4.5/5 - (83 امتیاز)

ویلا چیست؟

ساخت ویلا در حالت کلی دارای پروسه طولانی و زمانبری می‌باشد که دارای مراحل مختلفی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل مراحل ساخت یک ویلا (اجرای ویلا) بپردازیم پس با ما همراه باشید.

در حالت کلی ویلا به بنایی اطلاق می‌گردد که در آن یک‌هارمونی بسیار خوب میان بنا و طبیعت پیرامون ایجاد گردد و در واقع بنای ساخته شده به عنوان عضوی از طبیعت پیرامون به حساب آید.
نکته بسیار مهم و کلیدی که نقش بسیار زیادی در نتیجه نهایی ساخت ویلا دارد این است که برای ساخت ویلا از طرح مناسب استفاده شود.

ساخت ویلا در نهراندشت

اساس کار یک ویلا کاملا متفاوت از ساختمان‌های معمولی و آپارتمانها می‌باشد چرا که ویلا بر خلاف انواع دیگر ساختمانها ارتباط بسیار نزدیکی با طبیعت و محیط پیرامون خود دارد.
در حالت کلی زمانی که ما در یک ویلا قدم می‌زنیم و هوای پاک و تمیز را نفس می‌کشیم حس بسیار خوبی را تجربه کرده که این حس کاملاً از قدم زدن درون یک آپارتمان متفاوت است.

 

مشاهده کارهای اجرایی بیشتر از ساخت ویلا

طراحی و ساخت ویلا نیز مانند ساخت هر ساختمان دیگری نیاز به یک نقشه اولیه دارد.
همچنین باید یک سری مراحل ساخت و ساز به صورت تمام و کمال صورت پذیرد و در نهایت پروژه اجرای ویلا به اتمام برسد.
معمولاً مهندسان و ناظرین خبره برای ساخت ویلا ارزان، با توجه به آب و هوا و موقعیت جغرافیایی منطقه طرح‌های مناسب ویلایی ارائه می‌کنند.
همچنین نمای داخلی و خارجی ساختمان و مصالح به کار رفته برای ساخت ویلا ارزان نیز تحت تاثیر پارامترهایی مانند آب و هوا و موقعیت جغرافیایی ملک می‌باشد.

ساخت ویلا یا خرید ویلا؟

ساخت ویلا در شهرک تیسفون شهریار

انتخاب هر کدام از گزینه‌های بالا، بستگی به شرایط مالی، ایده آل‌های شما از طراحی ویلا و قصد شما از داشتن ویلا، که برای استفاده شخصی باشد یا سرمایه گذاری، متفاوت خواهد بود.

در این نوشته دلایلی را ذکر می‌کنیم، تا بهتر بتوانید جنبه‌ها مختلف این تصمیم گیری را در نظر داشته باشید و راحتتر تصمیم مناسب را بگیرید.

1- اگر زمان در اولویت است و برای داشتن ویلا عجله دارید، خرید ویلا تصمیم مناسب تری است.
2- در صورتی که سرمایه مورد نیاز به طور کامل فراهم است، بهتر است با کمی‌جست و جو، ویلای مورد نظر خود را پیدا کنید و در نهایت آن را خریداری کنید. همچنین در این شرایط و نواسانات اقتصادی، ممکن است پس از گذشت زمان نتوانید با سرمایه خود ویلایی با معیار‌های مورد نظر را بسازید یا حتی خریداری کنید پس بهتر است پس از اطمینان کامل در مورد انتخاب ویلا مناسب آن را بخرید.
3- اگر محدودیت مالی ندارید، هزینه‌ها برایتان مشکلی به وجود نمی‌آورد، ساخت ویلا بهتر است.
4- برای ساخت ویلا به امنیت مالی احتیاج دارید تا بتوانید با خیال راحت از پس تمام هزینه‌های ساخت ویلا در حین پروسه اجرا بر آیید.
5- اگر به دلایل مختلف شرایط انجام کار‌های اداری را ندارید، ویلا بخرید. ممکن است به دلیل عدم تجربه کافی در امور اداری، نداشتن زمان یا اطلاعات کافی در مورد قوانین نتوانید امور اداری را طی کنید پس خریدن ویلا کاری عاقلانه تری است.

    و در نهایت اگر نقشه و پلان خاصی برای ویلا در نظر دارید و می‌خواهید با مصالح با کیفیت و ایده آل خود ویلا داشته باشید، آن را بسازید، سراغ طراحی و ساخت ویلا بروید.

    اجرای ویلای مدرن

    مراحل اجرایی ساخت ویلا چیست؟

    در حالت کلی باید بگویم زمانی که برای ساخت یک ویلا فرآیندها به صورت کاملاً استاندارد و درست صورت پذیرد. نتیجه امر ایجاد یک بنای با کیفیت می‌باشد. امکانات رفاهی و آسایش بسیار بالایی را در آن برای ساکنین خود ایجاد می‌کند.
    همچنین از ارزش مالی بسیار بالاتری نسبت به املاکی که به صورت استاندارد و اصولی ساخته نشده است، برخوردار بوده و آرامش روحی و جسمی‌فراوانی را برای ساکنین خود ایجاد می‌نماید.
    از نظر مهندسی لازم است تمام اصول مقاوم سازی و طراحی به صورت استاندارد و درست رعایت و اجرا گردد; و در نتیجه بتوانیم یک ویلای تمام عیار ارائه نمایم.

