4.5/5 - (85 امتیاز)

محوطه سازی ویلا چیست؟

در هر ویلایی محوطه ویلا اولین فضایی است که در هنگام ورود دیده می‌شود و زیبایی آن تاثیر روانی زیادی بر انسان دارد. همچنین شاخصه ای است که به ویلا روح می‌بخشد و آن را با صفا و خاص میکند.

آنچه در محوطه سازی ویلا مدنظر قرار می‌گیرد، ایجاد فضای دلنشین و روحیه بخش  متناسب با سبک طراحی ویلا است. در طراحی محوطه ویلا با گیاهان متنوع متناسب با شرایط اکولوژی منطقه مانند تغییرات دما، میانگین دمای منطقه مورد توجه قرار می‌گیرد. استفاده از  آلاچیق، نهر، استخر، چیدمان جعبه‌های گل از مواردیست که در محوطه سازی یا در کل طراحی ویلا مورد توجه قرار میگیرد.

 

نمونه عکس از محوطه سازی ویلا از شرکت مدرن ویلا

چه مواردی را باید در محوطه سازی ویلا مورد توجه قرار داد؟

طراحی یک ویلا شامل طراحی فضاها، حجم، نمای ساختمان و در نهایت طراحی محوطه یا محوطه سازی ویلا می‌شود.
در اینجا قصد داریم تا شما را با چند عنصر موثر در محوطه سازی ویلا و طراحی حیاط ویلا آشنا کنیم.

رنگ بندی فضای محوطه ویلا

در محوطه سازی باغ و ویلا رنگها اولین المانهایی هستند که بطور مستقیم و غیرمستقیم در یک نگاه مرکز توجه افراد میشود.
بنابراین در طراحی محوطه ویلا بسیار مهم است.
رنگ میتواند با گیاهان یا المان‌های موجود در حیاط ویلا مانند سنگ فرش، دیوارها یا نرده‌ها و آبنما و غیره به حیاط اضافه شود.
نکته مهم در استفاده از رنگها:
رنگ باعث جلب توجه بسیار زیادی از مقابل چشمان افراد دارد.
برای مثال اگر از جعبه گل یا گلهای سفید استفاده میکنید باعث میشود سایر بافتهای گیاهی کمتر در نظر ما جلوه کنند.
اما اگر قصد ایجاد یک کانون توجه در طراحی حیاط ویلای خود دارید، گزینه مناسبی است.

حیاط ویلا

حیاط ویلا

خطوط محوطه ویلا

خطوط موجود در محوطه سازی حیاط ویلا معرف ساختار و نوع فضاسازی حیاط ویلا و منظره آن می‌باشد.
لبه گذرگاه روی برکه یا نهر مصنوعی در باغ ویلا، ابعاد یک جعبه گل و دیوارها، نرده خطوط ممکن در طراحی حیاط ویلا میباشند.
خطوط صاف و زاویه‌های سخت، ظاهری رسمی‌ایجاد می‌کنند.
در حالی که خطوط منحنی یک ظاهر غیررسمی‌به حیاط ویلای شما می‌دهند.
از خطوط عمودی می‌توان برای بالا کشیدن چشم و ایجاد فضای بزرگتر استفاده کرد.
برای افزودن خطوط عمودی به یک حیاط می‌توان از درختان بلند استفاده کرد.
خطوط افقی باعث میشود با کشیدن چشم در امتداد زمین، فضای بزرگتر شود. .

بافت گیاهی محوطه ویلا

به طور کلی بافت با گیاهان به باغ اضافه می‌شود.
با این حال، بافت نیز میتواند با استفاده از مواد سخت مثل سنگ فرش یا صخره‌های مصنوعی در برکه‌ها و حوضها ایجاد شود.
بافت گیاه به ظرافت یا درشت بودن، زبری یا نرمی، سنگینی یا سبکی یک گیاه خاص اشاره دارد.
گلها، برگها همه دارای بافت هستند.
استفاده از گیاهان با بافت‌های مختلف راهی عالی برای ایجاد تنوع در محوطه سازی حیاط ویلا است.

 

محوطه

طراحی فضای سبز ویلا

هنگامی‌که واژه فضای سبز را می‌شنویم، عموما ناخود آگاه ذهنما به سمت فضاهای سبز شهری در پارک‌ها، بلوار‌ها و یا میادین که دارای گل کاری، چمن کاری و درختچه‌های زینتی هستند، می‌رود اما چیزی که در طراحی فضای سبز ویلا در مورد آن صحبت می‌کنیم کمی‌متفاوت از آنچه که در ذهن داریم است.

