4.7/5 - (15 امتیاز)

طراحی روف گاردن ویلا و بطور کلی روف گاردن واژه ای نسبتا جدید در چند سال اخیر می‌باشد که شاید در میان عامه مردم زیاد شنیده نشده باشد. اما در طراحی و اجرای ویلا مدرن بسیار پر کاربرد است.
روف گاردن ویلا محلی برای استراحت شما در طول روز و فاصله گرفتن از روزمرگی‌ها و مشغله‌های زندگیست، همینطور برای آخر هفته‌ها و تعطیلات و دورهمی‌های دوستانه یا خانوادگی بسیار محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت است.
امروزه با انبوه سازی ساختمانها و آپارتمانها فضای کمتری برای محوطه سازی و ایجاد فضاهای سبز وجود دارد.

 

در طراحی ویلا مدرن که بیشتر با این پروژه‌ها برخورد داریم میبینیم که فضاهای محوطه بسیار اندک و محدود هستند و بعلت این محدودیت فضا و کم بودن متراژ زمین‌های در دست اجرای روف گاردن ویلا مدرن بسیار مورد توجه کارفرمایان قرار گرفته و جایگزین محوطه سازی و داشتن محوطه‌های وسیع می‌باشد.
همینطور باید بدانید که در طراحی روف گاردن ویلا، فضای بام شما فقط برای ایجاد فضاهای سبز استفاده نمی‌شود. بلکه میتوانید طراحی روف گاردن ویلای خود را به هر سبک و سلیقه داشته باشید و همینطور از این فضاها برای داشتن استخر نیز استفاده کنید

المان‌های دیگری چون آلاچیق، پرگولا، مبلمان فضای باز و همینطور آبنماها نیز میتواند جایگاه ویژه ای در روف گاردن ویلا مدرن شما داشته باشند. در ادامه این مطلب قصد داریم که شما را با چند نکته مهم که همیشه به کارفرمایان خود گوشزد میکنیم به شما مخاطبان محترم وبسایت مدرن ویلا نیز بگوییم.
همیشه کلمه روف گاردن یاد اور فضاهای سبز و پوشش گیاهیست پس اولین نکته آن است که بدانیم از چه گیاهانی استفاده کنیم و در واقع کدام گیاهان مناسب روف گاردن ویلا شما می‌باشند.

 

بطور کلی هرآنچه که شما در زمین سبز انتظار دارید در طراحی روف گاردن مدرن ویلا نیز می‌توانید اجرا کنید تنها با این تفاوت که در روف گاردن با مقیاس‌های کوچکتر و در بستری شبیه سازی شده به زمین خواهید داشت.
تا اینجا باید بدانید که یک روف گاردن ویلا باید دارای خاک مناسب و قبل از آن بستر مناسبی برای رشد گیاهان بدون آسیب رساندن به سازه داشته باشد.

همینطور انتخاب نوع گیاهان مورد استفاده نیز مهم است چرا که باید از گیاهانی مقاوم استفاده کنید تا در برابر نور مستقیم خورشید و تغییرات آب و هوایی نیز مقاومت داشته باشند.
گیاهانی چون درختچه زیتون، فوتونیا، گلهای کاغذی، کاکتوس‌ها، انواع سرخس، چمن‌ها و گیاهان پوششی از جمله گیاهانی هستند که در طراحی روف گاردن ویلا پرکاربرد میباشند و مناسب برای استفاده در روف گاردن اند.

روف گاردن در ویلا

طراحی روف گاردن مدرن

در طراحی روف گاردن مدرن ویلا می‌توانید از دیگر المان‌ها مثل آبنما، آلاچیق نیز استفاده کنید و محیطی زیبا و آرامش بخش به وجود آوردید.
نکته بسیار مهمی‌که وجود دارد و باید بدانید این است که روف گاردن ویلا به طور نرمال در هر متر مربع 500 کلیوگرم بار میتواند تحمل کند و این محدودیت برای سلامت و اجتناب از آسیب به سازه شماست اما این میزان بطور معمول بیان شد و با اقدامات مناسب  میتوان این میزان را کمی‌افزایش نیز داد اما باید بدانید که هرچه این بار کمتر باشد بهتر خواهد بود.

تصمیم بگیریم بام ما هم سهمی‌از طبیعت باشد تا از مزیت‌های آن استفاده کنیم

  • ایجاد یک خرد اقلیم متفاوت درسطح بام با استفاده از گونه‌های مختلف گیاهی
  • سینمای خانگی باز و غیره

روند شروع کار برای اجرای روف گاردن

  • بازدید از پروژه
  • ارسال نقشه بردار جهت برداشت و تهیه نقشه ازبیلت
  • تهیه نقشه‌های دو بعدی نسبت به خواسته‌های کارفرما وتایید نقشه
  • تهیه نقشه‌های فاز دو و اجرایی
  • تهیه نقشه‌های مکانیکال و آبیاری
  • اجرای عایق کاری (ایزوگام) و آبندی کف بام
  • اجرای لایه ملات محافظ روی ایزوگام (ملات نرمه)
  • اجرای عملیات آهنگری و اجرای کف کاذب و سازه‌های موجود منطبق با طراحی
  • اجرای زیر ساخت الکتریکال و مکانیکال
  • اجرای لایه‌های زهکشی گلدان‌ها (نمد محافظ-دریناژیا شانه تخم مرغی-نمد فیلتر)
  • اجرای متریال کف و بدنه‌ها (بصورت خشک و ماسونری)
  • عملیات خاکریزی و کاشت گل وگیاهان
  • نصب تابلو برق و سربندی چراغهای روشنایی‌های محوطه بام و گلدانها

متریالهای که در طراحی روف گاردن بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند

1-انواع چوب پلاست که برای کف و بدنه به کار میرود

2-انواع واش بتن‌ها برای کفسازی

3-سنگهای مختلفی نیز در بام سبز به کار میروند

4-ورق‌های آهنی با استیل cnc شده برای پوش بدنه‌ها


از آنجا که محدودیت وزنی داریم، در طراحی روف گاردن ویلا از متریال  و المان‌هایی بخصوصی استفاده می‌شود. که با روش‌های نانو تهیه و تولید شده اند. برای مثال می‌توان به ترموود‌ها اشاره کرد.