    برخی از مراحل اجرایی ویلا جنبه تزئینی و ظاهری  دارند و برخی دیگر در استحکام بخشی ویلا  در برابر بارهای خارجی نقش دارند. مهمترین مراحل اجرای ویلا به ترتیب زیر است:

    توپوگرافی زمین ویلا

    اساساً اولین قدم در ساخت ویلا نقشه برداری زمین است. در این زمان سرمایه گذار می‌تواند با نظارت و مشاوره مهندسین ویلای خود را طراحی و طرح را در زمین مورد نظر اجرا کنند. هر ویلا متناسب با مساحت زمین و سلیقه کارفرما می‌تواند پلان‌های متفاوتی داشته باشد. تمامی‌نقشه‌ها توسط مهندسان طراحی شده و هزینه ساخت ویلا محاسبه شده است. در نظر گرفتن قیمت بسیار مهم است زیرا نوع سازه، تجهیزات و صنعت ویلا می‌تواند در اجرای ویلا تاثیرگذار باشد.

    آماده سازی زمین برای ساخت ویلا

    در مرحله اول باید تمام ساختارهای اضافی و حتی ریشه‌های پوسیده گیاهان را از زمین جدا کنید.
    برای شروع فرآیند اجرای ویلا، لازم است یک سطح صاف و بدون هیچ گونه آوار ترتیب دهید.

    گودبرداری زمین

    مرحله بعدی از ساخت ویلا خاکبرداری زمین است و در این مرحله باید فونداسیون ویلا آماده شود. گودبرداری یکی از مهمترین مراحل در ساخت هر نوع ساختمانی است زیرا استحکام، طول عمر و مقاومت سازه به آن بستگی دارد. نوع و عمق گودبرداری نیز باید بر اساس اصول و مقررات و نوع خاک و زمین مورد نظر باشد. پس از گودبرداری باید فونداسیون ویلا ساخته شود. فونداسیون را می‌توان با ابزار و تجهیزات خاص ساخت. در واقع اجرای صحیح گودبرداری و فونداسیون می‌تواند ساختمان ویلا را در برابر عواملی مانند زلزله محافظت کند.
    عمق گودبرداری به عوامل زیر بستگی دارد:

    • مقاومت خاک
    • شرایط پارکینک
    • ارتفاع ساختمان
    • محاسبات ساختاری

    بتن ریزی و قالب بندی فونداسیون ویلا

    دراین مرحله از ساخت ویلا بتن ریزی و اسکلت بندی است که اساسا نحوه ساخت ویلا را مشخص می‌کند. در این مرحله از مصالحی مانند آرماتور و بتن استفاده می‌شود. این مرحله نیز باید تحت نظارت کامل مهندسین ناظر انجام شود، زیرا بتن و اسکلت ویلا می‌تواند در ایمنی نهایی ویلا بسیار مهم باشد. توجه داشته باشید که نسبت اجزای بتن یکی از مواردی است که مهندس سازه تعیین می‌کند.

    دیوارکشی زمین ویلا

    پس از اجرای اسکلت ویلا نوبت به پوشش دیوارها می‌رسد. پوشش دیوار اساسا شروع اصلی اجرای ویلا را نشان می‌دهد. البته نحوه دیوارکشی می‌تواند سبک ویلا را نیز تعیین کند وچیدمان تمامی‌اتاق‌ها، درب‌ها و خروجی‌ها، سرویس‌ها و … را مشخص میکند. برای دیوارها می‌توان از مصالح مختلفی استفاده کرد و مصالح سنتی (آجر، سیمان، چوب و…) رایج است.به طور کلی میتوان گفت دیوارکشی مرحله پایانی از  فاز اول ساخت ویلا است.

    گروه مدرن ویلا ارائه دهنده انواع خدمات اجرایی و ساختمانی برای ساخت و طراحی ویلا، طراحی ویلا کلاسیک، طراحی ویلا، بازسازی ویلا و همچنین اقداماتی مانند طراحی محوطه ویلا برای مشتریان و درخواست کنندگان گرامی‌می‌باشد.

    اجرای تیر و سقف ویلا

    در ویلاهای بتنی تیر‌ها به عنوان حامل عمل کرده و بار سقف را به ستون‌های ویلا منتقل می‌کنند، در ویلاهایی که سقف آن‌ها از نوع تیرچه بلوک است، به طور معمول به صورت یک پارچه بتن ریزی می‌شوند .باید در مرحله بتن ریزی حتما اتصالات آرماتورهای سقف به طور کامل بررسی گردد چنانچه که تمامی‌موارد مطابق نقشه باشد میتوان بتن ریزی سقف را آغاز کرد. در واقع شیب بندی سقف و اجرای آن فوق العاده حائز اهمیت است  به ویژه در ساخت ویلای چوبی در زیبایی و نمای ویلای چوبی اهمیت اجرا و شیب بندی سقف دوچندان می‌شود.

