ثبت ابعاد زمین باغ ویلا
  • توجه به جهت طلوع و غروب خورشید در طراحی باغچه ویلا
  • جا نمایی ساختمان، زمین بازی، آبنما، استخر و کلیه فضاهای مورد نیاز ویلا باغ
  • طراحی راه‌های ارتباطی مناسب بین فضاها
  • طراحی داخلی فضای باغ  با توجه به میزان نورگیری، ارتفاع طبقات و کاربردهای مد نظر
  • انتخاب نوع متریال مصرفی در فضاهای داخلی و خارجی باغ ویلا

باغ ویلا در جهان ویلا

توجه به موضوع انتخاب میز و صندلی در باغ ویلا

در حالت کلی در هنگام طراحی باغ ویلا لاکچری یا ساده مصالح و متریالی که از آن برای باغ ویلا استفاده می‌گردد، خود به نوعی نشان دهنده احساسات می‌باشد و این مسئله مربوط به طراحی مدرن امروزی نیست و از قدیم الایام به آن توجه ویژه ای شده است. اگر بخواهیم مثالی بزنیم می‌توان به طراحی قصرها و کاخ‌های قدیمی‌اشاره کنیم که به دلیل مجلل بودن و لوکس بودن آنها بسیار زیاد مورد نظر شاهان و حاکمان زمان خود بودند و در طراحی آنها از سنگهای قیمتی و جواهرات و فلز با ارزش مثل طلا و همچنین گل و گیاه و درختان تزئینی و گران قیمت و خاص و ویژه استفاده می‌شد. گلها و گیاهانی که در طراحی محوطه قصرها از آنها استفاده می‌شد دارای درازا و طول و عظمت بسیار زیادی بودند که خود به نوعی جلوی شکوه داشت و امروز نیز در طراحی مدرن و روز از همین قوانین برای طراحی باغ استفاده می‌گردد.

طراحی ویلا باغ مدرن

شاید به آن معنا که در قدیم کاخها و قصر وجود داشتند امروزه وجود نداشته باشد، اما در طراحی نوین امروزی سعی می‌گردد از مصالح و متریال و همچنین گل و گیاه و درختان و در حالت کلی دکوراسیون مورد استفاده در طراحی ویلا باغ به گونه ای استفاده گردد که حس ایجاد یک قصر و کاخ در نتیجه کار پیش آید.

توجه به تناسب رنگ گیاهان با مصالح ساختمانی در طراحی باغچه ویلا

طراحی باغ ویلا مدرن

زمانی که رنگ قهوه ای با رنگ سبز گیاهان و درختان ترکیب می‌شود تاثیر بسیار زیاد و چشمگیری در طراحی ویلا با باغ داشته و نما و شکوه یک بنا را چندین برابر می‌نماید. بناها و ویلا‌های فراوانی هستند که در سقف آنها از نمای شینگل آسفالتی استفاده می‌شود و در قسمت دیوارها از سنگهایی به رنگ سفید استفاده می‌گردد. در هنگام طراحی باغ ویلا سنتی چنین بناهایی لازم است در فضای باغ و حیاط حتماً از رنگ قهوه ای و سبز استفاده گردد تا شکوه باغ ویلا دو چندان شود.

ایجاد تناسب میان سنگ پشت حیاط ویلا در طراحی باغ

طراحی باغ ویلا

در صورتی که در یک ویلا و یا بنا قسمت سقف از پوشش شینگل سنگی استفاده شده باشد، پس به موضوع لوکس بودن و جلال و شکوه ویلا توجه ویژه شده و اهمیت زیادی قائل گشته‌اند. پس لازم است برای ایجاد تعادل و تناسب میان فرم ساختمان و رنگ‌های به کار رفته در آن از مصالح و متریالی در طراحی باغ ویلا لاکچری استفاده گردد که با نمای سنگ به کار رفته در ساختمان تطابق و‌هارمونی داشته باشد.