برای طراحی فضای سبز ویلا و محوطه سازی حیاط ویلا عوامل مختلفی دخیل هستند و بر سبک و شیوه طراحی تاثیر می‌گذارند. محوطه سازی ویلا می‌تواند از بخش‌های متنوعی تشکیل شود و فضای سبز زیر مجموعه محوطه سازی است، به طور عامینانه تر اگر بگوییم، اصطلاحا طراحی فضای سبز در دل محوطه سازی ویلا قرار می‌گیرد.

در قدم اول برای شروع طراحی فضای سبز ویلا باید تصمیم بگیریم که چه میزان از محوطه ویلا و باغ قرار است به فضای سبز اختصاص داده شود. همانطور که گفتیم، در محوطه ویلا المان‌های زیادی از جمله زمین بازی، آلاچیق، آبنما، برکه، اتشکده و… وجود دارد پس ابتدا باید تصمیم بگیرید چه درصدی از حیاط ویلا را به فضای سبز اختصاص می‌دهید.

محوطه سازی ویلا

محوطه فضای سبز باغ ویلای شما می‌تواند از گیاهان و درختان تزئینی تشکیل شود و یا از گیاهان خوراکی و درختان میوه و سبزیجات باشد و یا اینکه تلفیق هردو باهم هیچ منافاتی ندارد. باز هم شما هستید که تعیین کننده این موضوع می‌باشید.

هر گیاهی شرایط پرورش و نگهداری متفاوتی دارد که شما باید به انتخاب گیاهان مورد در نظر خود و پرورش آن‌ها در کنار یکدگیر توجه داشته باشید و همینطور شرایط اقلیمی‌و آب و هوایی منطقه ویلا را نیز در نظر داشته باشید تا هزینه محوطه سازی  خود را در مسیر درستی صرف کنید.

همچنین طراحی فضای سبز ویلا باید تناسب ساختاری و چیدمانی با طراحی ویلا را داشته باشد. اصولا گیاهان نقش اساسی و محوری در فضای سبز ویلا دارند.
گیاهان در بخش‌های مختلفی از یک محوطه می‌توانند قرار بگیرند از جمله مسیر‌های رفتو آمد، ایوان، اطراف آلاچیق و پرگولا و حتی در مواردی که با کمبود فضای کافی مواجه هستیم در تراس با ایجاد تراس سبز و دیوار‌های سبز نیز میتوانیم فضای سبز ایجاد کنیم.

محوطه سازی ویلا در ماهدشت

عکس از محوطه سازی ویلا

نمونه دیگر از فضای سبز نیز، فضای سبز عموی که به روف گاردن و بام سبز معروف است وجود دارد که در مقالات پیشین مفصل در مورد آنها صحبت کرده ایم.

محوطه سازی حیاط ویلا  با طراحی فضای سبز ویلا، یکی از لذت بخش ترین فعالیت‌های مهندسین طراحی منظر و لند اسکیپ است و این بخاطر وجود گیاهان می‌باشد.

گیاهان مانند انسان موجوداتی زنده هستند که دارای شعور و احساسات هستند همچنین انرژی دریافت و ارسال می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شوذ از کار کردن با آن‌ها حس خوشایند بگیریم و مشاهده آنها به انسان حس نشاط و سرزندگی بدهد.

یکی دیگر از نکات مهم پس از در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، جانمایی درست و مناسب گیاهان است که در هنگام طراحی اولیه محوطه سازی مشخص می‌شود و پس از تایید کارفرما به مرحله اجرا می‌رسد.

دقت داشته باشید که در جانمایی فضای سبز جایی کافی و مناسب برای رشد گیاهان را در نظر بگیرید.

شاید جالب باشد که بدانید برای طراحی فضای سبز ویلا از هرنوع مصالحی نمی‌توان استفاده کرد، بنابراین ساختار و جنس متریال و مصالح باید در مقابل عوامل طبیعی، رطوبت و غیره مقاوم بوده و دچار خوردگی و اسیب نشود. مصالح زیاد و متنوعی در بازار وجود دارد که مختص طراحی و اجرای فضای سبز هستند.