    ساخت ویلا در شهرک جهان ویلای تهراندشت کردان

    اجرای تاسیسات، مکانیکال و الکتریکال ویلا

    بعد از اجرای تمامی‌مراحل قبل به آن اشاره شد به مرحله اجرای تاسیسات که شامل سرمایش ، گرمایش و لوله‌کشی‌ها، فاضلاب و … خواهیم رسید. بعد ازتاییدیه نقشه‌ها، با  نظارت مهندسان پس از پایان سفت کاری و پیش از شروع نازک کاری، تمام کانال‌ها و کابل‌های برق، لوله‌های آب، فاضلاب و گاز مطابق نقشه در جای دقیق و درست خودقرار می‌گیرند.

    نکات مهم در ساخت ویلا کدامند؟

    ساخت ویلا در شهرک تیسفون شهریار

    اولین قدم در ساخت ویلا و یا هر سازه دیگری در نظر داشتن یک طرح مناسب و همچنین برنامه ریزی اصولی و دقیق به منظور شروع پروژه ساخت می‌باشد; که وظیفه انجام این قسمت بر عهده طراحان و مهندسین ناظر و معمار همچنین گروه‌هایی مانند استادکاران و تاسیسات و غیره می‌باشد.
    مرحله بعدی در اجرای ویلا گود برداری است. در این مرحله مکانی که قرار است پروژه ساخت ویلا در آن انجام گردد با گچ و ریسمان به صورت کامل مشخص و علامت گذاری می‌گردد. بعد از آنکه فونداسیون بنا به صورت کامل مشخص شد، عملیات گود برداری با نظارت مهندسی و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات گود برداری انجام می‌گردد. مرحله بعدی در اجرای ویلا بتن ریزی و اجرای اسکلت ساختمانی است. در این مرحله لازم است حتماً از بتن مرغوب و مناسب بنا استفاده کرد تا در نتیجه بنای ساخته شده دارای استحکام و طول عمر بیشتری بوده و در برابر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله مقاومت خوبی داشته باشد.

    همچنین برای اجرای اسکلت و آرماتور بندی، لازم است از میلگرد‌های مقاوم و متناسب با نوع سازه استفاده گردد.
    تعیین این موارد توسط مهندسین کارآزموده و با تجربه امکان پذیر است. مرحله بعدی در اجرای ویلا دیوارکشی است.
    در مرحله دیوارکشی چهارچوب ساختمان به علاوه ورودیها و خروجی و همچنین سیستم‌های تهویه و دیگر اجزای ساختمان به صورت کامل تقسیم بندی می‌گردند.
    بعد از به اتمام رسیدن فرایند دیوار کشی ساختمان، مرحله بعدی در ساخت ویلا، اجرای مرحله سقف ویلا می‌باشد.

    پوشش سقف ویلا

    سقف یک ساختمان ویلایی با توجه به موقعیت جغرافیایی آن می‌تواند از نوع سقف معمولی و یا سقف شیروانی باشد که هر کدام دارای قابلیتها و خصوصیات مخصوص به خود هستند. همچنین باید بگویم که سقف‌های شیبدار دارای پیچیدگی طراحی بیشتری بوده و در این زمینه لازم است تا متخصصین و مهندسین با تجربه وارد عمل شده تا نتیجه کار کاملا بی عیب و نقص باشد.
    مرحله بعدی در ساخت ویلا نما کاری ویلا می‌باشد; که در این مرحله از مصالحی مانند چوب، سنگ آجر و غیره برای ساخت نمای بنا استفاده می‌گردد. معمولا در نمای بیرونی بنا از سنگ استفاده می‌شود، زیرا طول عمر بسیار بالاتری در برابر دیگر مصالح داشته و همچنین هیچگونه فرسایشی در آن وجود ندارد. همچنین توجه به دکوراسیون داخلی در ساخت ویلا بسیار مهم می‌باشد. از همین رو افراد متخصصی تحت عنوان معمار طراحی داخلی حضور دارند که می‌توان با استفاده از علم روز در زمینه دکوراسیون داخلی به طراحی نمای داخلی یک بنا بپردازند.

