4.8/5 - (25 امتیاز)

طراحی شهرک ویلایی که یکی از اتفاقات نوین در عرصه ساخت و ساز ویلا است بنا به دلایلی که اشاره می‌کنیم در مناطق مختلف کشور به ویژه شمال کشور وارد شده است. با توجه به این که در کلان شهرها به دلیل موجود نبودن فضای کافی برای ساختن ویلا مردم به اجبار به سمت آپارتمانها روی آوردن، و نبودن فضا یکی از دلایلی بود که باعث شد تا شهرک‌های ویلایی بوجود آمدن و مردم با با استقبال زیادی به سمت این شهرک‌های ویلائی روی آوردن و ویلا‌های داخل شهرک یک شباهت بزرگ با آپارتمان‌ها دارند و آن این است که باید مانند زندگی در آپارتمانها که ملزم به رعایت مواردی هستند در شهرکها هم رعایت کنند.

طراحی ویلای جابان

ویلا‌های شهرکی دارای قوانین متفاوتی نسبت به ویلا‌های معمولی است. و کسانی که در شهرک‌های ویلایی زندگی می‌کنند باید قوانین موجود در این شهرکها را رعایت کنند و به حقوق ساکنان دیگر این شهرکها احترام بگذارند. توضیحات بالا تنها خلاصه ای از خصوصیات شهرک‌های ویلایی است و در ادامه به تکمیل توضیحات می‌پردازیم.

اگر بخواهیم ویلا را تعریف کنیم به این تعریف می‌رسیم که ویلا به خانه‌هایی گفته می‌شوند که از چهار طرف ساختمان باز هستند و هیچگونه ارتباطی با ساختمان‌های کناری ندارند. و  این تعریف در ویلا‌های داخل شهرک متفاوت است این گونه که ویلا‌های داخل شهرک همگی دارای قوانین یکسان بوده و اجبارا باید این قوانین را رعایت کنند . اینگونه که مشخص است و متوجه شده اید با این که این ویلاها ارتباطی با هم ندارند ولی همه ساکنین باید قوانین را رعایت کنند. تقریبا ویلا‌های داخل شهرک همگی توسط یک شرکت یا بعضی از موسسات ساخته می‌شوند و به مشتریان واگذار می‌شوند.

طراحی شهرک ویلایی مدرن

بعضا افراد با دیدن شرایط ویلا‌های شهرکی از این قوانین ایراد می‌گیرند و احساس نارضایتی می‌کنند. ولی باید این را بگوییم که شهرکها مزایایی هم دارند که می‌توانند شما را راضی کند تا به سراغ شهرک‌های ویلایی بروید این مزایا عبارت است:

بررسی ویلاهای شهرکی با ویلاهای مستقل

به صورت کلی ویلا‌ها به دو دسته، ویلاهای شهرکی و ویلاهای مستقل تقسیم می‌شوند که هریک دارای مزایا و معایب بخصوصی هستند در این بخش قصد داریم به این مورد بپردازیم و تا حدودی، ویلاهای شهرکی و مستقل  را از جنبه‌های مختلف و چالش‌هایی که با آن رو به برو هستند بررسی کنیم.

در وهله اول بهتر است با مفهوم کلی ویلاهای شهرکی و مستقل آشنا شویم، به مجموع ویلاهای هم جوار که در یک زمین واحد و وسیع طراحی و ساخته می‌شوند ویلاهای شهرکی یا به عبارتی شهرک ویلایی  گفته می‌شود. این ویلا‌ها دارای امکانات و مشاعات هستند.

در مقابل ویلاهای شهرکی، ویلاهای مستقل قرار دارند که در زمین‌های کاملا مستقل طراحی و اجرا می‌شوند و با توجه به علایق و خواسته‌های کارفرما ساخته شده اند، و به شکلی  کاملا شخصی سازی هستند.

ویلاهای شهرکی و ویلاهای مستقل در چه زمینه‌هایی با یکدیگر تفاوت دارند؟

همانطور که گفتیم در واقع شهرک‌های ویلایی، ویلاهای احداث شده در زمینهای پهناور اشتراکی هستند ولی ویلاهای مستقل در زمین‌های شخصی و شخصی سازی شده هستند. از عمده ترین تفاوت‌هایی که در رابطه با این دو نوع ویلا می‌توان  به آن اشاره کرد و آن را از مهم ترین تفاوت‌ها دانست، تفاوت قیمتی و امنیتی این ویلاها است.

قیمت طراحی شهرک‌های ویلایی

شرکتهایی که شهرک‌های ویلایی را می‌سازند برای کمتر شدن هزینه‌ها حتی از کوچکترین فضاها هم استفاده می‌کنند و تقریبا تمامی‌ویلاها را با طراحی یکسان انجام می‌دهند و برای تهیه مصالح مورد نیاز به دلیل حجم بالا و تعداد بالای ویلاها هزینه بسیار کم تر می‌شود. و همین باعث شده تا هزینه تمام شده برای ویلای شما خیلی کمتر شود.