برای طراحی فضای سبز باید به شرایط آب رسانی و آب منطقه نیز توجه داشت برای مثال چمن گیاه پر آبی است و برای نگهداری از آن به دفعات آبیاری زیادی احتیاج داردکه در شرایطی که منطقه با کمبود آب مواجه باشد نمی‌توان از آن استفاده کرد.
همچنین این فضا می‌تواند هم به صورت حیاط خلوت، به صورت خصوصی و هم به صورت حیاط‌های جنوبی، عمومی‌باشد.

اهمیت حیاط ویلا و محوطه

طراحی یک ویلای مسکونی با طراحی فضاهای داخلی، حجم و نمای ویلا، محوطه و حیاطی که آن را در برمی‌گیرد، کامل می‌شود. معمار از ابتدای کار به طراحی محوطه پیرامون بنا و فضاهای باز و نیمه باز توجه دارد.
نحوه تعریف رابطه فضاهای داخلی با فضاهای باز و نیمه باز بر کیفیت و عملکرد آنها تأثیر زیادی دارد.

در شهرک ویلایی هم به همین ترتیب است که محوطه سازی خوب یک شهرک نظر اکثر خریداران را به خود جلب می‌کند. به عنوان مثال محوطه سازی بی نظیر شهرک امیردشت  که با انتخاب دقیق و درست گل‌ها و گیاهان سرسبز و درختچه‌هایی که با اقلیم منطقه و شرایط آب و هوایی سازگاری دارند شکل گرفته است و ویلاهای لوکسی که در آن قرار دارد آن را نسبت به شهرک‌های دیگر متمایز و خاص کرده است.

در خانه‌های ویلایی معمولاً چهار دسته حیاط در نظر گرفته می‌شود.

  • حیاط برای دور هم جمع شدن
  • حیاط بازی ویلا
  • حیاط خلوت ویلا
  • حیاط جلوی ویلا

حیاط نشیمن ویلا: این حیاط باید مجاور عرصه خانوادگی از قبیل اتاق نشیمن و غذاخوری باشد.

باید توجه داشت که وقتی از حیاط برای غذا خوردن استفاده می‌شود، باید به آشپزخانه دسترسی داشته باشد.
باید از طریق مکان یابی مناسب فضاها و استفاده از فضای سبز و محوطه سازی از دید عابران و همسایگان محفوظ بماند.
استفاده از آبنما نیز در چنین فضاهایی الزامی‌و در کل به زیباتر شدن پروژه ساخت ویلا منجر می‌شود.
حیاط بازی ویلا: این حیاط برای بازی بچه‌ها و برای فعالیتهایی که در حیاط نشیمن امکان آن وجود ندارد استفاده می‌شود.
این حیاط می‌تواند مجاور بخش حیاط نشیمن نیز قرار بگیرد و هم چنین به اتاق نشیمن راه داشته باشد.

حیاط خلوت ویلا: این حیاط می‌تواند در واقع قسمتی از اتاق خواب بوده و برای استراحت و خوابیدن از آن استفاده کرد.
این فضا می‌تواند به اتاق خواب و نشیمن ارتباط داشته باشد.
این نوع حیاط باید از عبور و مرور معمولی ویلا جدا باشد.
حیاط جلوی ویلا: علاوه بر انواع حیاط‌های ذکر شده می‌توان جلوی ویلا حیاطی در نظر گرفت که علاوه بر ایجاد نمای زیبا، ورود و خروج به ویلا نیز از میان آن صورت بگیرد.

محوطه سازی ویلا

با اصول محوطه سازی ویلا بیشتر آشنا شوید

همانطور که به آن اشاره کرده ایم محوطه سازی و آیتم فضای سبز ویلا  یکی از عنصرهای اصلی و ویژه در زیبایی و شکوه بخشیدن به یک ویلا بوده، تقویت زیبایی و آرامش در طراحی فضای سبز ویلا لازمه اصلی و الویت کار است. بدین ترتیب طراحی فضای سبز خانه باید بر پایه و اصول و قواعد خاص به خود پیش روی کند و مارا به نتیجه دلخواه برساند بنابراین این موضوع  از اهمیت بالایی برخوردار است و بی توجهی به آن میتواند ثمره کار راه از بین ببرد. محوطه سازی ویلا باید کاملا مطابق با اقلیم و موقعیت محل اجرای پروژه،  وبا توجه به انتظارات کارفرما و میزان بودجه ای که در نظر گرفته صورت بپزیرد.