    ساخت ویلا ارزان

    اجرای ویلا در شهریار تهران

    اغلب اوقات ممکن است افرادی که تمایل به طراحی و ساخت ویلا دارند، تصور می‌کنند ساخت ویلا یک پروسه پر هزینه و به طور کلی یک کار لوکس به شمار می‌رود که فقط مختص به قشر خاصی از افراد جامعه است، اما همیشه اینطور نیست که همه ویلا‌ها از متریالی خاص و گران قیمت ساخته شوند و برای ساخت آن میلیون‌ها تومان هزینه شود.
    با گسترش ویلاسازی در مناطق خوش آب و هوای ویلایی، بسیاری افراد، ناخود آگاه به خرید یا اجرای ویلا وسوسه می‌شوند، اما نگرانی از هزینه ساخت ویلا، آنها را مردد می‌کند. اما با راهکارهایی ساده و در دسترس می‌توان هزینه‌های ساخت ویلا را به حداقل رساند و دیگر نگران محدودیت بودجه نبود.
    پیش از ارائه این راهکار‌ها لازم است بگوییم، اگر بودجه اجرای ویلا ارزان تمام شود به این معنی نیست که ویلایی بی کیفیت می‌سازید.

    انتخاب متریال مناسب، با کیفیت و با قیمتی اقتصادی

    ساخت ویلای مدرن

    برای مثال حتما لازم نیست برای طراحی نمای ویلا خود از سنگ‌های گران قیمتی چون مرمر یا گرانیت استفاده کنید. این سنگ‌ها علاوه بر هزینه بالا، زمان بیشتری برای اجرا دارند و همینطور نیاز به نگهداری‌های خاصی نیز دارند. شما می‌توانید از متریالی چون آجر، بتن، بتن اکسپوژ و سایر نماهای ترکیبی و ساخته شده به روش‌های نوین که کیفیت، زیبایی و صرفه اقتصادی مناسبی دارند، استفاده کنید.
    برای بخش‌هایی از ویلا که در معرض دید نیست، می‌توانید از مصالح بازیافتی استفاده کنید، مثلا برای زیر زمین، موتور خانه، انباری، انباری در پشت بام، تاسیسات و غیره.

    معمولا بعضی سبک‌های طراحی ویلا نسبت به سایر سبک‌ها، کم هزینه تر هستند، مانند سبک روستیک و مدرن.
    محوطه سازی به صرفه با ساخت باغچه ویلا کوچک و کف سازی ارگانیک و طبیعی، گل‌ها و گیاهان ساده و یا  یک استخر کوچک برای حیاط ویلا و استفاده از مبلمان باغی ساده نیز می‌تواند لذت بودن در طبیعت را به وجود آورد و همینطور یک محوطه سازی زیبا و شکیل را برای ویلای شما به ارمغان آورد.

    محوطه سازی در ساخت ویلا

    محوطه سازی در ساخت ویلا

    در زمینه اجرای ویلا یک امر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که آن موضوع محوطه سازی است.
    چرا که همان گونه که در ابتدای مقاله اشاره شد، ویلا رابطه بسیار نزدیکی با طبیعت و محیط پیرامون خود دارد; و در واقع با انجام محوطه سازی مرز و همسایه زمین خود را از زمین‌های مجاور را مشخص می‌نماییم.
    در بحث محوطه سازی مواردی مانند گل کاری در طرحها و روش‌های مختلف، نصب آلاچیق، نصب و اجرای باربیکیو، ساخت استخر و نورپردازی محوطه و همچنین قرار دادن مجسمه‌ها و نمادهای مختلف انجام می‌پذیرد.

    در مورد کلی باید بگویم که پرداختن به مسئله محوطه سازی در ساخت ویلا بسیار ضروری بوده و محوطه ویلا نقش بسیار اساسی و مهمی‌در نتیجه نهایی ساخت ویلا و همچنین زیبایی و جذابیت آن دارد.
    آلاچیق و باربیکیو دو گزینه هستند که در زمان پرداختن به مساله محوطه سازی در اجرای ویلا باید توجه ویژه ای به آنها داشت و سعی شود به صورت کاملا اصولی و درست طراحی و اجرا گردند.
    این دو قسمت به عنوان مکانهایی برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح با خانواده و دوستان به حساب می‌آیند و افراد بیشتر وقت خود را در یک ویلا یا باغ در این مکانها سپری می‌کنند. در صورتی که از طرح و نقشه خوبی برای ساخت این مکانها استفاده نشود، حس رضایت و آرامش برای افراد ایجاد نمی‌گردد.

    ساخت ویلا

    امروز طراحی فضای سبز ویلا به یک حرفه تخصصی تبدیل شده و بسیاری ترجیح می‌دهند تا با صرف هزینه و زمان از یک نیرویی انسانی متخصص در این امر استفاده کنند و فضای سبز ویلای خود را کاملا متناسب و حرفه ای ایجاد کنند.

    انتخاب سبک ساخت ویلا با عکس ویلا لاکچری

    ساخت ویلای کوچک باغی

    برای درک بهتر یک طراح از ایده آل‌های شما برای ساخت ویلای رویایی تان لازم است تا با پیدا کردن عکس ویلا لاکچری، خانه‌های ویلایی و ارائه این تصاویر به طراح، او را در تفهیم بهتر و دقیق تری از سبک طراحی مورد نظر خود یاری کنید.

    با کمی‌جستجو در اینترنت به صدها نمونه از انواع ویلاهای مورد انتظار شما از یک ویلا مدرن و شیک دست می‌یابید و می‌توانید از این موارد ایده بگیرید.