گروه مدرن ویلا می‌تواند پروژه‌ها و سازه‌های بنایی شما را در دست گرفته و متناسب با سلیقه شما پروژه مد نظر شما را ارائه نماید. همچنین گروه مدرن ویلا ارائه دهنده خدماتی مانند طراحی ویلا، طراحی ویلا کلاسیک، طراحی ویلا مدرن و بازسازی ویلا و همچنین ارائه خدماتی مانند طراحی محوطه ویلا به متقاضیان و درخواست کنندگان گرامی‌می‌باشد.

طراحی ویلا باغ

سقف شینگل مورد بسیار مهم در طراحی باغچه ویلا

پوشش سقف باغ ویلا

در حالت کلی در طراحی باغ ویلا که دارای انواع مختلف سقف شیبدار هستند، متداول ترین و محبوبترین پوششی که از آنها به عنوان پوشش سقف استفاده می‌گردد شینگل است. البته در بعضی مواقع و مواقع لزوم از بتن و آسفالت برای پوشش سقف استفاده می‌گردد، اما در حالت کلی بهترین نوع پوشش برای  سقف‌های شیبدار شینگل می‌باشد. از مهمترین مزیت‌های سقف شینگل نسبت به دیگر متریال به کار رفته در سقف بناها هماهنگی و‌هارمونی این نوع متریال با انواع مختلف دکوراسیونها و فضای سبز به کار رفته در طراحی باغ می‌باشد.

شینگل دارای طرحها و رنگ‌های متفاوتی می‌باشد که هر کدام از این طرحها دارای مشتریان خاص خود هستند. همچنین افرادی که به جلال و شکوه و لوکس بودن ویلاهای خود توجه ویژه ای دارند معمولاً پوشش سقف شینگل سنگی را برای استفاده در بنای خود انتخاب می‌کنند. البته در صورتی که شما به دنبال تنوع رنگی زیادی هستید می‌توانید پوشش شینگل آسفالتی را برای استفاده در بنای خود به کار ببرید. همچنین افرادی که به دنبال استفاده از نمای چوبی در طرح بنای خود هستند می‌توانند پوشش شینگل با طرح‌های چوبی را انتخاب نمایند.

طراحی محوطه باغ ویلا

طراحی محوطه باغ ویلا

محوطه سازی باغ ویلا بسته به نوع سلیقه کارفرما می‌تواند به هر سبکی باشد، معمولا محوطه سازی در باغ ویلا مدرن  غیر متقارن و در باغ ویلا کلاسیک و سنتی بصورت متقارن است.
اما به طور کلی هیچ محدودیتی در محوطه سازی یک باغ ویلا شخصی وجود ندارد.
پس شما می‌توانید کاملا سلیقه و کاربردی در مورد محوطه سازی باغ ویلایی خود تصمیم بگیرید اما با این وجود اصول و چارچوب کلی که معمولا در طراحی محوطه باغ ویلا به کار می‌رود به شکل شرح زیر است.

  • نورپردازی: روشنایی کافی برای راه‌ها و باغچه‌ها و دیواره محوطه و باغ
  • استراحتگاه‌ها و نشیمن‌های باغی: می‌توان برای استراحت از انواع آلاچیق و سایه بان و به همراه نشیمن و آتشدان و… استفاده کرد
  • جایگاهی برای اتومبیل میزبان و حتی مهمانان: محل پارک اتومبیل به همراه سایبان.
  • تعبیه فضایی برای طبخ غذا: طراحی و ساخت باربیکیو در کنار آلاچیق
  • زمین بازی: فضایی برای بازی کودکان و یا زمین‌های تنیس و والیبال
  • استخر روباز یا سرپوشیده در داخل یا خارج ویلا
  • دیوار چینی و مشخص کردن مرز باغچه‌ها، جوی‌ها و آبراهه‌ها

فضای سبز باغ ویلا

فضای سبز باغ ویلا

برای طراحی یک فضای سبز چشم نواز برای باغ ویلا با استفاده از گل‌ها، گیاهان، درختان و درختچه‌های تزئینی و تلفیق آنها با گونه‌های گیاهی مختلف می‌توان فضایی فوق العاده را بوجود آورد اما تنها زیبایی نباید مد نظر باشد، کاربردی بودن و با دوام بودن این فضای سبز نیز دو ویژگی مهم هستند که لازمه یک فضای سبز مناسب و ایده آل می‌باشند. برای کابردی بودن یک فضای سبز باید به تلفیق و بکارگیری درست و مناسب المانهایی چون آلاچیق، آبنما، برکه، مبلمان، چمن مصنوعی، راه‌های سنگ چین شده، ایجاد حصارهای چوبی و دیوار سبز توجه داشت; و همچنین انتخاب مناسب گیاهان با توجه به شرایط اقلیمی‌دوام فضای سبز باغ ویلا شما را تضمین خواهد کرد.

