3.5/5 - (8 امتیاز)

در این مقاله میخواهیم راجع به طراحی آشپزخانه ویلا یا طراحی داخلی آشپزخانه ویلا صحبت کنیم. طراحی ویلا منحصر به فرد می‌باشد چرا که معمولا ویلاها براساس سلیقه شخصی افراد طراحی و اجرا می‌شوند. جانمایی بخش‌های مختلف در ویلا کاملا با آپارتمان متفاوت است در واقع شما در یک ویلا بعلت داشتن فضای بیشتر، گزینه‌های متعددی برای طراحی پلان ویلا دارید. این در حالیست که در آپارتمان‌ها و ساختمان‌های معمولی برای محدودیت فضا انتخاب‌های کمتری دارید.

طراحی آشپزخانه ویلا

جانمایی در طراحی داخلی آشپزخانه ویلا با توجه به سبک طراحی و ساخت ویلا متفاوت است. در ویلاها به ویژه ویلای دوبلکس فضاهای عمومی‌از فضاهای خصوصی جدا میشوند به این صورت که آشپزخانه، فضای ناهار خوری و نشیمن در طبقه همکف قرار میگیرد و اتاق خواب‌ها در طبقه بالا هستند.
در طراحی پلان ویلای دوبلکس معمولا یک فضای کوچکتر برای آشپزخانه ای دیگر در طبقه بالا در نظر میگیرند زیرا گاهی ممکن است شما در طبقه بالا باشید و به آشپزخانه نیاز داشته باشید و از طرفی نخواهید به طبقه همکف بروید.
در این حالت یک آشپزخانه کوچکتر با امکانات کمتر در طبقه بالا نیز طراحی میشود.

علاوه بر این آشپزخانه‌ها که در دوطبقه مجزا طراحی میشوند، دو نوع آشپزخانه به نام‌های آشپزخانه تمیز و آشپزخانه کثیف نیز وجود دارد.
شاید تا به حال اسم آشپزخانه تمیز و کثیف را شنیده باشید اما اطلاعات زیادی در رابطه با آنها و ویژگی‌ها و کاربرد شان نداشته باشید.
به طور مختصر میتوان گفت آشپزخانه کثیف جایی است که در آن پخت و پز صورت میگیرد و بطور کلی چه در طراحی و چه در زندگی روزمره ظاهری  خاص، شیک و آراسته  ندارد.
اما آشپزخانه تمیز جاییست که بیشتر جنبه نمادین و دکوری دارد و کاملا شیک و آراسته و زیبا به نظر میرسد.

تفاوت آشپزخانه تمیز و کثیف

اگر بخواهیم به تفاوت‌های آشپزخانه تمیز و کثیف بطور تخصصی تر و جزئی تر، نگاه کنیم باید گفت که محل قرار گیری و جانمایی این دو آشپزخانه  کاملا متفاوت است.
همانطور گفتیم آشپزخانه تمیز جنبه نمادین و یا دکوری دارد، پس مکان قرار گرفتن آن در پلان ویلا جایی است که در معرض دید مهمان و سایر افراد قرار میگیرد.
به این صورت که برای آشپزخانه تمیز از اپن یا جزیره استفاده میشود و به سالن نشیمن متصل است یا بگونه ای با آن در ارتباط است.
برخلاف آن، آشپزخانه کثیف در فضایی گوشه ای و بسته و دور از دید مهمان‌هاست و با سایر بخش‌های ویلا مانند اتاق خوابها نشیمن فضای ناهار خوری و غیره در ارتباط نیست.
در ادامه دلیل این دوری از سایر فضاها را به شما خواهیم گفت.
از دیگر تفاوت‌های این دو سبک آشپزخانه در ویلا میتوان گفت که در آشپزخانه تمیز امکانات بیشتری وجود دارد و همچنین از نظر ظاهری و نوع وسایل و تجهیزات شیک و به روز وجود دارد.
برای مثال از یخچال‌های ساید و فر توکار و اجاق گاز‌های رومیزی و یا حرارتی استفاده میشود.
سینک ظرف شویی تک لنگه در وسط یک جزیره و شیرآلات مدرن و کابینت‌های گران و شیک استفاده میشود.
با اینکه از نظر کاربری و استفاده از آشپزخانه کثیف استفاده‌های بیشتری میشود اما متراژ آشپزخانه کثیف کمتر از آشپزخانه تمیز است زیرا همانطور که گفتیم وسایل و تجهیزات بیشتری در آشپزخانه تمیز وجود دارد.
در آشپزخانه کثیف معمولا یک سینک آن هم از نوع دو قلو یا دولنگه، اجاق گاز‌های بزرگتر و کارآمد تر و همچنین کابینت ‌های جادار و عمیق و حتی در مواردی فریزر برای نگهداری از مواد غذایی که سالانه تهیه میشوند، وجود دارد.
همچنین در آشپزخانه‌های کثیف حتما یک مسیر خروجی مخصوص برای تهویه و خروج هوا وجود دارد که در آشپزخانه تمیز ممکن است زیاد مورد توجه قرار نگیرد چون فضایی باز دارد یا اینکه صرفا برای ظاهر طراحی، مسیری تعبیه شود.

طراحی آشپزخانه ویلا

برخی از فواید آشپزخانه کثیف


همانطور که پیش از این اشاره کردیم فضای آشپزخانه کثیف بسته و گوشه ای است.
مهم ترین فایده این ویژگی این است که باعث میشود در هنگام پخت و پز بوی غذا به دیگر فضا‌های ویلا انتقال پیدا نکند.
همچنین این ویژگی باعث میشود که شما در هنگام پذیرایی از مهمانان در معرض دید نباشید و با آسودگی خاطر این کار را انجام دهید و گاها اگر نقایصی در کارتان وجود داشت، دیده نشود.
آشپزخانه کثیف از نظر طراحی از اهمیت کمی‌برخوردار است چرا که در این بخش راحتی و کارآمدی مد نظر طراح است و ظاهر اهمیت کمتری دارد.
این موضوع کاملا بر خلاف طراحی داخلی آشپزخانه تمیز است چرا که آشپزخانه تمیز جنبه دکوراتیو دارد پس طراحی و زیبایی در آن اولویت اول است.

و در آخر…

پس از جانمایی بخش‌های مختلف یک ویلا مانند آشپزخانه، طراحی  آشپزخانه ویلا جدا از طراحی خود ویلا نیست و باید با توجه به سبک اصلی ویلا طراحی و اجرا شود.
ویلا مدرن دارای آشپزخانه ای مدرن است و ویلا کلاسیک از آشپزخانه کلاسیک برخوردارد است؛ این اصل برای هر سازه ای صادق است.
سبک آشپزخانه‌ها در طراحی داخلی آشپزخانه ویلا با استفاده از متریال به کار رفته، چگونگی چیدمان، انتخاب تجهیزات و وسایل، جاگذاری اجزا و فضاهای یک آشپزخانه مشخص میشود.
امیدواریم که در این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.
از اینکه نظرات خود را با ما در میان میگذارید بسیار سپاس گزاریم.
>گروه تخصصی مدرن ویلا<