4.5/5 - (16 امتیاز)

در این مقاله قصدداریم نگاهی به نحوه طراحی استخر‌های ویلایی، قوانین و ضوابط در طراحی آن‌ها و مواردی چون نورپردازی استخر‌های ویلایی،محل استاندارد قرارگیری آن، رنگ و انواع استخرها و هرآنچه که به علم و دید شما در طراحی هرچه بهتر استخر ویلایتان کمک می‌کند بپردازیم.

استخر چیست؟

استخر چیست؟

نوعی سازه که چون یک مخزن بزرگ و سرباز میزان آب مورد نیاز را برای موارد گوناگون در خود جای داده را استخر می‌گویند. استخر‌ها با توجه به کاربری ونوع وجنس سازه به گروه‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند.

دسته بندی استخرها

  • استخرهای کشاورزی
  • استخر‌های عمومی
  • استخرهای ویلایی و خصوصی
  • استخرهای مسابقه ای
  • استخرهای پزشکی و درمانی

همانطورکه گفتیم استخر یک محفظه پراز آب است که برای تفریح و آب تنی و شنا مورد استفاده قرار میگیرد.استخر‌ها با توجه به نیاز و نوع کاربریشان در ابعاد و اشکال گوناگونی با استاندارد‌های مختص به خود طراحی و ساخته می‌شوند.معمولا بزرگترین استخرهایی که طراحی می‌شوند برای مسابقات کشوری و المپیک ‌ها استفاده می‌شوند. ما در این مقاله به بررسی استخر‌های ویلایی و خصوصی می‌پردازیم تا انتهای همراه ما یاشید.

استخر‌های ویلایی (مسکونی)

به استخر‌هایی که توسط شخصی کامل اختصاصی و برای استفاده افراد بسیار کمی‌طراحی و ساخته می‌شوند استخرهای ویلایی یا مسکونی گفته می‌شوند.

ضوابط و استاندارد‌های طراحی استخر‌های ویلایی(خصوصی)

چنانچه هدف اصلی شما از طراحی و ساخت ویلا متمرکز بر فروش  باشد رعایت ضوابط و اصول طراحی استخرهای ویلایی و یا خصوصی یکی از تاثیرگذار ترین آیتم‌ها در جلب رضایت مشتریان شما و در نتیجه عملکرد بهترتان در میزان فروش ویلا است . از همین رو شما باید مجموعه ای از استاندارد‌ها را در طراحی و اجرای استخر مورد نظرتان رعایت کنید . البته به طور معمول در استخر‌های ویلایی و خصوصی عملا شما هیچ محدودیتی از نظر شکل و اندازه استخر ندارید و تماما با توجه به نیاز‌ها و خواسته‌های کارفرما  و محدودیت‌های فضا طراحی و اجرا می‌شود.هرچند عمدتا استخر‌های خصوصی در ابعاد 4.8 تا 9.6 متر  و 6 تا 12 مترساخته می‌شوند. با این استاندارد‌ها بیشتر آشنا شویم ، ضوابط و اصول طراحی استخر به چند بخش تقسیم می‌شود.

بخش اول : ضوابط مقدماتی شامل گرفتن مجوز، طراحی استخر و فضاهای اطراف آن که شامل پلان، جانمایی نوع و محل قرارگیری، ابعاد و اندازه‌ها می‌باشد.

بخش دوم: ضوابط و استاندارد‌های اجرا و ساخت استخر‌های ویلایی شامل متریال ، عایق کاری، ایمنی و… می‌باشد.

در طراحی استخر ویلا، استخر نقش مهم و موثری دارد که با توجه به ویژگی‌های ویلا و انتظارات استفاده کنندگان و برخی فاکتورهای مهم دیگر طراحی و اجرا می‌شود.
همه ما در رابطه با خواص درمانی آب چه از لحاظ جسمی‌و چه از لحاظ روحی آگاه هستیم، همینطور از لحاظ تفریحی و اوقات فراغت نیز علاقمندان زیادی برای ورزش‌های آبی و غیره وجود دارند.
به همین دلیل در اکثر مواقع متقاضیان چه در خرید ویلا و چه اجاره ویلا، به دنبال ساختمان‌هایی هستند که دارای استخر باشند.
شما نیز اگر تمایل به طراحی ویلا استخردار و یا استخر برای ویلای خود هستید، قطعا این پست برای شما مفید خواهد بود.

