4.9/5 - (7 امتیاز)

طراحی نئو کلاسیک از سبک‌های قدیمی‌معماری محسوب می‌شود و طرفداران زیادی دارد. دلیل انتخاب این سبک از طراحی ویلا، نظم، تعادل، هماهنگی، شکوه و عظمتی است که در بنا دیده می‌شود و افراد با انتخاب این سبک، سلیقه خاص و متفاوت خود را نشان می‌دهند. سادگی در نمای نئو کلاسیک به وضوح دیده می‌شود اما در عین سادگی، مجلل و با شکوه هم است علاو بر این، با در نظر گرفتن تاریخچه و شناسنامه سبک نئو کلاسیک، بنای ساخته شده از اصالت نیز برخوردار می‌باشد. برای آشنایی با ویژگی‌های سبک نئو کلاسیک در طراحی ویلا، خوشحال می‌شویم ما را در ادامه همراهی کنید.

مختصری از طراحی نئو کلاسیک

اگر بخواهیم در یک تعریف ساده نمای نئو کلاسیک را معرفی کنیم، باید بگوییم که پوششی کلاسیک دارد بر روی سبک مدرن. به عبارتی دیگر، در طراحی نمای نئوکلاسیک یک پوشش و پوسته ظاهری داریم که از شیوه کلاسیک استخراج شده است اما در این طرح، از امکاناتی که برای طراحی نمای مدرن به کار می‌رود نیز می‌توان استفاده کرد.

نمای نئوکلاسیک، نقطه مقابل ساختار تجملاتی و نمایش جلال و جبروت سبک کلاسیک است. برای طراحی این سبک نما می‌توان از متریال‌های سنتی و مدرن از جمله چوب، شیشه، آجر، بتن، فولاد و … استفاده کرد و بر خلاف نمای رومی، محدود به چهارچوب‌های سنتی انتخاب مصالح نیست. این امر باعث تنوع بخشی به طرح‌های نئو کلاسیک می‌شود.

به بیانی دیگر، نمای نئو کلاسیک سبکی بین طراحی نمای کلاسیک با طراحی نمای مدرن است. این سبک در قرن 18 میلادی ظهور کرده و تا به امروز معماری‌های جذاب با طراحی نمای خیره کننده ای ثبت کرده است.

طراحی نئوکلاسیک

ویژگی‌های نمای نئو کلاسیک

شمایل کلی نمای ساختمان و ویلای نئوکلاسیک، شبیه به طراحی نما با سبک کلاسیک است اما در آن ریزه کاری‌ها و شلوغی متریال تزئینی دیده نمی‌شود. در طراحی نما به سبک نئوکلاسیک، اشکال هندسی منظم و بدون جزئیات استفاده می‌شوند و نمای ساختمان یا ویلا، مسطح به نظر می‌رسد یعنی برجستگی کمتری دارد.

از ویژگی‌های اصلی طراحی نما به سبک نئو کلاسیک، ابعاد بزرگ و عظیم، دیوارهای خالی و بدون طرح، استفاده زیاد از ستون، ستون‌های خالی تزئینی، خطوط مشخص و تمیز هستند. در این طرح سعی می‌شود که نما ساده طراحی شود و معماران و طراحان از اضافه کردن تزئینات و جزئیات به نما، جلوگیری می‌کنند.

قرارگیری باغ‌هایی به شکل‌ها و الگوهای هندسی در اطراف نماهایی که طرح نئو کلاسیک دارند نیز بسیار رایج شده است که برای زیبایی هر چه بیشتر نما است.

پنجره‌ها و درب‌ها در طراحی ویلا و ساختمان نئو کلاسیک به گونه ای انتخاب می‌شوند که در‌هارمونی و سازگاری با یکدیگر باشند. این سازگاری، فضای زیبا و چشم نوازی را در نمای ساختمان ایجاد می‌کند. وجود سر در‌های بزرگ و شیک، از دیگر نشانه‌های یک نمای نئو کلاسیک است.

طراحی نئوکلاسیک

منظم بودن نما از ویژگی‌های سبک نئو کلاسیک

ویژگی خاص طراحی نئو کلاسیک، متقارن بودن آن است و به نوعی آرامش، ثبات و سکون را می‌رساند. برای خلق فضای زیبا، رنگ‌های روشن در این نما به کار گرفته می‌شوند. ابعاد بزرگ ساختمان، خطوط مرتب و زیبا و وجود نقطه کانونی از دیگر ویژگی‌های این نوع نما محسوب می‌شوند.