طراحی باغ ویلا سنتی و کلاسیک

طراحی باغ ویلا

محوطه سازی و حیاط سازی خانه‌های ایرانی از گذشته تا کنون همیشه مورد توجه و اهمیت قرار داشته و همیشه خانه‌های ویلایی با فضایی سنتی بسیار با اهمیت بوده و همچنان نیز طرفداران خود را دارد. امروزه به این شکل مرسوم است که افرادی تمایل به طراحی و ساخت ویلا دارند و علاقه به داشتن حیاط‌های سنتی و ایرانی در آنها وجود دارد و ترجیح میدهند تا در ملک خود باغ ویلا طراحی و اجرا کنند، مخصوصا طراحی باغ سنتی و باغ ویلاهایی با تلفیق معماری سنتی و ایرانی که همه  وجوه علاقه افراد را پاسخگو باشد.
طراحی باغ ویلا سنتی و کلاسیک چیزی مشابه طراحی خانه باغ‌های مرسوم در گذشته است که خوشبختانه امروزه همچنان وجود دارند. کسانی هستند از جمله باستان شناسان و یا حتی مردم عادی که به بازسازی و مرمت بناهای قدیمی‌اهمیت میدهند و بناهایی را با این سبک احداث می‌کنند.

ویژگی‌های مشترکی که در همه باغ ویلا‌های سنتی و خانه‌های قدیمی‌یافت می‌شود  از جمله استفاده از مصالحی چون سنگ، چوب که همگی رنگ‌هایی گرم و تداعی کننده سبک سنتی هستند، یا در محوطه سازی باغ ویلا و حیاط سازی ویلا‌ها استفاده از آبنما‌های سنتی که حکم حوض‌های قدیمی‌در خانه‌های سنتی گذشته را دارند، طراحی باغچه ویلا با گل کاری و دیوار چین سفالی، استفاده از اکسسوری‌های سنتی مانند تخت‌های چوبی و نورپردازی‌هایی در نقاط مناسب با چراغ‌هایی به سبک قدیمی‌از جمله ویژگی‌های یک باغ ویلا سنتی می‌باشد.

المانهای ضروری برای طراحی باغ ویلا

امروزه بیش از هر دوره دیگری طراحی باغ و عموما محوطه سازی باغ ویلا  به بخشی جدایی ناپذیر از ویلا‌ها تبدیل شده است. جان بخشیدن به محیط بیرونی ویلا و خلق یک شاهکار سبز در حقیقت  یک هنر است. یک پسوند واقعی که با طراحی فضای داخلی پیوند خورده و مکمل هم هستند. طراحی باغ ویلا نیز  مانند هر فضایی دیگر از ملک شما، از این قاعده مستثنی نبوده و از ضرورت‌های دکوراسیون و طراحی منحصر بفرد خود پیروی می‌کند. یک باغ منظره‌سازی‌شده بُعد ویژه ای  به لحظات استراحت و دورهمی‌های شما می‌دهد; وآن را به پناهگاهی سبز و زیبا از آرامش تبدیل می‌کند. در این بخش به چند المان ضروری در طراحی باغ ویلا میپردازیم.

باربیکیو در باغ ویلا

باربیکیو در باغ ویلا

کباب پختن بخش جذاب و خوشمزه دورهمی‌های ما ایرانی‌ها بوده است، تاریخچه ورود آن به بعداز حمله اعراب به ایران برمیگرددو امروزه به بخشی از فرهنگ و المانی در محوطه سازی ویلا تبدیل شده است. برای طراحی باربیکیو به طور معمول از متریال  چوب و سنگ و فلز و آجرهای نسوز استفاده می‌شود که انتخاب هر کدام  از این مصالح کاملا سلیقه ای بوده  است البته که  بهتر است نوع مصالح به کار برده شده در طراحی باربیکیو با توجه به سایر مصالح  استفاده شده در ساخت و طراحی ویلایتان باشد.