اتود زدن و طراحی اولیه پروژه

پس از تحلیل و بررسی دقیق موارد و درخواست‌های کارفرما، اتود زدن و طراحی پروژه محوطه سازی ویلا آغاز می‌گردد. طراحی به صورت سه بعدی و یا تری دی یکی از تکنیک‌های نوظهور به شمار می‌رود که کمک شایانی به ارائه دقیق پروژه  و نمایش کاملی از نتیجه کار داشته است به کمک آن میتوان اشکالات و نواقص احتمالی را رفع کرد.

انتخاب تخصصی گیاهان و ایجاد اجزای مختلف متناسب با فضا طراحی شده

قطعا مهم‌ترین بخش یک فضای سبز، و محوطه ویلا، گیاهان آن  هستند. باید در انتخاب گیاهان به نقشی که  آن‌ها در محوطه پروژه ما ایفا میکنند توجه کرد؛ زیرا معمولا در محوطه سازی ویلا برای بخش بندی فضا، کنترل  محدوده دید، ایجاد موانع و حصار نیز از گیاهان استفاده می‌شود. یکی از اصول و آینده نگری‌های مهم دیگری که باید درزمان  انتخاب گیاهان و محل کاشت آن‌ها باید در نظر داشت، توجه به فضای مورد نیاز برای رشد گیاهان و درختان است زیرا عدم توجه به این موضوع می‌تواند موجب آسیب به گیاهان و از بین رفتن فضای سبز ویلا گردد.

طراحی پلان محوطه ویلا

در محوطه سازی ویلا، در ابتدا باید با توجه به پتانسیل‌های زمین محوطه ویلا و همینطور خواسته کارفرما یک پلان برای حیاط ویلا ترسیم کنیم.

جمع آوری اطلاعاتی از قبیل نوع گیاهان منطقه، جهت باد و وضعیت خاک، وضعیت آب و نوع آبیاری و… باید انجام شود تا هزینه‌ها و زمانی که صرف خواهد شد رضایت بخش باشد.

شروع طراحی پلان محوطه ویلا با نقشه برداری از محوطه ویلا آغاز می‌شود که این مرحله یک اقدام بسیار مهم به ویژه در زمین‌ها و محوطه‌های بزرگ است که نباید آن را سرسری گرفت.

معمولا نقشه برداری توسط دستگاهی به نام توتال انجام می‌شود. در نقشه برداری وضعیت زمین، میزان خاک موجود و همچین میزان خاک برداری و یا خاک ریزی مناسب برای محوطه سازی اندازه گیری می‌شود.

حساسیت این مرحله ایجاب می‌کند که معمولا یک مهندس عمران آن را انجام دهد، البته این بدان معنا نیست که مهندسین معماری و لنداسکیپ توانایی انجام آن را نداشته باشند.

نقشه پلان محوطه سازی

در طراحی پلان حیاط ویلا تمامی‌عناصر کاربردی و المان‌های تزئینی، بافت‌های گیاهی و سایر موارد موجود در محوطه مشخص می‌شود.

استخر، آلاچیق، پیاده راه‌ها، حصارهای تزئینی، آبنما، نیمکت و نشیمن و همچنین نورپردازی‌ها و شبکه‌های آبیاری در پلان حیاط ویلا جانمایی می‌شوند.

البته تمامی‌این عناصر ذکر شده ابتدا پس از تکمیل نقشه برداری، بصورت اتود ساده و اولیه یا با دست و یا با نرم افزار‌ها ترسیم شده و پس از نهایی شدن با کارفرما به صورت سه بعدی مدل می‌شوند.

یکی از روش‌های مرسوم برای ارائه پلان محوطه، ارائه پلان راندو از لنداسکیپ ویلا است. پلان راندو مانند یک نقشه است که حیاط ویلا کاملا مشابه واقعیت در آن ترسیم شده و تمامی‌المان‌ها با نشان‌های مخصوص و اختصاری در محوطه جاگذاری و نشان داده می‌شوند.

در قسمت پایین راندو نیز بعنوان راهنما نام و جزئیاتی مختصر برای هر نشان اختصاری در پلان موجود است که کارفرما به راحتی می‌تواند از طرحی که برای محوطه سازی در نظر گرفته شده مطلع شود.

محوطه سازی باغ

طراحی محوطه باغ ویلا یا محوطه سازی باغ ویلا یکی از لذت بخش ترین فعالیت‌هایی است که هرکسی از انجام آن لذت می‌برد، حتی نگاه کردن به فضای سبز تاثیر مثبتی در روحیه دارد چه برسد به اینکه شما خود گیاهانی را پرورش دهید. بخصوص اگر ذوق و سلیقه باغبانی هم داشته باشید بی شک رسیدگی به باغ و گیاهان می‌تواند یک تراپی باشد.