ویژگی‌های نمای نئو کلاسیک به صورت لیست وار

  • طراحی نمای نئو کلاسیک، سبکی کلاسیک با پوسته ای مدرن است.
  • دارای ستون‌های بلند به خصوص به سبک دوریک
  • ظاهری منظم و ساده در طراحی نما
  • به کار بردن سردرهای زیبا و بزرگ
  • در طراحی نئو کلاسیک برج و گبند جایی ندارد.
  • مسطح بودن برجسته کاری‌ها
  • سازگاری و همخوانی درب‌ها و پنجره‌ها

مشاهده دو سبک معماری کلاسیک و مدرن در طراحی نما ویلا نئو کلاسیکپ

گفته شد که دو سبک معماری کلاسیک و مدرن در طراحی نمای نئو کلاسیک به چشم می‌خورند. عدم تجمل گرایی و اغراق و دوری کردن از اشراف گرایی در طراحی نئو کلاسیک، نتیجه تلفیق هوشمندانه دو نمای مدرن و کلاسیک است. سطوح در این سبک ویلا، فاقد برجستگی‌های بیش از حد و نقوش تراشکاری شده هستند و ستون‌های سنگی دیده می‌شوند که به طرز ماهرانه ای طراحی شده اند.

طراحی ولای نئوکلاسیک

نمای ویلا نئوکلاسیک به نمای کلاسیک نزدیک تر است تا نمای مدرن

واقعیت این است که نمای نئوکلاسیک از نظر ظاهری به نمای کلاسیک نزدیک تر است تا نمای مدرن. اگر بخواهیم اصول طراحی نمای نئوکلاسیک را بررسی کنیم، خواهیم دید که از عمده قواعد و استانداردهای طراحی نمای کلاسیک پیروی می‌کند اما با این تفاوت که تا حد امکان ساده سازی شده است.

ترکیب خطوط صاف و منحنی در نمای نئوکلاسیک

برای طراحی نما نئو کلاسیک، خطوط صاف و منحنی به کار گرفته می‌شوند. خطوط منحنی در نمای کلاسیک بیشترین کاربرد را دارند در حالی که برای نمای مدرن استفاده نمی‌شوند اما خطوط صاف هم در سبک مدرن و هم در سبک کلاسیک استفاده می‌شوند.

ظرافت کاری‌های نمای نئوکلاسیک

نقوش برجسته ای که درون قاب‌ها و حاشیه‌های زینتی نمای نئو کلاسیک دیده می‌شوند، ظرافت کاری‌های زیبایی را در نما خلق کرده اند و به هیچ وجه باعث شلوغ شدن نما نمی‌شوند.

حجم‌های هندسی استفاده شده در نما، جلوه و سادگی خاصی را به نمای ویلا می‌دهند و در کنار این حجم‌های هندسی، شاهد حضور ستون‌های سنگی تراش خورده و مرتفعی به ارتفاع ساختمان هستیم. همه این موارد در کنار هم در نهایت ظرافت و سادگی را در نمای نئوکلاسیک به ما نشان می‌دهند.

طراحی سقف نمای ویلا نئو کلاسیک

طراحی سقف ویلا یا ساختمان نئو کلاسیک به صورت مسطح است. در این سبک طراحی ساختمان، استفاده از سقف گنبدی یا همراه با زوایای گوتیک اشتباه است و به طور کل، سبک نئوکلاسیک را زیر سوال می‌برند. سقف گنبدی و گوتیک، ریشه در نمای کلاسیک دارد و مختص به طراحی رومی‌و یونانی است.

طراحی نئو کلاسیک

طراحی باغ در اطراف ویلای نئو کلاسیک

اگر می‌خواهید ویلای نئوکلاسیک خود را با طراحی باغ در اطراف آن تکمیل کنید، بهترین تصمیم را گرفته اید. طراحی فضای سبز در حوالی ویلا، زیبایی نما را دو چندان می‌کند مخصوصا اگر در قالب الگوهای هندسی طراحی شود.