برای دیزاین و قرار دادن باربیکو در فضای باز ویلا  نیاز به یک آشپزخانه سرباز که اغلب شامل یک گریل، میز‌های گریل و کانتر، فضای نشیمن و فضای سرو غذا میباشد، یکی از نکات مهم و کلیدی  طراحی باربیکیو در فضای باز باغ  توجه ویژه بر روی چیدمان و دکوراسیون محوطه غذاخوری می‌باشد. معمولا محل قرارگیری  این فضا در زیر سقف بوده تا از تابش مستقیم نورخورشید در امان باشید و هم بتوانید در مواقع بارش برف و باران نیز از فضای غذا خوری استفاده کنید و از آن لذت ببرید.

استخر باغ ویلا

طراحی استخر یکی از ویژه ترین بخش‌هایی است  که هر ویلا را از دیگری متمایز میکند به این ترتیب محوطه سازی ویلا و طراحی استخر ویلا، نیازمند دقت و برنامه ریزی خاص خود است . یکی از بزرگ ترین چالش‌هایی که در زمان  طراحی استخر برای محوطه باز و حتی داخل ویلا با آن مواجهه هستیم این است که  بتوانید مکان مناسبی را تا عمق مشخصی حفر کنیم  در واقع طراحی استخر صرفا فقط داشتن یک ایده جذاب  نیست بلکه نیازمند مکان مناسب، کف سازی و دیوار سازی دقیق و اصولی است.

آلاچیق باغ ویلا

آلاچیق بخش جدایی ناپذیری در محوطه سازی ویلا  است که در تمامی‌فصل‌های سال  کاربرد دارد آلاچیق فضایی گرم و صمیمی‌را برای دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی  شما فراهم میکند  و تاثیر بسزایی در زیبایی  محوطه باغ ویلا را ایفا می‌کند. آلاچیق‌ها مدل و ابعاد مختلفی دارند که بسته به نیاز و انتخاب شما طراحی میشود این موضوع در مورد مصالح و متریال آلاچیق نیز صدق می‌کند.

آتشکده در باغ ویلا

آتشکده در باغ ویلا

آتشکده یا آتشدان باعث گرمی‌بخشیدن و جذابیت دوچندان  به محوطه باغ ویلا شما میشود قبل از انتخاب طرح نهایی آتشکده باغ ویلا لازم است با انواع آن آشنا شوید

آتشکده به سبک مدرن   این سبک از آتشکده  علاوه بر جلوه بخشیدن به محوطه باعث افزایش ارزش ملک شما نیز میشود

آتشکده به سبک کلاسیک   استفاده متریال کلاسیک و قدیمی‌همچون سنگ و آجر در این نوع آتشکده بسیار مرسوم بوده و به شکلی جلوه و شکوه خاصی به فضا سازی بیرونی ویلا میبخشد.

طراحی ورودی باغ ویلا

طراحی باغ ویلا

همیشه اولین تصویر افراد نسبت به باغ ویلای شما مهم ترین و تاثیرگذار ترین دید را خواهد داشت .بی شک اولین تصویری که از از باغ ویلای شما در ذهن مخاطبین و بازدید کنندگان نقش میبندد ورودی باغ ویلایتان است ،به همین دلیل  توجه به طراحی و اجرای درست با تمام جزئیات ورودی باغ ویلا بسیار حائز اهمیت است.از همین رو مشاوره و همکاری با گروه معماری مدرن ویلا می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد .یک انتخاب بجا و هوشمندانه در ورودی باغ ویلایتان را برای همیشه خاص و ماندگار خواهد کرد .امروزه طراحی و ساخت ورودی باغ ویلا‌ها در سمت و سوی طراحی‌های مدرن در حرکت است و علاقه مندان بسیاری را در بین افراد دارد، سبک‌های  مدرن علاوه بر لوکس بودن سادگی خیره کننده ای را در هم می‌آمیزند‌همین مسئله این نوع سبک را خاص و ویژه کرده است.