قبل از هر چیز باید از هزینه‌های طراحی استخر آگاه باشید چه هزینه‌های مستقیم که برای طراحی و ساخت صرف می‌شوند و چه هزینه‌های غیر مستقیم که در آینده شامل وقت و دیگر هزینه‌های نگهداری و تعمیرات می‌شوند.
با همه  این تفاصیر با دیدن مزایای استخر ویلا خواهید دید که قطعا ارزش صرف کردن این هزینه‌ها را دارد.

استخر در ویلا

چند نکته موثر در طراحی استخر ویلا

تعیین مقدار بودجه طراحی استخر داخل ویلا

قطعا در هر زمینه ای میزان بودجه و همینطور کیفیت مطلوب شما در طراحی و ساخت ویلا تعیین کننده است.
پس ابتدا باید در مورد بودجه خود تصمیم گیری کنید تا بتوانید در مورد استخر مورد نظر خود تصمیم گیری کنید.

طراحی استخر با توجه به نیاز استفاده کنندگان

یکی از نکاتی که استفاده کنندگان در آن موثر هستند، عمق استخر است. برای مثال عمق استخر برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است در این حالت دو انتخاب برای شما ممکن می‌شود، یعنی استخر جداگانه و یا یک استخر با شیب متفاوت
همینطور هدف شما از طراحی استخر داخل ویلا تاثیر گذار است.
شاید شما تنها قصد تفریح و استفاده فصلی داشته باشید و یا اینکه بخواهید بصورت حرفه ورزش شنا را دنبال کنید که در هر صورت ابعاد استخر شما متفاوت خواهد بود

ویژگی‌ها و مدل استخر ویلا

طراحی استخر ویلا

میزان فضایی که برای استخر در نظر میگیرید، مصالح و متریال، روباز یا سرپوشیده بودن، شکل هندسی استخر، رنگ و غیره همگی عوامل مهم در طرح و مدل استخر شما هستند.
کاشی‌ها و سرامیک‌ها فاکتورهای تعیین رنگ و طرح هستند.
از لحاظ هندسی، شکل استخر میتواند ساده ترین نوع آن یعنی مستطیلی و مربع و حتی دیگر اشکال هندسی مانند چند ضلعی‌ها و یا اشکال منحنی و نامنظم باشد.
همچنین محاسبه دقیق فضا‌ها میتواند در جلوگیری از هدر رفت هزینه در تهیه مواد و مصالح و همچنین زمان موثر باشد.

کیفیت و ایمنی استخر ویلا

یکی دیگر از مسائل مهم تضمین کیفیت استخر و ایمنی آن برای ساکنین است.
مواردی چون لغزنده نبودن فضای اطراف، داشتن نرده و یا حفاظ و همچنین امکانات مناسب جهت تعویض و تخلیه آب و ضد عفونی کردن و دیگر نکات بهداشتی

ساخت یک استخر در طراحی ویلا، نه تنها به ارزش مادی ملک شما می‌افزاید بلکه در ظاهر ویلا و داشتن محوطه ویلایی زیبا و دلنشین نیز بسیار نقش پررنگی را ایفا میکند.
شما میتوانید سوالات و ابهامات خود را در هر زمینه و همینطور خواسته‌ها و انتظارات خود را با کارشناسان ما در میان گذارید.
مدرن ویلا بهترین‌ها را برای شما و عزیزانتان در میان می‌گذارد.

 

 

ابعاد استخر ویلا

ابعاد استخر ویلا

ابعاد استخر ویلا با توجه به کل مساحت مفید فضایی که استخر در آن طراحی و اجرا می‌شود تعیین میشود و این بدان معنا نیست که قواعد و قانون مشخصی برای آن وجود نداشته باشد. برای این کار باید ابعاد دقیق از مساحت طراحی و اجرای فضای سبز و محوطه ویلا را داشته باشید و در واقع از آن نقشه برداری دقیقی به عمل آوریم; سپس باید متناسب با نیاز‌ها و خواسته افراد و همچنین با در نظر داشتن پتانسیلی که آن فضا دارد را در نظر بگیریم.

براساس مشاهدات و محاسبات مهندسین، استخر ویلا میتواند  در یک محوطه حداکثر یک سوم مساحت را به خود اختصاص دهد; پس از تعیین طول و عرض استخر باید به تناسب میزان طول و عرض عمق استخر نیز تعیین گردد. واضح است که در ساخت یک استخر، عمق آن تدریجی بوده و از بخش کم عمق به بخش‌های عمیق تر می‌رسد پس در صورتی که استخر شما ابعاد کوچک و محدودی داشته باشد، عمق کمتری هم برای آن در نظر گرفته میشود، زیرا ممکن نیست که به یکباره از بخش کم عمق به عمق زیادی شیفت ایجاد شود و در نهایت بخش بسیار عمیق نخواهد داشت.