نورپردازی در نمای نئو کلاسیک

برای نمای نئو کلاسیک نورپردازی هم انجام می‌شود اما به شکل درست و اصولی. نورپردازی کمک می‌کند که جزئیات، ریزه کاری‌ها و زیبایی‌های نما به شکلی جذاب تر دیده شوند و رخی نشان دهند.

در نورپردازی نمای نئوکلاسیک، جهت و زاویه نورپردازی اهمیت زیادی دارد و باید درست و استاندارد باشد. با توجه به اینکه بخش زیادی از نمای این سبک ویلا مسطح و صاف است، نور پردازی باید به گونه ای انجام شود که المان‌های برجسته شده زیر نور، بیشترین جلوه را داشته باشند. در یک کلام، نورپردازی نمای نئوکلاسیک باید هنری و ظریف انجام شود.

طراحی طاق ورودی بزرگ در نمای نئو کلاسیک

برای طراحی طاق ورودی ویلای نئوکلاسیک، طاق بسیار شیک و با شکوه انتخاب می‌شود. طاق معمولا دارای ابعاد بزرگی است و کتیبه‌های سنگی و پیچیدگی‌های معماری در آن دیده نمی‌شود. با این حال، ورودی ویلا کاملا شیک و مجلل است اما به دور از حاشیه پردازی‌های اضافه.

طراحی داخلی ویلا نئوکلاسیک

بررسی نکات طراحی داخلی ویلا نئو کلاسیک نیز در این بحث می‌گنجد. شما با انتخاب طرح نئوکلاسیک می‌توانید علاوه بر ایجاد حس شکوه و عظمت برای ساکنان ویلا، از لوکسی و بی آلایش بودن سبک مدرن نیز استفاده کنید و فضایی زیبا و جذاب را فراهم کنید.

1-در طراحی داخلی ویلا نئو کلاسیک به طور معمول از رنگ‌های خنثی و روشن در کنار رنگ‌های قرمز و بنفش استفاده می‌شود.

2-میز کنسول با متریال سنگ و فولاد، بهره گیری از لمینت یا پارکت برای کف، مبلمان چستر و مخمل، شیشه ‌های رنگی با ارتفاع زیاد، آینه‌‌های بزرگ و … از دیگر ویژگی‌های طراحی داخلی نئوکلاسیک هستند.

3-در سبک نئو کلاسیک روشن بودن محیط، فضایی آرامش بخش و دلباز را ایجاد می‌کند و به دلیل استفاده از نور طبیعی خورشید به عنوان منبع نور اصلی، برای پنجره‌ها پرده‌های نازک با جنسی ظریف استفاده می‌شود تا هم زیبایی را به محیط داخلی ویلا ببخشد و هم نور کافی را پراکنده کند.

4-در معماری داخلی سبک نئو کلاسیک، استفاده از سرامیک یا لمینت‌هایی به رنگ روشن و طرح‌های مات برای کفپوش داخلی پیشنهاد می‌شود.

5-مبلمان داخلی سبک نئوکلاسیک باید سادگی، زیبایی و مدرنی را همزمان داشته باشند همچنین اشیاء دکوری باید ساده انتخاب شوند. استفاده از اشیاء هندسی از جنس شیشه یا فلز مانند تابلو، در راستای تکمیل طراحی داخلی نئوکلاسیک قرار دارد. در ویلای نئوکلاسیک، فضای آزادتری در اختیار است و زمانی که مبلمان و اثاثیه چیده می‌شوند، شلوغی و ازدحام مشاهده نمی‌شود.

6-برای طراحی داخلی ویلای نئوکلاسیک، اصل در وسعت فضاست به همین دلیل در این سبک نباید از وسایل غیرضروری و پر زرق و برق و حجیم استفاده کرد.

7-رنگ‌هایی که برای سبک طراحی نئو کلاسیک انتخاب می‌شوند محدود به رنگ‌های خاصی نیست و طراح در انتخاب رنگ دارای آزادی عمل بیشتری است. رنگ‌هایی مثل برنزی، خردلی و لاجوردی در ترکیب با رنگ‌های خاکستری، صدفی و قارچی زیبایی خیره کننده ای را خلق می‌کنند و به عنوان نماد سبک نئوکلاسیک هستند.

برای طراحی داخلی نئوکلاسیک می‌توان از گچبری نئوکلاسیک استفاده کرد اما به دور از قاب‌های شلوغ و پر نقش و نگار. طراحان داخلی برای گچبری این سبک، به سمت قاب‌های ساده نقش تر و انتزاعی تر می‌روند.