در طراحی ورودی باغ ویلا باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  • استفاده از متریال مرغوب

یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی واجرای ورودی باغ ویلا‌ها باید به آن توجه داشت انتخاب متریال و جنس مرغوب و مناسب ورودی باغ ویلا است ،به عنوان مثال استفاده از متریال چوب با وجود گران قیمت بودن آن نسبت به سایر متریال‌ها علاقه مندان بسیاری را دارااست ،چوب مرغوب مزیت‌های بسیاری از جمله افزایش طول عمر سازه ورودی، دوام و استحکام و مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی  و انواع کپک و پوسیدگی‌های ناشی از قارچ‌ها را دارد همین مزیت‌های بارز چوب مرغوب  را به یک گزینه ی مناسب در طراحی ورودی باغ ویلا تبدیل کرده است . علاوه بر این شما میتوانید از چندین متریال و عنصر در طراحی ورودی باغ ویلا استفاده کنید.

  • نورپردازی ورودی باغ ویلا

همانطور که میدانید نورپردازی در بخش بخش طراحی ویلا اعم از طراحی داخلی ، طراحی نما، و همچنین طراحی محوطه و فضای سبز از عوامل مهم و تاثیرگذار محسوب می‌گردد،یک نورپردازی مناسب و ایده ال در ایجاد آرامش ،امنیت و زیبایی ورودی باغ نقش بسزایی را ایفا می‌کند. همچنین زیبایی درختان و فضای سبز محوطه ی باغ را خصوصا در شب دوچندان می‌کند.

  • طراحی گل و گیاه در ورودی باغ ویلا

استفاده از گل و گیاهان و مسیر سازی محوطه باغ به کمک آنها از ورودی باغ ویلا تا درب اصلی ویلا بسیار خیره کننده و جذاب است ، معمولا در ورودی باغ ویلا‌ها از داربست‌های متعددی در جهت نگهداری و زیبایی بخشیدن به ورودی باغ استفاده می‌شود، استفاده از گل‌های رونده ای مانند پیچک بر روی داربست‌ها گزینه مناسبی است بهره گیری از داربست‌های پوشانده شده با پیچک و لوبیای اسپانیولی در طراحی ورودی باغ ویلا باعث ایجاد نمایی زیبا و فوقالعاده می‌شود.

طراحی باغ ویلا در شمال

طراحی باغ ویلا در شمال

باغ ویلا باغی است با مساحت زیاد و تراکم ساختمانی کم، بنابراین بیشترین چیزی که در طراحی باغ ویلا اهمیت دارد فضای سبز و محوطه سازی باغ است. اکثر باغ ویلاها در مناطق آرام در حومه شهر ساخته می‌شوند اما برخی از باغ ویلاهای لوکس در شهرک‌های ویلایی هم به چشم می‌خورد. شمال کشور ایران به خصوص مازندران ایده آل مناسبی برای طراحی باغ ویلاست. یکی از نمونه باغ ویلاهای لوکس در مازندران، باغ ویلاهای شهرک امیردشت است که تصویر واقعی از بهشت گمشده را تداعی می‌کند.

در طراحی باغ ویلا سبک معماری بنا باید در تعامل با طبیعت اطراف آن باشد و انتخاب گل و گیاه، درخت و درختچه منطبق با اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه باشد. در مازندران اکثر زمین‌ها بزرگ و خانه‌ها پراکنده از یکدیگر بنا شده اند بعلاوه شرایط آب و هوایی معتدل مازندران آن را به گزینه خوبی برای طراحی و ساخت ویلا در شمال  مخصوصا باغ ویلا تبدیل کرده است.