در طراحی محوطه باغ یا محوطه سازی باغ ویلا، باید بدانید که باغ خود را به چه منظور ایجاد می‌کنید.
اگر بخواهیم واضح تر توضیح بدهیم، در واقع باید بدانید از طراحی باغ ویلا، یا محوطه سازی باغ میوه می‌خواهید یا محوطه سازی باغچه حیاط ویلای خود و تنها داشتن فضای سبز است.

طراحی محوطه باغ ویلا

در محوطه سازی باغ میوه، باید بدانید چه محصولاتی بهتر در آن منطقه جغرافیایی به عمل می‌آید و غیر از این باید خاک، فضای کافی برای رشد درختان، تامین آب کافی و همینطور رسیدگی دوره ای مثل هرس کردن و سم پاشی و غیره را باتوجه به شرایط آب و هوایی در نظر داشته باشید.
در نتیجه برای محوطه سازی باغ میوه انتخاب‌های شما محدود تر است و باید شرایط خاص تر را فرآهم آورید.

در طراحی باغ و محوطه سازی باغچه تنها مسئله آن است که گیاهان تان را متناسب با آب و هوا انتخاب کنید.
همینطور باغچه ویلا شما به اندازه یک باغ میوه نیاز به رسیدگی نخواهد داشت.
پس در طراحی محوطه باغ ویلا خود یا حیاط سازی ویلا باغ خود قبل از هرچیز، به کاربرد باغ خود توجه داشته باشید.

مسیر سازی در طراحی محوطه ویلا

ما به دنبال تحقق اهداف بسیاری  دست به طراحی محوطه و لنداسکیپ می‌زنیم قطعا یک مسیر سازی اصولی و حساب شده که دسترسی به تمامی‌فضاهای محوطه را برای ساکنین سهل و آسان میکند ثمره یک کار خوب و نتیجه تلاش تیمی‌با تجربه است.

مسیر سازی در طراحی محوطه ویلا

هدف از مسیر سازی در محوطه چیست؟

همانطور که گفتیم هدف اصلی از مسیرسازی محوطه ارتباط و اتصال بین تمامی‌قسمت‌های محوطه ویلا است. در یک مسیر سازی اصولی و دقیق شما از کلیه فضاها بهترین و بیشترین استفاده را خواهید داشت.

انواع مسیر سازی در طراحی محوطه

مسیر‌های سواره

با توجه به مساحت محوطه مسیرهایی کوتاه و طولانی با ابعادهایی کاملا مشخص ایجاد می‌شوند،به طور معمول در محوطه‌هایی با مساحت کم سعی می‌شود کوتاه ترین مسیر‌ها به ویلا انتخاب شود در چنین شرایطی تمام تلاش طراح برآن است که بیشترین فضا را به محوطه سازی و فضای سبز اختصاص دهد و بالعکس در محوطه‌های بزرگ با متراژهای بالا سعی می‌شود مسیر سازی در راستایی حرکت کند تا ساکنین از همه فضا‌های محوطه بهره مند گردند.

مسیرهای سواره به  مسیرهای طراحی شده از درب ورودی اصلی تا پارکینگ ویلا جهت عبور و مرور وسایل نقلیه گفته می‌شود. در ویلاهای لوکس با محوطه ی بزرگ که معمولا از چند پارکینگ برخوردار هستند بهتر است مسیر‌های سواره عریض تری طراحی شوند تا چند خودرو درکنار یکدیگر به راحتی عبور کنند دربرخی از پروژه‌های بزرگ طراحی و ساخت ویلا طراح با دست باز تری عمل میکند و مسیر‌های ورود و خروج سواره را به صورت کاملا مجزا طراحی میکند.

مسیر سازی سواره در محوطه سازی ویلا

در مسیرسازی محوطه سعی می‌گردد حدامکان از متریال‌هایی همچون آسفالت استفاده نشود زیرا آسفالت با جذب نور خورشید باعث ایجاد گرما شده  و البته فراموش نشود که آسفالت جز متریال‌هایی است که کم ترین هماهنگی را با محوطه سازی خصوصا محوطه سازی ویلا را دارا است .یکی از محبوب ترین متریال‌هایی که در مسیر سازی محوطه‌های ویلا استفاده می‌شود متریال سنگ و بلوک‌های بتنی هموار هستند. سنگ باعث ایجاد استحکاک و در نتیجه کاهش سرعت خودرو‌ها در محوطه ویلا می‌گردد.