آب برق و گاز شهرک ویلایی

وجود این منابع در ویلا بسیار ضروری است و تامین کردنشان در ویلا بسیار سخت است و دردسر زیادی به همراه دارد از جمله مجوز‌های مربوطه ولی تمامی‌این موارد در شهرک‌های ویلایی مربوط به شرکت‌های سازنده است و دیگر نیازی به نگرانی نیست.

امنیت شهرک ویلایی

ویلا‌های داخل شهرک دارای امنیت بالایی هستند و این امنیت از ویلا‌های معمولی بیشتر است. معمولا در ساخت این شهرکها از سیستم نگهبانی و حراست استفاده می‌کنند تا از ورود افراد ناشناس به داخل شهرک جلوگیری کنند. تا شما حتی با حضور نداشتن در ویلا هیچ نگرانی نداشته باشید.

ویلا شهرکی ارزان و به صرفه تر از ویلاهای مستقل هستند، در شهر‌های شمالی، خرید ویلای شهرکی در محمود آباد، رامسر، گیلان، از جمله شهرهایی هستند که افراد زیادی تمایل به خرید ویلا شهرکی دارند.

تامین امکانات اولیه و رفاهی

تهیه و تامین امکانات اولیه ای هچون امتیاز‌های آب ،گاز،برق در اکثر موارد نیازمند صرف وقت و طی مراحل اداری خسته کننده ای است . پیگیری این مورد در ویلاهای شهرکی متوجه مالک نمی‌باشد درکل گرفتن مجوز‌های لازم صفر تا صد برعهده سازنده شهرک است .اما در ویلاهای مستقل این گونه نیست .و تماما بر عهده مالک یا کارفرما می‌باشد .

مزایای ویلاهای شهرکی

1-برخورداری از سیستم امنیتی و حفاظتی بالا

2-قیمت به صرفه و مناسب

3-اطمینان از کیفیت زمین

4-تامین امکانات خدماتی و رفاهی توسط سازنده

ویلا در آبسرد دماوند

از معایب ویلا شهرکی می‌توان به عدم تنوع و یکنواخت بودن طرح و بافت مسکونی منطقه نام برد، همچنین مشاع بودن زمین و عدم مالکیت مستقل زمین یکی دیگر از معایب شهرک‌های ویلایی است.
برخی از ویلا‌های شهرکی، به دلیل منفعت طلبی سازنده و برای بدست آوردن سود بیشتر، با تعداد و تراکم بالایی طراحی و اجرا شده اند و تنها نام ویلا را دارند و سکونت در آن به دلیل آشفتگی و شلوغ بودن بیش از حد، هیچ حس خوبی نسبت به سکونت در ویلا به ساکنین نمی‌دهد.

قوانین ساخت شهرک‌های ویلایی

شهرک‌های ویلایی سه سبک مختلف دارند، شهرک ویلایی جنگلی، ساحلی و معمولی.
با توجه به نام هر یک می‌توان دریافت که شهرک ویلایی جنگلی به جنگل راه داشته، شهرک ویلایی ساحلی به ساحل دسترسی دارد و شهرک‌های ویلایی معمولی به شهرها نزدیک هستند.
بنابراین قوانین ساخت شهرک ویلایی با توجه سبک و موقعیت هریک متفاوت خواهد بود.

یکی از مهم ترین قوانین ساخت شهرک ویلایی، در نظر گرفتن مشاعات ویلایی است، در قوانین حقوقی مشاعات به حق و حقوق عده ای خاص که در شرایط مشترک هستند گفته می‌شود.

معمولاً در یک شهرک ویلایی، فضای مشاع اشاره به فضاهای مشترک بین چند ویلا یا ساختمان دارد. مانند پارکینگ، محوطه تفریحی و یا فضای سبز. البته می‌توان فضاهای مشاع را بسط داد و مفهومی‌فراتر به آن داد.

بعنوان مثال فضاهای سبز موجود در محوطه سازی شهرک‌های ویلایی نیز جزو مشاعات محسوب می‌شود هر چند در نهایت اتخاذ تصمیم نهایی در رابطه با این موضوع می‌تواند به شرایط توافق و یا تصمیم مجمع شهرک (در صورت وجود) و یا مصوبات هیئت امنا یا هیئت مدیره‌ای که با رأی مالکین انتخاب شده باشند، باز گردد. مشاع بودن فضای سبز به این معناست که نمی‌توانید به تنهایی در ساختار آن تغییری ایجاد کنید، البته منظور از تغییر، کاشت یا حذف یک گیاه نیست، منظور جابجایی یا حذف آن است.