6 مورد از مهم ترین ضوابط طراحی و اجرای استخر‌های ویلایی

1- اصول و ضوابط محوطه استخر‌های ویلایی

*حفاظت در برابر باد : بسیاری از استخر‌های ویلایی معمولا به صورت رو باز و در فضای باغ ویلا طراحی می‌شوند در این حالت باید استخر در برابر باد حفاظ داشته باشد.

*محل قرارگیری استخر ویلا :  محل قرارگیری وحفظ فاصله مناسب استخر ویلا از دو جهت بسیار مهم است،  با رعایت فاصله  و جای گیری استاندارد و مشخص استخر از درختان و گیاهان فضای سبز ویلا  از ورود شاخ و برگ‌های درختان اطراف  به داخل فضای استخر تا حد امکان ممانعت می‌شود. همچنین این حفظ فاصله از آسیب زدگی به سبب رشد ریشه درختان محوطه ویلا به سازه و دیواره‌های استخر جلوگیری می‌کند.

*تامین انرزی بهینه : به طور معمول دمای آب استخر‌های  ویلایی روباز در حالت استاندارد باید 28 تا 30 درجه سانتی گراد باشد.از طریق قرارگیری اصولی استخر‌های تفریحی در مقابل تابش نور آفتاب تا میزان قابل توجه ای در مصرف انرژی و در نتیجه آن،  صرفه جویی در هزینه‌ها کمک شایانی شده است.

*فضای عبور و مرور اطراف استخر : یکی از مهم ترین ضوابط در طراحی و اجرای استخر ویلاها توجه به فضای عبور و مرور در اطراف آن است .استاندارد فضای مشخص شده  برای عبور مرور در اطراف استخرباید حداقل 5/2 متر در نظر گرفته شود.

ایمنی استخر‌های ویلایی : رعایت اصول ایمنی از اصلی ترین فاکتور‌ها در طراحی استخر به شمار می‌آیددر وهله اول استخر باید در محلی طراحی شود که بتوانید کاملا از فضای داخلی ویلا به آن مشرف باشید. تا در هنگام وقوع خطرات احتمالی در زمان شنا افراد به ویژه افراد مسن و کودکان و یا خطر سقوط حیوانات خانگی به داخل استخر مطلع شوید و در جهت کمک رسانی اقدام کنید.

2-اصول و ضوابط ابعاد و اندازه استخر‌های ویلایی

همانطور که در بالا به آن اشاره شد یکی از مهم ترین فاکتور‌ها در طراحی استخر‌ها به ویژه استخر‌های ویلایی ابعاد آن‌ها است . به طور معمول در استخر‌های مستطیلی شکل،  طول استخر بین 13 تا 50 متر است و عرض آن بسته به شرایط محیط متفاوت است در استخر‌های آپارتمانی عرض استخر‌های مستطیلی 3 تا 7 متر و در استخر‌های ویلایی عرض آن 6 تا 12 متر محاسبه می‌شود.عمق استخر‌های ویلایی و مسکونی باید حداقل 1 متر و حداکثر 2 متر باشد. بنابراین عمق استخر‌های ویلایی باید به گونه ای طراحی گردد که آب تا زیرچانه افراد بزرگسال را در برگیرد.

3-اصول و ضوابط طراحی پلان استخر‌های ویلایی

استخر‌های مستطیلی شکل از رایج ترین اشکال در طراحی و اجرای استخر‌ها هستند این نوع استخر‌ها از نظر شنا کردن افراد خصوصا افراد مسن تر بسیار استاندارد تر هستند همچنین طراحی استخر‌ها به شکل مستطیل باعث استفاده حداکثری از فضای می‌شود و بسیار مقرون به صرفه تر می‌باشد. با وجود مزیت‌های بسیار این نوع از استخر‌ها امروزه در برخی مواقع خصوصا در مواردی چون طراحی ویلا‌های مدرن لاکچری طراحی پلان استخر‌ها با هدف زیبا سازی به اشکال مختلفی طراحی می‌شوند .توجه داشته باشید در طراحی پلان استخر‌ها با اشکال مختلف باید توجه بیشتری به مسائل فنی و تاسیساتی داشت و از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کرد.