    در اجرای ویلا هیچ قاعده و قانون خاصی وجود ندارد، از این رو وقتی عبارت عکس ویلا لاکچری را در فضای مجازی سرچ کنید، به تنوع و گوناگونی زیادی دست می‌یابید و شاید تصمیم گیری در این باره دشوار باشد برای اجتناب از این سردرگمی‌و دشواری در تصمیم گیری به شما پیشنهاد می‌کنیم تا فقط المان‌هایی خاص و بخش‌های بخصوصی را با جزئیات بیشتر هدف جستجوی خود قرار دهید، اینکه به صورت کلی عکس ویلا شیک و لاکچری را هدف جستجو قرار دهید باعث سردرگمی‌میشود. حتی بهتر است ابتدا مواردی از نمونه کار‌های طراحی ویلا در شرکت مدرن ویلا و یا هر مجموعه ای که برای همکاری انتخاب کرده اید را به دقت و با حوصله بررسی کنید تا یک طراح اولیه و سبک کلی از آنچه که دوست دارید پیدا کنید.

    ساخت خانه ویلایی در روستا

    ساخت ویلای فلت

    امروزه بیش از گذشته ساخت ویلا در مناطق شمالی خصوصا روستاها با شتاب بیش تری در حال افزایش است. همانطور که گفتیم اولین و اصلی ترین مهم برای داشتن یک ویلای منحصربفرد، توجه و رعایت تمام اصول و ضوابط در امر طراحی و اجرای ویلا می‌باشد و حساسیت این موضوع  زمانی به اوج خود می‌رسد که ما تصمیم به ساخت خانه ویلایی در روستا داشته باشیم. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چه تفاوتی در ساخت ویلا‌های شهری و روستایی وجود دارد؟

    میتوان گفت مراحل ساخت ویلا در روستا تمام مراحل ساخت ویلا در شهرهای بزرگ را شامل می‌شود با یک تفاوت آن هم توجه و حساسیت ویژه به مراقبت و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به طبیعت بکر روستا است. که قطعا یکی از مهم ترین مسائل در اجرای خانه‌های ویلایی در روستاها بوده است، در گام نخست انتخاب  متریال و سبک ویلا است که باید آن را با توجه به اقلیم و شرایط جغرافیایی و سپس هم سو با بافت و ظاهر روستا  انتخاب کرد. علاقه ما به طبیعت  باعث شده تا  روستاهای خوش آب و هوا و  سرسبز ییلاقی بیشترین آمار ساخت خانه ویلایی  را به خود اختصاص دهند. در این بین روستاهای استان مازندران همچون روستای جواهرده در رامسر، روستای یوش بلده در نور، روستای دلیر در چالوس و بسیاری دیگر از روستا‌های مازندران در لیست  بهترین مناطق شمالی کشور جهت ساخت ویلا قرار دارند.

    طراحی و ساخت ویلا در کشورهای حاشیه خلیج فارس

    ساخت ویلا

    یکی از راه‌هایی که بتوانید اقامت یک کشور را داشته باشید، خریداری و یا ساخت ویلا، آپارتمان و… در آن کشور می‌باشد.
    شرکت مدرن ویلا، در این حوزه نیز فعالیت و تجربه کافی داشته و می‌تواند برای طراحی ویلای ایده آل خود در کشور‌های همسایه حاشیه خلیج فارس مانند امارات، قطر، دبی، عراق، عمان لوکس ترین و زیبا ترین ویلا‌های مدرن را برای شما طراحی و در صورت تمایل با حرفه ای ترین تیم اجرایی مستقر در محل برایتان به مرحله اجرا برساند.
    در شرکت مدرن ویلا با داشتن نیروهای متخصص و مجرب در همه ی امور طراحی ویلا و ساخت ویلا بهترین‌ها را برای شما عزیزان محقق می‌کنیم.

    هزینه ساخت ویلای مهندسی ساز

    هزینه ساخت ویلا در شرکت‌های معماری و پیمانکاری طراحی و ساخت ویلا، ممکن است اندکی با یکدیگر تفاوت داشته باشد; و همچنین شرایط مجریان و پیمانکاران ساختمانی با توجه به حجم و شرایط پروژه حدود 10 تا 25 درصد یک پروژه را دریافت می‌کنند.
    به طور کلی برای ساخت ویلای مهندسی ساز، به طور میانگین مترمربعی 10 میلیون تومان برآورد می‌شود.

    این میزان هزینه وابسته به فاکتور‌های متعددی از جمله، مساحت و ارتفاع ویلا، سبک معماری ویلا، آپشن‌ها و تراکم طرح ویلا و محوطه، نوع و قیمت روز متریال و لوکیشن ویلا می‌باشد.