زمین‌هایی که به ساخت شهرک ویلائی اختصاص می‌دهیم، نیازمند مجوز ساخت شهرک‌های ویلایی هستند و این زمین‌ها همانند موقعیت‌های مناطق ویلایی خارج از شهرها هستند، که اصطلاحاً به آن حومه می‌گویند. این مناطق عموماً به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • دایر
  • بایر
  • موات

در ادامه تعریف هر یک از این موارد را به اختصار بیان می‌کنیم:

زمین دایر
دایر به زمین‌هایی گفته می‌شود که در آن ساختمان وجود دارد و در حال استفاده هستند.
زمین بایر
زمین‌هایی که پیش از این دایر بوده اند، و امکان دوباره دایر شدن آنها وجود دارد.
زمینهای موات
زمین‌هایی هستند که تا کنون هیچ عملیات عمرانی و پروژه‌های ساخت و ساز در آن وجود ندارد.
البته تمام این تعاریف فارغ از نوع مالکیت زمین، خصوصی، شخصی و یا حتی دولتی بودن آن است و شرایط مجوز‌ها و قوانین ساخت شهرک ویلایی برای همه موارد یکسان خواهد بود.

پس از شناخت نوع زمین، در مقوله معماری و شهرسازی، قواعدی وجود دارد که به صورت تجربی در طی سالیان طولانی بشر آنها را به دست آورده است. لازم به ذکر است که این قواعد با هدف هر چه بهتر شدن نحوه زندگی انسان است; پس می‌تواند منعطف باشد و در جوامع مختلف متفاوت باشد.
از این قواعد و ضوابط معماری و شهرسازی می‌توان برای استخراج صحیح اصول شهرک‌سازی استفاده کرد. برای توضیح این ضوابط، بیان می‌کینم که این قواعد به چه مواردی توجه دارند:

  • مساحت کل زمین
  • مساحت در نظر گرفته شده برای طرح و پلان شهرک ویلایی
  • تعداد ویلاهای در نظر گرفته شده
  • مساحت هر یک از ویلاها
  • عرض گذرهای اصلی
  • عرض گذرهای فرعی
  • تعیین حریم هر ویلا بر اساس تعداد نفرات ساکن در آن‌ها
  • تعیین مساحت پارکینگ‌های هر ویلا
  • تعیین مسیر و سیستم فاضلاب
  • تعیین زهکش‌ها و آب‌راه‌ها
  • تعیین محل قرار گرفتن پست برق، گاز و آب و نحوه انتقال مولفه‌های انرژی
  • دسته‌بندی و منطقه‌بندی برای ویلاهایی که هم ارتفاع نیستند

این نکات تقریباً بخش کوچکی از مواردی بود که در قوانین ساخت شهرک ویلایی به آن‌ها توجه می‌گردد. پروژه ساخت شهرک یک پروژه بسیار سنگین و عظیم است که نیازمند یک تیم متخصص و مدیر برای راهبری و کنترل پروژه است. مواردی که در این موضوع دخیل هستند بسیارند و قطعاً یک تیم مجرب باید روی آن کار کنند.

نکات مهم در محوطه سازی شهرک ویلایی 

درخت کاری در بلوارها و خیابان‌ها، کاشتن گل و گیاه، ساخت آبنما، میدان، سردر ورودی، مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری است که تاثیر بسیار زیادی بر فروش ویلا‌ها و محبوبیت شهرک ویلایی دارد.

شهرک‌های ویلایی عموما دارای جاده سلامت هستند که در محوطه سازی باید مورد توجه قرار بگیرند. یکی از امکانات رفاهی شهرک امیردشت  دارا بودن جاده سلامت است که از دو طرف با درخت‌ها و درختچه‌های تزئینی محوطه سازی شده و آن را برای پیاده روی جذاب کرده است.

از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد شهرک امیردشت، ساحل اختصاصی آن، زمین فوتبال، تنیس و والیبال، پارک جنگلی و دیگر امکانات تفریحی و رفاهی و امنیت فوق العاده آن است.

سردر ورودی شهرک ویلایی

ورودی شهرک ویلایی، باید شاخص و خوانا باشد و نظر بازدید کنندگان را در نگاه اول به خود جلب کند تا آنان را به بازدید از داخل شهرک ویلایی راغب کند. به همین منظور ارتفاع بلندتری نسبت به اطراف خود دارد. همچین باید دارای دسترسی مناسب از کوچه‌ها و سایر نقاط شهرک داشته باشد.
سردر ورودی شهرک ویلایی، نه تنها یک بنا برای درب ورودی است، بلکه برای تامین امنیت شهرک، دارای یک فضای نگهبانی که این بخش نیز باید دارای یک استراحتگاه و جایی مانند خوابگاه و سرویس بهداشتی و سایر موارد لازم باشد.