مسیر‌های پیاده

مسیرسازی پیاده در طراحی محوطه ویلا

مسیرهای پیاده راههای طراحی شده در محوطه باغ ویلا هستند که با هدف ارتباط و دستیابی افرادپیاده به تمامی‌فضاهای محوطه از جمله استخر، آلاچیق و ساختمان اصلی ویلا و مسیر‌های مخصوص پیاده روی طراحی می‌شوند مسیر‌های پیاده با توجه و بر اساس فضاهای مختلف و المان‌های به کاررفته در طراحی ویلا  ایجاد می‌شود.

طراحی و اجرای اصولی و کارآمد مسیر سازی پیاده  مانند طراحی المان‌هایی همچون طراحی آبنما، کاشت گیاهان جذاب و زینتی در مسیر پیاده باعث ایجاد انگیزه و جذابیت در محوطه ویلا می‌شود.

مسیر‌های پیاده منحنی

مسیرسازی پیاده منحنی

همانطور که گفتیم مسیر‌های پیاده و سواره با توجه به مساحت اصلی محوطه طراحی می‌شوند. مسیر‌های پیاده منحنی جزه محبوب ترین مسیر‌های پیاده  در میان افراد خصوصا کسانی که علاقه مند به پیاده روی هستند استفاده از خط‌های منحنی همراه با کاشت گیاهان زینتی مناسب در اطراف مسیر، امکان پیاده روی لذت بخشی را برای این افراد به وجود می‌آورد اغلب در محوطه سازی ویلا‌های مدرن از مسیر‌های پیاده منحنی استفاده می‌شود. طراحی نورپردازی محوطه البته به صورت کاملا اصولی و کارآمد همراه با ایجاد مسیر‌های منحنی پیاده افراد را ترغیب به ادامه مسیر میدارد.

مسیر پیاده مستقیم

مسیرسازی پیاده مستقیم در طراحی محوطه ویلا

معمولا در محوطه سازی ویلاهای کلاسیک از مسیر‌های پیاده مستقیم استفاده می‌شود طراحی این نوع مسیر به نوعی نمایانگر سبک رسمی‌و کلاسیک است. شاید در نگاه اول مسیر‌های پیاده مسقیم کمی‌ساده و یکنواخت به نظر بیایند اما شما با کاشت گیاهان تزئینی و استفاده از المان‌های جذاب میتوانید رنگ و حال بینظیری را به مسیر‌های مستقیم ببخشید.

چگونه محوطه ویلایی خود را عملکرد گرایانه بسازیم?

1- توجه به اقلیم منطقه مورد نظر: درنظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه کمک بسیاری در جلوگیری از هدررفتن منابع مالی میکند.به طور مثال شرایط آب و هوایی منطقه مشخص میکند که چه نوع پوشش گیاهی در آن منطقه قابلیت رویش ورشد را دارد.

2- استفاده ترکیبی از پوشش گیاهی، آبنما و فضاهای مسقف یا نیمه مسقف (آلاچیق و یا پرگولا): این ترکیب سه گانه به صورت معجزه آسایی باعث کاهش مصرف انرژی در معتدل سازی شرایط آب هوایی محوطه می‌شود.

3- استفاده از سیستم آبیاری هوشمند: در این نوع سیستم توزیع آب مستقیما برروی ریشه گیاه طبق یک برنامه زمان بندی شده انجام میگیرد که به نوبه خود تاثیر به سزایی در کاهش استفاده از منابع انسانی و محیطی دارد.

4- اجرای چمن مصنوعی: گرچه در وهله اول به نظر میرسد که اجرای چمن مصنوعی مغایر با منابع دوستدار طبیعت باشد اما در واقعیت اجرای این نوع آیتم در دراز مدت نقش به سزایی در کاهش استفاده از منابع مالی و انسانی برای نگهداری، زهکشی، آبیاری و… دارد.

5- طراحی و اجرای دسترسی‌های آسان از ورودی اصلی محوطه به سمت ورودی ساختمان: اجرای دسترسی‌های پیچیده خود منجر به استفاده از متریالی بیشتر برای کف سازی و گاها از بین بردن پوشش گیاهی منطقه میگردد.