    علاوه بر هزینه‌هایی که جهت ساخت ویلا باید در نظر بگیرید، برای طراحی دکوراسیون داخلی ویلا و محوطه سازی ویلا نیز باید هزینه ای جداگانه در نظر داشته باشید که میزان چیزی در حدود 20 الی 30 درصد اضافه بر ساخت بنا برای اجرای محوطه و دکوراسیون داخلی ویلا محاسبه می‌شود.

    قیمت تمام شده ساخت ویلا به عوامل متعددی بستگی دارد؟

    1. طرح ویلا

    بسته به اینکه چه طرحی برای ویلا انتخاب شود (کلاسیک، نئوکلاسیک، مدرن) هزینه ساخت ویلا می‌تواند متفاوت باشد. این تفاوت در زیرگروه هرکدام از این سبک‌ها هم می‌تواند اتفاق بیفتد، به عنوان مثال در طراحی ویلا مدرن هم امکان طراحی اقتصادی ، میان رده یا لوکس وجود دارد که هر کدام هزینه متفاوتی در اجرا خواهند داشت.

    ساخت ویلا

    1. زمان شروع و مکان ویلا

    بهترین زمان برای شروع پروسه طراحی، فصل زمستان و بهترین زمان برای شروع عملیات اجرای پروژه بهار و تابستان می باشد.

    بسته به اینکه محل احداث ویلا در چه شهری باشد ، مدت زمان ساخت ویلا می‌تواند متغیر باشد، به عنوان مثال دماوند زمستانهای بسیار سردی دارد و در شمال کشور بارندگی حتی در تابستان هم باعث تاخیر در پروژه می‌شود.

    1. شیب زمین

    از این نظر سه دسته زمین وجود دارد : زمین مسطح، زمین با شیب کم ، زمین با شیب زیاد.

    زمینهای مسطح بهترین گزینه برای ساخت هستند و زمینهای باشیب کم عملا هزینه تسطیح دارند، زمینهای با شیب زیاد به صورت بالقوه هزینه ساخت را بالا می‌برند (خاکبرداری سنگین، تحمیل طبقات بیشتر، دیوار برشی)

    ساخت در چنین زمین‌هایی نیاز به مهارت بسیار بالایی داشته و باید توسط گروه متخصص و مجرب اجرا شود.

    1. ارتفاع ویلا

    ارتفاع استاندارد آپارتمانهای مسکونی حدود 280 سانتیمتر می‌باشد ولی معمولا ارتفاع مفید ویلا 350 سانتیمتر تا حدود 500 سانتیمتر می‌تواند باشد، همین اختلاف ارتفاع، افزایش هزینه ساخت را به همراه دارد (هزینه خرید متریال و دستمزد مثل میلگرد، بتن، وال پست، بلوک چینی، گچ کاری، نقاشی، ارتفاع پنجره، نماسازی)

    1. اسکلت ویلا

    به طور کلی در کشور ایران بسته به لوکیشن و تعداد طبقات پروژه، چند نوع اسکلت قابل اجرا هست (بتنی، فلزی، LSF، چوبی و بنایی)

    با توجه به محدودیت‌های سازه‌های LSF، بنایی و چوبی، بهترین گزینه برای کشور زلزله خیز ایران، اسکلت بتنی یا فلزی می‌باشد. (هر دو اسکلت، به شرط طراحی اصولی کاملا در برابر زلزله مقاوم هستند)

    در مقایسه اسکلت بتنی و فلزی موارد زیر قابل ذکر است

    • هزینه بسیار کمتر بتنی نسبت به فلزی
    • زمان ساخت کمتر فلزی نسبت به بتنی در پروژه‌های با ارتفاع بیش از 4 طبقه
    • مقاطع بزرگتر بتنی نسبت به فلزی

    بعد از اجرای اسکلت و از شروع مرحله سفت کاری تا تکمیل ویلا ، تمامی‌آیتمها از انتخاب بلوک (سفال، سیمانی، لیکا، تری دی پنل، هبلکس، وال کریت و … ) تا تکمیل ویلا ، کاملا وابسته به انتخاب‌های کارفرما می‌باشد.

    رسالت گروه معماری مدرن ویلا دراین مرحله هدایت کارفرما برای اخذ تصمیم مناسب، کاربردی و اقتصادی (مناسب با طرح ارائه شده) می‌باشد.

    1. آپشن‌های ویلا

    چند نمونه از آپشنهای یک ویلا

    *آسانسور

    *تعداد اتاقهای مستر

    *هوشمندسازی

    *سالن سینما

    *سالن جیم

    *استخر، جکوزی، آبنما

    *سونا و حمام ترکی

    *آلاچیق و آتشکده

    *روفگاردن

    به طور کلی هر چه آپشنهای یک ویلا بیشتر باشد هزینه تمام شده آن بیشتر خواهد شد.

    به عنوان مثال در محوطه، تراکم طراحی (تعداد المانها)، همچنین ابعاد و نوع متریال، تاثیر بسزایی در افزایش یا کاهش هزینه‌ها دارد.