ترموود چوب‌هایی سبک و مقاوم هستند، که برای آلاچیق‌ها، پرگولا، کف و نما و دیواره‌های استخر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
ترموود‌ها نوع خاصی از چوب هستند که بدلیل فراوری با مکانیزم پیشرفته حرارت، نسبت به چوبهای دیگر دارای استحکام و ماندگاری بیشتری است.

در حالت کلی برای تولید این محصول از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.
ترمووود در برابر کپک، حشرات موذی، موریانه، ساس و قارچ نیز بسیار مقاوم است.

علاوه بر موارد بالا، در رنگ و شکل ثبات بی نظیری دارد به طوری که سالیان سال زیبایی خود را حفظ می‌کند.
پیش از این اشاره کردیم که شما در طراحی روف گاردن ویلا خود میتوانید از استخر در پشت بام ویلا نیز بهره مند شوید

ایده استخر در روف گاردن ویلا مدرن بسیار جذاب و پرطرفدار است اما ممکن است کم تر کسانی این تصمیم را قطعی و اجرایی کنند چرا که هزینه طراحی و ساخت استخر در طراحی روف گاردن ویلا مدرن کمی‌نسبت به روف گاردن‌های معمولی بیشتر خواهد بود

استخر نیاز به بستر و پیکر بندی متفاوت تری نسبت به خاک برای پرورش گیاهان است
همینطور برای سیستم تخلیه و تعویض آب استخر و علاوه بر این هزینه‌ها شما نیز باید برای نگهداری و تعمیرات و یا سرویس سالیانه آن هزینه‌هایی متحمل شوید

و در کنار اینها باز هم بعلت محدودیت وزن در سازه شما از تنوع کمتری در المان‌های طراحی و اجرای روف گاردن برخوردار خواهید بود.
با همه ی این موارد خود را در استخری تصور کنید که در ارتفاع بنای ویلا مدرن خود قرار گرفته و از بالا دامنه دید وسیعی دارید

متوجه می‌شوید ارزش این هزینه‌ها چه مادی و چه هزینه در صرف وقت و زمان برای رسیدگی را خواهد داشت.
نکته دیگری که ممکن است به اندازه سایر موارد در طراحی روف گاردن ویلا مدرن به آن توجه نشود، نورپردازی روف گاردن ویلا است.
نور پردازی روف گاردن در شب تاثیر بسیار زیادی در نمای شب دارد اگر بخواهیم راحتتر و قابل درک تر بگوییم میتوان گفت روف گاردن ویلا مدرن در شب با نورپردازی روح و جان می‌گیرد پس این نکته که باید بدانیم در کدام نقاط از این نور‌ها استفاده کنیم و آنها را به درستی در محل مناسب رسم کنیم بسیار مهم است.
همچنین در طراحی روف گاردن مدرن ویلای خود بهتر است از ایجاد یه نقطه کانونی یا نقطه تمایز استفاده کرد مانند استفاده از آبنما که بسیار جلوه با شکوهی به روف گاردن شما خواهد داد.

مزیت‌های طراحی روف گاردن در ویلا

صرفه جویی در مصرف انرژی

پوشش گیاهی موجود در روفگاردن عایق مناسبی است برای جلوگیری از هدر رفت حرارت بین فضای داخلی ویلا و فضای خارجی.

جلوگیری از ایجاد روانآب از بام و جمع آوری آب‌های باران.

با انجام زهکشی مناسب آب باران به کانال‌های ذخیره آب هدایت می‌شود و همچنین بخشی هم از طریق بافت گیاهان و خاک بافت خاک و گیاهان جذب می‌شود.

کاهش دمای پیرامون ویلا در فصل گرم

سطوح پوششی گیاهان معمولا چند درجه خنک تر از متریال ساختمانی می‌باشد زیرا بازتابش گرما را کاهش داده، و همچنین بعد از آبیاری باعث خنکی هوا می‌شود.

افزایش زیبایی و ظاهر ویلا

زیبایی فضاهای سبز و گلها و گیاهان بر هیچکس پوشیده نیست. از این رو طراحی فضای بام با گل‌ها و گیاهان رونده، نمای زیبایی را برای ساختمان ویلا به ارمغان می‌آورد.

ایجاد فضای‌های بیشتر در خارج از ویلا

در واقع با ساخت آلاچیق و تعبیه فضاهای روی بام ویلا، فضاهای بیشتری برای استفاده از خارج ویلا فراهم می‌شود; همچنین در کنار پوشش گیاهی، تجربه لذت بخشی از بودن در فضای باز با دیدی متفاوت به زیبایی‌های طبیعی پیرامونی برای ساکنان ویلا خلق می‌کند; که این فضاسازی مخصوصا در ساخت ویلا کوچک که دارای محدودیت‌های فضایی هستند بسیار کاربردی می‌باشد.

از اینکه این تا انتهای مقاله طراحی روف گاردن ویلا با ما همراه بودید; بسیار سپاس گزاریم.
تیم تخصصی مدرن ویلا بهترین‌ها را برای شما به ارمغان می‌آورد چرا که شما عزیزان لایق بهترین‌ها هستید.