سردر ورودی شهرک جهان ویلا

 

معروف ترین شهرک‌های ویلایی در شمال

بی شک ساخت ویلا در شمال به خودی خود با وجود اقلیم و طبیعت بکر و بی نظیر  حاکم بر منطقه می‌تواند  از هر نظر دارای امتیازات عالی و گزینه‌های ایده آل در مسیر سرمایه گذاری بشمار آید. در پاراگراف‌های قبل به بخش‌هایی از ساخت شهرک‌هایی ویلایی پرداخته ایم. اینک قصد داریم  شما را با معروف ترین شهرک‌های ویلایی در شمال کشور بیشتر  آشنا کنیم .

ساخت و خرید ویلا در شهرک‌های ویلایی شمال میتواند یک سرمایه گذاری پر سود باشد. شهرک امیر دشت در مازندران، شهرک خذر شهر، شهرک فردوس رویال، شهرک دریا بیشه، شهرک دریا کنار، شهرک ساحلی  ایزدشهر، شهرک آکام در مازندران، شهرک چلک، شهرک کاکتوس، شهرک صفاییه، از معروف ترین شهرک‌های ویلایی در شمال ایران به شمار می‌آیند.

بررسی ویلاهای شهرکی با ویلاهای مستقل

به صورت کلی ویلا‌ها به دو دسته ،ویلاهای شهرکی و ویلاهای مستقل تقسیم می‌شوند که هریک دارای مزایا و معایب بخصوصی هستند در این بخش قصد داریم به این مورد بپردازیم و تا حدودی ، ویلاهای شهرکی و مستقل  را از جنبه‌های مختلف و چالش‌هایی که با آن رو به برو هستند بررسی کنیم .

در وهله اول بهتر است با مفهوم کلی ویلاهای شهرکی و مستقل آشنا شویم ، به مجموع ویلاهای هم جوار که در یک زمین واحد و وسیع طراحی و ساخته می‌شوند ویلاهای شهرکی یا به عبارتی شهرک ویلایی  گفته می‌شود .این ویلا‌ها دارای امکانات و مشاعات هستند .

در مقابل ویلاهای شهرکی ، ویلاهای مستقل قرار دارند که در زمین‌های کاملا مستقل طراحی و اجرا می‌شوند و با توجه به علایق و خواسته‌های کارفرما ساخته شده اند، وبه شکلی  کاملا شخصی سازی هستند.

ویلاهای شهرکی و ویلاهای مستقل در چه زمینه‌هایی با یکدیگر تفاوت دارند؟

همانطور که گفتیم در واقع شهرک‌های ویلایی ، ویلاهای احداث شده در زمینهای پهناور اشتراکی هستند ولی ویلاهای مستقل در زمین‌های شخصی و شخصی سازی شده هستند . از عمده ترین تفاوت‌هایی که در رابطه با این دو نوع ویلا می‌توان  به آن اشاره کرد و آن را از مهم ترین تفاوت‌ها دانست ،تفاوت قیمتی و امنیتی این ویلاها است.

*تفاوت قیمت در ویلاهای شهرکی و مستقل:

همانطور که گفتیم ویلا‌های شهرکی به صورت جمعی در کنار یکدیگر بنا شده اند این مسئله منجر به آن شده که اغلب شهرک‌های ویلایی کمی‌دورتر از مراکز شهری طراحی و اجرا شوند از همین رو با توجه به فاصله شهرک‌های ویلایی به مرکز شهرها به نسبت ویلاهای مستقل از قیمت پایین تری برخوردار هستند .

*از نظر امنیتی:

تمامی‌شهرک‌های ویلایی مستلزم برخورداری از نگهبانی و حراست 24 ساعته هستند به همین سبب به نسبت ویلاهای مستقل امنیت بالا تری را دارا هستند .ورود و خروج به شهرک‌های ویلایی نیازمند دریافت مجوز از مالکین و حراست شهرک است بدین ترتیب شما به ندرت شاهد تردد افراد ناشناس در محوطه شهرک ویلایی هستید.

*تامین امکانات اولیه و رفاهی :

تهیه و تامین امکانات اولیه ای هچون امتیاز‌های آب ،گاز،برق در اکثر موارد نیازمند صرف وقت و طی مراحل اداری خسته کننده ای است . پیگیری این مورد در ویلاهای شهرکی متوجه مالک نمی‌باشد درکل گرفتن مجوز‌های لازم صفر تا صد برعهده سازنده شهرک است .اما در ویلاهای مستقل این گونه نیست .و تماما بر عهده مالک یا کارفرما می‌باشد .