چیدمان اتاق خواب به سبک طراحی نئو کلاسیک

برای چیدمان اتاق خواب‌های ویلای نئو کلاسیک، از پارکت‌های طلایی به همراه کاغذ دیواری دارای طرح‌های گل و داماسک استفاده کنید تا ترکیبی از دو سبک مدرن و کلاسیک ادغام شوند.

در دیوارهای اتاق خواب، تابلوهایی ساده با طرح‌هایی مانند گیاهان و حیوانات را قرار دهید و برای انتخاب فرش، فرش‌های فانتزی با طراحی خطوط شکسته انتخاب ایده آلی هستند. همچنین اگر می‌خواهید به اتاق خواب جلوه بیشتری از سبک نئو کلاسیک ببخشید، کفپوش‌هایی با رنگ گرم استفاده کنید.

چیدمان آشپزخانه به سبک دکوراسیون نئوکلاسیک

برای چیدمان آشپزخانه به سبک نئوکلاسیک، وسایل کاملا ساده و متقارن و در قالب اشکال هندرسی که به صورت متوازن و متقارن قرار می‌گیرند، انتخاب می‌شوند. می‌توانید از مواد طبیعی مانند چوب و سنگ برای دکوراسیون داخلی آشپزخانه خود بهره بگیرید و برای تکمیل دکوراسیون به سبک نئوکلاسیک، از المان‌هایی مانند دیوار پوش طرح چوب، کاغذ دیواری سنگ و آجر استفاده کنید.

کابنیت‌های طرح رومی‌مانند کابینت ممبران و کابینت چوبی، انتخابی مناسب برای چیدمان آشپزخانه ویلای نئوکلاسیک هستند. همچنین در آشپزخانه بهتر است از پرده‌های توری و سفید استفاده کنید و برای آنکه ظاهر خانه به سبک نئوکلاسیک شبیه تر شود، از از نورهای‌هالوژن و لوستر‌های کلاسیک در کنار وسایل مناسب مثل فرش ایرانی استفاده کنید.

طراحی آشپزخانه نئوکلاسیک

انباری و فضای ذخیره سازی ویلای نئو کلاسیک

برای طراحی ویلای نئوکلاسیک باید محلی برای انباری در نظر گرفته می‌شود. در طراحی‌های نئوکلاسیک، از انباری‌ها با طرح‌های خلاقانه استفاده می‌شود که برای ذخیره کردن و نگهداری لوازم خانه کاربرد دارند. این طرح‌ها و ایده‌ها به شما کمک می‌کنند که ویلای شیک تری داشته باشید و طراحی انبار ظاهر ویلا را زیباتر کند.

طراحی سالن ناهارخوری در ویلای نئوکلاسیک

در طراحی ویلای نئوکلاسیک، یک قسمت برای سالن ناهاخوری در نظر گرفته می‌شود. در این سبک برای محل غذاخوری یک مکان مجزا طراحی می‌شود و فضای کافی برای چیدمان میز ناهارخوری، صندلی‌ها و لوازم دیگر فراهم می‌شود.

امکانات و تجهیزات مورد نیاز در طراحی ویلا نئو کلاسیک

برای طراحی ویلا نئو کلاسیک یکسری امکانات و تجهیزات باید در نظر گرفته شوند. از جمله سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و تعیین محل نصب آنها که باید مورد توجه طراح قرار بگیرد.

سیستم ایمنی مناسب برای درب، پنجره و محیط داخلی خانه، پمپ و موتور خانه و تعیین محل آن، اتاق‌های مورد نیاز برای ساکنین و همچنین اتاق‌های سرایداری و انباری، تعبیه ملزومات تفریحی مثل منقل، تاب و … از دیگر امکانات و تجهیزات مورد نیاز در طراحی ویلا نئو کلاسیک هستند.

تفکیک فضاها در طراحی ویلا نئو کلاسیک

نقشه یک ویلای نئو کلاسیک، نمایش دهنده تمام بخش‌های آن است و به همین دلیل یکی از چالش‌هایی که طراحان ویلا با آن درگیر هستند این است که برای بخش‌های مختلف ویلا، کدام محل‌ها را در نظر بگیرند.