طراحی باغ ویلای ساده

امروزه بیشتر  افرادی که در فکر ساخت یا خرید ویلا هستند قطعا به طراحی باغ ویلا در کنار ملک خود نیز اندیشده اند هر کسی با هر میزان بودجه ای که در اختیار دارد میتواند یک باغ ویلای ساده یا مدرن داشته باشد محوطه سازی ویلا و یا طراحی باغ ویلا میتواند یک فضای بکر و خصوصی در عین حال جذاب را به ویلای شما ببخشد و در کنار آن منجر به افزایش ارزش ملک شما نیز گردد. همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کرده ایم هر ویلا دارای یک سبک منحصر بفرد خود است که با توجه به نیاز‌های و خواسته‌های کارفرما شرایط اقتصادی و میزان بودجه مورد نظر و شرایط اقلیمی‌طراحی می‌شود زمانی که صحبت از طراحی باغ ویلا می‌شود به این منظور است که ما میخواهیم یک فضای خصوصی و کاربردی را  برای ساکنین ایجاد کنیم.

طراحی باغ ویلای ساده

در طراحی باغ ویلای ساده فاکتور‌های مختلفی ازجمله سبک کلی ویلا، مصالح و متریال بکار رفته و مقدار بودجه کارفرما دخیل هستند و باید به آن توجه داشت به طور کلی طراحی باغ ویلای ساده  به معنای طراحی یک باغ ویلای مدرن با رعایت تمام اصول طراحی باغ در عین سادگی با کم ترین متریال و هزینه‌ها است در بیان ساده تر باغ ویلای ساده  بر پایه سادگی و محوطه سازی اولیه شناخته می‌شود این سبک از طراحی در باغ ویلا‌ها میتواند برای کارفرما حداقل هزینه و کاملا مقرون به صرفه باشد.

در طراحی باغ ویلای ساده نیز همچون طراحی باغ ویلا‌های کلاسیک و بزرگ رعایت اصول و مراحل امری لازم و مهم به شمار می‌آید با این تفاوت که باغ ویلاهای ساده در ابعاد کوچک تر و متریال ساده تری به نسبت باغ ویلاهای بزرگ و کلاسیک طراحی می‌شوند.

اقدامات اولیه  کارفرما در طراحی باغ ویلا ساده چیست؟

  • مشخص کردن میزان بودجه واقعی
  • الویت بندی نیازها و خواسته‌های کارفرما
  • مشاوره بایک تیم تخصصی معماری و مهندسی با تجربه و کاربلد

مراحل طراحی باغ ویلای ساده چیست ؟

در ابتدای امر باید مساحت محوطه نقشه برداری گردد و براساس آن و متراژ در نظر گرفته برای محوطه سازی  مشخص شود در مقاله محوطه سازی ویلا مطالعه کردید که محوطه سازی شامل کاشت درختان و گل و گیاهان مختلف و تجهیزات و مکان‌های استراحت محوطه با لوازم رفاهی و تزئینی است سپس مسیر‌های آبیاری با توجه به نوع و نحوه کاشت گیاهان باید برنامه ریزی شود که کم ترین مصرف آب را با بیشترین بهره وری برای باغ  به دنبال داشته باشد تعیین مسیر‌های رفت و آمد افراد و طراحی نورپردازی باغ ویلا، محل قرارگیری آلاچیق، استخر در ادامه مشخص میگردد.

چگونه میتوان یک باغ ویلای کم هزینه و ساده داشت ؟

  • انتخاب سبک ساده  و مدرن در طراحی باغ
  • ایجاد رفت و آمد مسیر‌های ساده
  • انتخاب لوازم و متریال ساده
  • طراحی مسیر‌های آبیاری با حداقل هزینه‌ها
  • الگوی کاشت ساده برای گیاهان

مهم ترین نکته و تفاوت باغ ویلاهای ساده با باغ ویلاهای بزرگ با توجه به متراژشان تفاوت کاشت درختان در آنها است به طور مثال شما در یک طراحی باغ ویلای ساده به ندرت شاهد کاشت درختان بزرگ و تنومند هستید در این سبک درختان بزرگ جایی ندارند و کاشت آنها توصیه نمی‌شود شما میتوانید از بوته‌های ریز نقش تر و نهال‌های کوتاه تر و گل کاری‌های فراوان در طراحی باغ ویلا‌های ساده استفاده کنید.