    1. متریال نما و داخلی

    چند نمونه از متریال‌های نما : سنگ، آجر، سیمان، چوب، میکروسمنت، ورق فلزی

    متریالهای انتخاب شده برای نما می‌تواند به صورت ساده از یک متریال (سیمان یا آجر) یا در نماهای پرکار ترکیبی از چند متریال باشد. اینکه چه نوع ترکیب متریالی در نمای ویلا اجرا شود در هزینه تمام شده ویلا تاثیرگذار خواهد بود.

    چند نمونه از متریال‌های داخلی : سنگ، آجر،  چوب، میکروسمنت، رنگ پتینه، ام دی اف

    متریال‌های داخلی تنوع و رنج قیمت بیشتری نسبت به متریال‌های نما دارند، لذا در تعیین محدوده قیمت تمام شده نسبت به انتخاب متریال داخلی دقت و زمان بیشتری باید صرف شود.

    در داخل ویلا علاوه بر متریال‌های کف، دیوار و سقف، شیرآلات، سرویسها، درها، نورپردازی ، کابنت، کمدها میتواند تاثیر زیادی در هزینه ساخت داشته باشد

    1. قیمت روز متریال

    با توجه به تلاطم بازار ایران (عوامل سیاسی، کمبود گاز در زمستان و برق در تابستان و …) و عدم ثبات قیمتها، تغییر قیمت متریال به صورت هفتگی یا ماهانه محسوس می‌باشد.

    به عنوان مثال در سالهای اخیر قیمت آهن آلات و سیمان گاها تا 30 درصد افزایش و کاهش داشته اند.

    1. نوع شارژ مالی کارفرما

    تزریق مالی کارفرما از مهمترین عواملی است که میتواند باعث تغییر در زمان و هزینه ساخت ویلا شود.

    به عنوان مثال یک ویلای دوبلکس 500 متری در زمینی به مساحت 1000 مترمربع به صورت مهندسی ساز حدود یک سال زمان برای تکمیل شدن نیاز دارد، در صورتی که تزریق مالی کارفرما به کندی یا به طور نامتناسب با روند اجرا صورت بگیرد، عملا مدت اجرا بیشتر از یک سال زمان می‌برد که با توجه به تورم موجود در کشور، افزایش زمان مساوی است با افزایش هزینه در مصالح و دستمزدها.

    1. تیم مهندسی

    یکی از مواردی که اغلب جدی گرفته نمی‌شود و مشکلات آن در حین طراحی و ساخت ویلا خودش را نشان میدهد، نبود تیم اجرایی مجرب و متخصص می‌باشد.

    به طور کلی یک تیم با تجربه می‌تواند با برنامه ریزی دقیق ، پشتکار و پیگیری مداوم، تاثیر بسزایی در سرعت اجرا، کاهش دوباره کاری و پرت مصالح، در نهایت کاهش هزینه‌ی ساخت ویلای شما داشته باشد.

    گروه معماری مدرن ویلا با تجربه بیش از 15 سال با تیمی‌متشکل از حدود 40 نفر، مهندس طراح معمار و معمار منظر، مهندس طراح سازه و برق و مکانیک، مهندس عمران (سرپرست کارگاه و مدیر پروژه) و متخصص فضای سبز می‌تواند بهترین پاسخ برای نیاز شما باشد.

    1. پیمانکاران

    به عنوان بازوی اجرایی تیم مهندسی، جهت اجرای به موقع، باکیفیت و قیمت مناسب، نیاز به انتخاب پیمانکاران مجرب می‌باشد. گروه معماری مدرن ویلا طی چندین سال همکاری با تیم‌های متعدد بهترین پیمانکارن (گودبردار، آرماتوربند، سیمانکار، گچکار، برقکار، سنگ کار، سرامیک کار، نقاش) را گلچین کرده که همین امر نقطه قوت و تمایز این مجموعه می‌باشد.

    قیمت مصالح مصرفی و دستمزد اجرای پیمانکاران، در تمامی‌قراردادهای مدیریت پیمان از حداقل 3 منبع (کارخانجات، فروشگاها، شرکتها، اشخاص) استعلام گرفته شده و بررسی صلاحیت فنی و قیمت دستمزد پیمانکاران معرفی شده توسط کارفرماها بر عهده تیم صحت سنجی گروه معماری مدرن ویلا می‌باشد.

    1. حدود بازه قیمت

    در نهایت جهت جمع بندی، هزینه ساخت هر ویلا متناسب با ابعاد زمین و بنا، تعداد طبقات و آپشنها می‌تواند بازه قیمتی متفاوتی داشته باشد. حدود هزینه ساخت اقتصادی یک ویلای مهندسی ساز، حداقل 15 میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا می‌باشد که متناسب با موارد ذکر شده، این قیمت امکان افزایش را دارد.