قرار دادن هر قسمت از ویلا، به متراژ زمین هم بستگی دارد اما طراح باید به اندازه ای حرفه ای و کاربلد باشد که از فضای در اختیار، بیشترین استفاده را ببرد و ارتباط بصری و حرکتی میان بخش‌های ویلا ایجاد کند.

تفاوت‌های سبک نئوکلاسیک و کلاسیک

همانطور که می‌دانید، دو سبک کلاسیک و نئوکلاسیک نزدیک به هم هستند اما در عین حال تفاوت‌های زیادی دارند که در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم :

  • زمان پیدایش

یک تفاوت سبک کلاسیک و نئوکلاسیک، در زمان پیدایش آنهاست، سبک کلاسیک مربوط به رم و یونان باستان است و از آن به عنوان مادر سبک‌ها یاد می‌شود. سبک نئوکلاسیک که برگرفته شده از کلاسیک است، در قرن 18 در اروپا، آمریکا و سپس باقی کشور‌ها ظاهر شد.

  • رنگ‌ها

رنگ محبوب در سبک کلاسیک، رنگ‌های سفید و بژ هستند اما در سبک نئو کلاسیک، تنوع رنگی زیادی را می‌بینیم زیرا ریشه اروپایی دارد.

  • نقش و نگار

سبک نئو کلاسیک، طرح و نقش‌های ساده ای دارد اما در طراحی کلاسیک، نقش، نگار و طرح‌های شلوغ و پر از جزئیات را می‌بینیم.

  • هزینه

هزینه طراحی نمای کلاسیک بیشتر از سایر سبک‌هاست زیرا عمده وسایل مور نیاز از چوب ساخته می‌شوند و همین موضوع هزینه را بالا می‌برد همچنین سبک کلاسیک به نسبت نئوکلاسیک، به فضای بزرگ تری نیاز دارد که این مورد نیز باعث بالارفتن هزینه می‌شود.

  • وزن مصالح

معماری کلاسیک به مصالح بیشتری نیاز دارد. صفحات سنگی عظیم، سنگ آهک و سنگ مرمر باعث سنگین تر شدن سازه کلاسیک می‌شوند اما در معماری نئوکلاسیک از سایر مواد مدرن نیز استفاده می‌شود به اندازه معماری کلاسیک، حجیم و سنگین به نظر نمی‌رسند.

  • پلان‌های متفاوت

با توجه به اینکه مساحت خانه‌ها محدود تر از قبل شده است و از فضای در اختیار حداکثر استفاده مفید می‌شود، به همین دلیل در طراحی نئو کلاسیک به نسبت معماری کلاسیک فضاهای متنوع تر با کاربری‌های بیشتر ایجاد می‌شود.

  • ارتفاع کمتر سازه‌ها

در سبک کلاسیک، ارتفاع ساختمان بلند و شکوهمند است اما در ساختمان نئوکلاسیک، ارتفاعات کوتاه تر هستند.

  • عناصر استفاده شده

اکثر عناصر استفاده شده در سبک کلاسیک مثل ستون، جزو عناصر اصلی ساختمان هستند اما در سبک نئوکلاسیک بسیاری از اجرا نقش نمایشی دارند.

هزینه طراحی و ساخت ویلا نئو کلاسیک و معرفی تیم طراحی ویلای نئوکلاسیک

هزینه طراحی ویلا نئوکلاسیک با در نظر گرفتن مواردی همچون متراژ زمین، مصالح مورد استفاده شده و قیمت آنها، دستمزد نیروی کار و … تعیین می‌شود. می‌توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی، با تیم مهندسی مدرن ویلا به عنوان تخصصی ترین شرکت طراحی ویلا در ایران تماس بگیرید. همچنین در صورت تمایل به مشاهده نمونه کارهای طراحی ویلا به سبک‌های مختلف، در سایت مدرن ویلا به نشانی modernvillaco.com، نمونه طراحی‌های متنوعی قرار داده شده اند.

اجرای پروژه‌‌های متعدد و متنوع از جمله طراحی انواع ویلا، طراحی ویلا مدرن، طراحی ویلا کلاسیک، طراحی ویلا نئوکلاسیک، بازسازی انواع ویلا، دکوراسیون داخلی و … توسط شرکت فنی و مهندسی مدرن ویلا انجام می‌شود و این شرکت با بیش از 20 سال تجربه، در خدمت شماست.