شاخصه‌های اصلی در طراحی باغ ویلاهای ساده کدامند؟

  • سادگی در طراحی و عملکرد
  • طراحی غیر متقارن فضاها
  • ایجاد فرم‌های خاص و منحنی
  • هماهنگی نمای کلی ویلا با فضای باغ
  • اجتناب از پیچیدگی در طراحی این گونه باغ ویلا‌ها
  • سکوسازی
  • کاشت درختان کوتاه قامت و گیاهان خاص

از دیرباز اغلب ایرانیان علاقه مند به دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه در محیط‌های خصوصی را داشته اند که همین امر افراد را ترغیب به ساخت و یا خرید باغ ویلا در شهر‌های شمالی کشور ترغیب میکند طراحی باغ ویلاهای ساده و مدرن در شهرستان‌های استان مازندران نظیر طراحی باغ ویلای  در نوشهر و یا طراحی باغ ویلا  در چمستان این امکان را برای شما ایجاد میکند که علاوه بر داشتن یک فضای خصوصی یک سرمایه گذاری سودآور نیز داشته باشید.

نقشه باغ ویلای 1000متری

نقشه باغ ویلای 1000متری

طراحی باغ ویلاها به عنوان یک پروژه جز آیتم‌های مورد توجه در معماری و مهندسی هستند و تنها در طراحی فضاهای باز و لنداسکیپ خلاصه نمی  شود . این مهم همچون دیگر آیتم‌ها در طراحی ویلا دستخوش چالش‌های گوناگونی بوده که همین مسئله میتواند بزرگترین علت برای مشاوره و تکیه به یک تیم متخصص و باتجربه باشد شما با تکیه بر توانایی  و دانش طراحان و مهندسین ما در گروه تخصصی مدرن ویلا می‌توانید با خیال آسوده از لذت طراحی یک باغ ویلای منحصربفرد و جذاب بهره مند گردید.

میدانید که علاوه بر طراحی پلان‌های داخلی ویلا، طراحی نقشه‌های باغ ویلا نیز به همان اندازه مهم است. به طور مثال یک باغ ویلای 1000 متری با توجه به متراژ قابل توجه ای که دارد از فضاهای ایده آلی برای فعالیت‌های مختلف بهره می‌گیرد.

در طراحی نقشه باغ ویلاهای 1000 متری باید به چه مواردی توجه داشت؟

  1. طراحی قسمت‌هایی مختص فضای سبز (طراحی فضای سبز با استفاده از درختان و گیاهان متنوع )
  2. بخش بندی‌های مناسب (در طراحی نقشه‌های باغ ویلا ایجاد بخش‌های مختلف در جهت تفریح و استراحت و انجام سایر فعالیت‌ها ایجاد مسیر‌های ارتباطی و رفت و آمد بسیار مهم است)
  3. طراحی تاسیسات باغ (توجه و تعیین سیستم آبیاری و نورپردازی)

همانطور که گفتیم طراحی نقشه‌های  باغ ویلای 1000متری بسیار با اهمیت است و نیازمند پیروی از اصول و پارامترهای خاص در این حوزه میباشد .ارتباط میان فضای داخلی ویلا و محوطه باغ ویلا 1000متری با توجه به متراژ بالایی که دارد بسیار حائز اهمیت بوده است به گونه ای که محوطه باغ ویلا 1000متری  باید به شکلی باشد که بتواند به عنوان یک ارتباط دهنده بین فضای باز ویلا و پیرامون اطراف آن عمل کند.

وقتی که برای طراحی یک باغ ویلا مساحت بزرگی در اختیار دارید به طور مثال طراحی نقشه باغ ویلا 1000متری در وهله اول نیازمند یک طرح و برنامه ریزی درست و اصولی هستید که توجه به این موضوع باعت می‌شود تا شما در بازه زمانی کوتاه و مشخصی با میزان بودجه تعیین شده ای به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

در طراحی واجرای باغ ویلای 1000 متری با توجه به متراژ آن، این امکان به طراحان داده می‌شود تا با دستی باز تر به طراحی پلان و بخش بندی و پیاده سازی ایده‌های خود بپردازند.

در نقشه باغ ویلا 1000متری پیش از هرچیزی باید مشخص گردد که ساختمان ویلا در چه متراژ و در چه قسمتی از محوطه قرار میگیرد سپس با توجه به آن  به قسمت بندی‌های دیگربخش‌های  محوطه پرداخته می‌شود.