    تغییرکاربری اراضی کشاورزی و اخذ مجوز ساخت ویلا

    در چنددهه اخیر با توجه به شرایط حاکم بیش از هر زمانی شاهد پیش روی‌های غیر قابل کنترل و تصرف اراضی‌های کشاورزی بکر و دست نخورده مناطق روستایی بخصوص روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوا در اطراف کلان شهر‌ها هستیم عامل اقتصادی یکی از مهم ترین موارد در تغییر کاربری اراضی کشاورزی و رواج ویلاسازی در این اراضی ،ارزیابی شده است .به عنوان مثال مناطق ویلای اطراف تهران همچون جهان ویلا به سبب برخورداری از آب و هوای خوش  و دلنشین و همچنین وجود باغات بسیار،سالانه میزبان گردشگران فراوانی است ، طبق تحقیقات میدانی به عمل آمده حدود ۸۰ درصد معاملات اراضی کشاورزی توسط افراد غیربومی‌و فقط ۲۰ درصد از معاملات باغ‌ها به بومی‌های منطقه اختصاص دارد، این مسئله بدان معناست که ساخت و ساز ویلا در این منطقه توسط غیربومی‌ها به سرعت فراگیر شده است .باگسترش و توسعه خانه‌های ویلایی در این اراضی  ، اولین و مهم ترین اقدام پیش از طراحی ویلا، اخذ مجوز تغییر کاربری زمین است. با طرح چند سوال و پاسخ به آن با مبحث تغییرکاربری زمین‌های کشاورزی بیشتر  آشنا می‌شویم.

    کدام اراضی کشاورزی می‌توانند جواز تغییر کاربری و ساخت ویلا را دریافت کنند؟

    طبق تقسیم بندی اراضی، زمین‌های کشاورزی به درجه ۱،۲،۳،۴،۵،۶ تفکیک شده اند.

    زمین‌های درجه ۱تا۳ زمین‌های قابل کشت هستند به  همین دلیل گرفتن مجوز تغییر کاربری برای  این رده تقریبا امکان ناپذیر است ، و اما طبق آمار منتشر شده حدود ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی جز اراضی کلاس ۳تا ۵ هستند، کشت در این رده از زمین‌ها بسیار دشوار است و با بهره گیری از روش‌های اختصاصی کشت فقط می‌توان برخی از محصولات خاص را در این زمین‌ها به عمل آورد. در مورد زمین‌های کلاس ۶ نیزباید گفت این درجه از زمین‌ها کلا غیر قابل کشت هستند.

    بر اساس رده بندی  زمین‌های کشاورزی که به آن اشاره شد و براساس قوانین و ضوابط تغییر کاربری اراضی کشاورزی رده ۳تا ۶ امکان تغییر کاربری  را دارند و با گذراندن مراحل و اخذ مجوز‌های لازم  میتوانید اقدام به ساخت و ساز در این اراضی کنید.

    مراحل اخذ جواز تغییر کاربری اراضی کشاورزی

    1-ثبت و ارائه درخواست مربوطه به همراه مدارک مالک و زمین به اضافه تاییدیه طرح موردنظر به اداره مدیریت جهاد کشاورزی

    2-در این مرحله پس از ارائه درخواست و مدارک زمین مورد نظر توسط اعضا کمیته کار مستقردر کمیسیون مدیریت جهادکشاورزی اراضی بازدید شده و اعضا نظر کارشناسی خود را ارائه می‌دهند.

    3-چنانچه  با درخواست تغییر کاربری زمین موافقت شود در صورتی که زمین مشمول پرداخت عوارض نباشد .مجوز تغییر کاربری زمین صادر می‌گردد.

    تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون اخذ مجوز چه پیامدهایی به دنبال دارد؟

    مالکانی که بدون اخذ مجوز تغییر کاربری زمین اقدام به ساخت و ساز ویلا می‌کنند . متخلف شناخته شده و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد ، به چند مورد از پیامدها توجه کنید:

    1-تخریب سازه  توسط شهرداری و جهادکشاورزی

    2-پرداخت عوارض‌های بسیار سنگین

    3-جریمه نقدی کارفرما تا ۳برابر ارزش به روز زمین

    4-ضررهای مالی بسیار به دنبال دستور توقف سازی پروژه ساخت

    در چه صورتی جهادکشاورزی نمی‌تواند نسبت به تغییرکاربری غیرمجاز اراضی اقدام کند؟

    جرم تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی جز جرائم تعزیری درجه ۷ محسوب می‌شوند و از نوع جرائم آنی هستند، بدین ترتیب جهاد کشاورزی فقط تا ۳سال پس از وقوع جرم حق شکایت دارد.

    به طور مثال چنانچه شما بدون دریافت مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی اقدام به طراحی و اجرای ویلا کرده باشید اگر تا ۳ سال از تاریخ وقوع تخلف اقدام قضایی نسبت به جرم صورت نگیرد دیگر نمیتوان نسبت به تغییر کاربری زمین طرح دعوی کرد.این بدین معناست که جهاد کشاورزی فقط به مدت سه سال حق شکایت از شما رادارد و بعد این مدت شما مشمول قانون مرور زمان هستید و دیگر حق شکایت از شما و اقدام غیر قانونی شما وجود ندارد.