4.7/5 - (18 امتیاز)

اکثر نقاط کشورمان، ایران، به سبب قرار گیری در این موقعیت جغرافیایی، دارای آب و هوایی گرم  و خشک می‌باشد، بجز بخشی از نقاط شمالی و جنوبی کشور که نسبتا مرطوب هستند. البته جنوب با وجود رطوبت دارای گرما و حرارت زیادی نیز می‌باشد اما شمال ایران خوش آب و هوا است و به همین دلیل ساخت ویلا در شمال در چند سال اخیر بسیار رونق یافته و اکثر افراد را به این فکر وا داشته که با سرمایه ای هرچند اندک در این مناطق ویلاسازی کنند و یا در صورت امکان خرید ویلا انجام دهند.

شمال ایران، که شامل استان‌های مازندران، گیلان و گلستان می‌باشد، هرساله پذیرای گردشگران و مسافران زیادی است و افراد از نقاط دور و نزدیک به این مقصد رویایی سفر می‌کنند.

در شرکت مدرن ویلا نیز همواره پروژه‌های طراحی و ساخت ویلا در شهر‌های مختلف این دو استان که در مجاورت دریای خزر قرار دارند، صورت گرفته. شهرهایی مانند تنکابن، متل قو، نوشهر، نمک آبرود، محمود آباد و غیره.

با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر در مورد مقوله ساخت ویلا در شمال صحبت کنیم.

ساخت ویلا در شهرک جهان ویلای تهراندشت کردان

اصول ساخت ویلا در شمال

هر موقعیتی علاوه بر ضوابط و قوانین شهرسازی آن ناحیه، بافت شهری و همچنین استانداردهای تعیین شده تحت شرایط موجود، یک سری عوامل تاثیر گذار دیگر با عنوان ساخت و ساز تحت شرایط اقلیمی‌منطقه نیز وجود دارد که سبک ساخت و ساز و همچنین مصالح مورد استفاده شما همه و همه به این مورد وابسته است. در اینجا نیز به چند مورد از اصول ساخت ویلا در شمال اشاره خواهیم داشت.

همواره پیش از هر اقدامی‌باید سازگاری متریال و سبکی که برای طراحی ویلا انتخاب کرده اید را با آب و هوا مورد بررسی قرار دهید.

پس در نتیجه می‌توان دریافت که بسیار مهم است اینکه اولا چه شهری را برای ساخت ویلا انتخاب می‌کنید و ثانیا ویلایی را که مدنظر دارید، چه سبکی دارد، ویلای ساحلی است یا ویلا جنگلی و…

یک ویژگی بارز در هنگام طراحی و ساخت ویلا در شمال، استفاده از سقف‌های شیب دار که معمولا جنس سفالی نیز دارند، می‌باشد. دلیل شیب دار ساختن سقف‌ها، وجود بارندگی‌های طولانی و زیاد در شمال است که این امر ما را مجبور می‌کند تا از پوشش و محافظی برای بنا استفاده کنیم که رطوبت و آب در آن باقی نماند.

ویژگی دیگر در ساخت ویلا‌های شمال، ساختن و بنا کردن روی ارتفاع و فاصله از سطح زمین است.

ساخت ویلای مدرن

قرار دادن مقداری ارتفاع از سطح زمین، برای ساخت ویلا، باعث می‌شود از نفوذ رطوبت موجود در زمین به ساختمان جلوگیری شود.

مورد دیگر از اصولی که باید به هنگام ویلاسازی در شمال رعایت شود، استفاده از متریالی است که ضریب انتقال حرارتی آن‌ها حداقل باشد.

همچنین استفاده از فندانسیون‌های فلزی باید با ظرافت و دقت خاصی صورت گیرد و با رنگ ریزی اصولی از زنگ زدگی آن جلوگیری شود.

اخذ مجوز ساخت ویلا در شمال

مرحله بعدی در پروسه ساخت ویلا در شمال اخذ مجوزات لازم برای اجرای ویلا می‌باشد. برای طی کردن این مراحل اداری و قانونی از شهرداری منطقه‌ای که ساخت و ساز در آن صورت میگیرد، باید اقدام کنید.

مسئله‌ای که در خصوص ویلاسازی از جانب شهرداری بسیار حائز اهمیت است، تراکم در نظر گرفته شده برای گسترش ساختمان سازی در هر منطقه است.

تراکم ساخت و ساز برای داخل شهر 50 درصد و حومه شهر‌ها 30 درصد است. به صورت عامیانه تر معنای این عبارت آن است که در بین زمین‌های موجود در شهر 50 درصد آن‌ها امکان اخذ مجوز دارند و از زمین‌های حومه شهر 30 درصد.

همچنین داشتن مجوز ساخت ویلا در شمال برای بعضی از لوکیشن‌های ویلایی خاص مانند سواحل و یا جنگل‌ها ممکن است سخت تر صادر شوند.

یکی دیگر از مجوزز‌های لازم برای اجرای ویلا، اخذ مجوز میزان ساخت و ارتفاع مجاز برای ساخت است که تعیین میکند شما چه تعداد طبقه مجاز هستید بسازید و همچنین بنا بر مساحت زمین، چه مقدار هزینه مناسب بودجه شما است. تمامی‌این مراحل برای شروع فاز دوم ساخت ویلا و در واقع اجرای ویلا است.

ساخت ویلا در شهرک تیسفون شهریار

ساخت ویلا در شمال متری چقدر هزینه دارد؟

با توجه به آمار و مشاهدات، هزینه ساخت ویلا در شمال گذشته از عوامل و وابستگی‌هایی چون متراژ، سبک طراحی و ساخت، مصالح و متریال، فضاسازی‌های محوطه ویلا و… به طور میانگین 8 تا 12 میلیون تومان در هر متر مربع است.

هرچه طراحی ویلا یا طراحی باغ ویلای شما شامل المان‌ها خاص تر و بخش‌های مازاد تر باشد به تبع هزینه ساخت ویلا در شمال بیشتر می‌شود.

اما اگر میخواهید هزینه‌ها را مدیریت بیشتری کنید سعی کنید زمینی را که برای ساخت ویلا در شمال خریداری می‌کنید، در شهرک‌های ویلایی یا بافت منطقه ای خاصی باشد، زیرا در این موقعیت‌ها، از یک تیپ و سبک ویلایی ساده و معمول طبعیت می‌شود و در هنگام ساخت هزینه‌ها کنترل می‌شوند.

در سال 1401 به طور متوسط هزینه مورد نیاز برای ساخت یک ویلای 200 مترمربعی در شمال ایران، 2 میلیارد تومان است. این متوسط هزینه در بازه (حداقل و حداکثر هزینه) 1 میلیارد و 600 تا 2 میلیارد و 400 قرار دارد.