هزینه طراحی نقشه باغ ویلای 1000متری

تقریبا میتوان گفت متراژ 1000 متری برای طراحی باغ ویلا مساحت بزرگ و قابل توجهی است از این رو همین امر در میزان هزینه طراحی نقشه باغ ویلاهای 1000 متری تاثیرگذار است همچنین طراحی المان‌های مختلف در این محوطه میتواند هزینه‌های اجرایی شما را نیز تحت تاثیرقرار دهد.

 مجوز‌های لازم برای ساخت باغ ویلا

یکی از عمده ترین سوالاتی که میتواند درحوزه ساخت و ساز ذهن افراد را درگیر کند مسئله گرفتن مجوز‌های لازم است. خصوصا مجوز ساخت ویلا در باغ و زمین‌های کشاورزی و به نوعی تغییر کاربری زمین‌های زراعی به سکونتگاه می‌باشد. ما سعی کردیم در این راستای اطلاعات مفیدی را در خصوص مجوزهای  ساخت و ساز ویلا در باغ را با شما همراهان همیشگی مدرن ویلا به اشتراک بگذاریم.

همانطور که مستحضرید اخذ پروانه ساختمانی مهم ترین بخش در طراحی و ساخت ویلا است. آیا می‌دانستید که تغییر کاربری غیر مجاز زمین‌های کشاورزی و باغات غیر قانونی بوده و میتواند مشکلات قانونی و خسارات مالی  را برای شما به همراه داشته باشد .این خسارات اعم از تخریب بنا، پرداخت جرایم نقدی از یک تا سه برابر ارزش زمین پیش از تغییر کاربری غیر مجاز بوده و در صورت تکرار جرم شخص خاطی بین یک تا شش ماه حبس همراه با جریمه نقدی محکوم می‌گردد.

مجوز ساخت باغ ویلا در باغ‌های تهران به چه صورت می‌باشد؟

1- یکی از اولین شروط برای اخذ موافقت و صدور مجوز ساخت باغ ویلا، اختصاص 85 درصد از زمین برای کاشت درخت می‌باشد; مالک باید نقشه‌های جانمایی درختان را همراه با دیگر مدارک به شهرداری ارائه دهد.

2- تمامی‌نقشه‌هایی که مالک در نظر دارد باید توسط شورای معماری باغ که متشکل از ده نفر از نمایندگان شهرداری منطقه، اعضای شورای شهر، شهرداری مرکز، و کارشناسان و متخصصان حوزه مربوطه تاییدیه گرفته باشد.

3- پس از اخذ مجوز و پروانه ساخت باغ ویلا، شهرداری ناظر ویژه ای را به طور مستمر از ابتدا تا پایان کار در جهت نظارت بر رعایت تمامی‌قوانین و ضوابط تعیین می‌کند.

هزینه طراحی و اجرای باغ ویلا

یک مسئله مهم در طراحی باغ ویلا، هزینه طراحی و اجرای باغ ویلا است. بهتر است هزینه‌های طراحی و اجرای باغ ویلای خود را پیش از آغاز پروژه و تصمیم گیری‌های نهایی تخمین زده چرا که در بعضی موارد ممکن است اجرای نهایی و نتیجه پروژه بعلت عدم بودجه کافی با طرح و پلان ویلا متفاوت باشد.
عوامل مهم در هزینه طراحی و اجرای باغ ویلا، مساحت باغ و پلان ویلا، متریال و مصالح به کار رفته، موقعیت ملک و راه‌های دسترسی برای رفت و آمد کارگران و ماشین‌های مصالح، فاکتور‌های به کار رفته در محوطه سازی باغ ویلا و… می‌باشد که با محاسبه این موارد می‌توانید یک رقم تخمینی برای هزینه‌های نهایی به دست آورد.

جمع بندی

شرکت طراحی ویلای مدرن ویلا جهت پیاده سازی و ساخت ویلای کوچک در باغ شما، و خلق آنچه در ذهن شما می‌گذرد از ابتدا و انتهای پروژه طراحی باغ ویلا، همراه شما خواهد بود.