4-اصول و ضوابط متریال مصرفی در طراحی و اجرای استخر‌های ویلایی

عایق کاری و متریال  مصرفی در طراحی و به ویژه اجرای استخر‌های ویلایی بسیار بسیار مهم است .بنابراین استخر‌های ویلایی باید از یک سازه بتنی با زیر سازی مستحکمی‌از آرماتور و فولاد درلایه سطحی  ساخته شوند باید دیوار‌ها و کف استخر کاملا در برابر رطوبت و نفوذ آب به سایر قسمت‌ها عایق گردد.و از ایجاد هرگونه خسارات جلوگیری شود.به همین سبب طبق اصول و ضوابط متریال مصرفی و آب بندی استخر‌های ویلایی از ضروریات ساخت استخر است.سطوح داخلی استخر نیز باید از لایه مرغوب کاشی و سرامیک پوشانده شوند و توسط رنگ‌های سیمانی و رزین‌های مخصوص و ضدآب محافظت گردد.توجه داشته باشید این لایه باید به صورتی باشد که از سر خوردن افراد جلوگیری شود.

5-اصول و ضوابط کنترل رطوبت در استخر‌های ویلایی 

بر اساس استاندارد‌های طراحی استخرهای سرپوشیده نباید رطوبت هوای اطراف به بیش از 70 درصد برود. در صورت بالا رفتن رطوبت از میزان درجه استاندارد ، قطعا تاسیسات استخر دچار مشکلات و خسارات خواهد شد از این رو در جهت جلوگیری از این مشکل تعبیه تجهیزات و سیستم‌های تهویه بسیار ضروری است.

6-اصول و ضوابط تجهیزات استخر‌های ویلایی

در استخر‌های ویلایی نیز همچون سایر استخر‌ها استفاده از تجهیزاتی مانند پمپ،فیلتر شنی، مبدل‌های حرارتی و … لازم است به همین جهت در زمان طراحی بایستی فضایی یک متری در زیر استخر برای قرارگیری موتورخانه استخر در نظر گرفت. 

تصمیم گیری در رابطه با انتخاب نوع استخرهای ویلایی یکی از چالش‌های پیش رو مشتریان در زمان طراحی ویلا است با پرداختن به این موضوع و بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر یک امید است شما را در انتخاب گزینه دلخواهتان یاری کنیم.

استخر‌های ویلایی روباز

استخر‌های ویلایی روباز

استخر‌های روباز به استخر‌هایی گفته می‌شود که در دور اطراف آن هیچ دیوار و سقفی وجود ندارد این نوع استخر‌ها معمولا استخر‌های پرطرفدارتری در بین طراحی باغ ویلا هستند. امروزه در طراحی ویلاهای مدرن استخر‌های روباز علاوه بر طراحی در محوطه باغ ویلا و درمیان سرسبزی گیاهان و درختان ، در بام‌ها و حتی بالکن ویلا نیز استقبال می‌شود.

مزایا و معایب استخر‌های ویلایی رو باز

مزایای استخر‌های روبازعبارتند از:

*عدم نیاز به سیستم گرمایشی

*هزینه پایین ساخت

*نیاز به عایق کاری محوطه اطراف ندارد

معایب استخر‌های روباز عبارتنداز:

*امکان استفاده از استخر در فصول سرد سال نیست.

*نیازمند رسیدگی و نظافت بیشتری است.

*کودکان و حیوانات خانگی در معرض خطر افتادن در زمان بازی در داخل استخر هستند.

استخر‌های ویلایی سرپوشیده

در مقابل استخرهای روباز استخر‌های ویلایی سرپوشیده قرار دارند همانطور که از نام آن مشخص است این استخر‌ها در فضایی بسته و دارای سقف طراحی و ساخته می‌شوند.

مزایای استخرهای ویلایی سرپوشیده

  • دسترسی و امکان استفاده در تمامی‌فصول سال
  • حفظ حریم خصوصی شناگران
  • محافظت پوست در برابر افتاب سوختگی ناشی از تابش آفتاب

معایب استخر‌های سرپوشیده

*صرف هزینه‌های بالا در جهت تجهیزات و گرمایش

*هزینه بالای ساخت و اجرا

*عدم استفاده و لذت بردن از فضای زیبا و سرسبز محوطه باغ ویلا

نورپردازی استخرهای ویلایی

طراحی نورپردازی استخر در استخر‌های رو باز و سرپوشیده کمی‌از یکدیگر متفاوت است اما به طور کلی نورپردازی و جایگذاری ابزار‌های نورپردازی از عوامل مختلفی پیروی می‌کند این عوامل شامل:

1-ایمنی در شب:

نورپردازی استخر‌های ویلایی به ویژه استخر‌های رو باز باید به گونه ای طراحی شود تا در تمامی‌طول شب تمامی‌زوایای استخر کاملا روشن و مشخص باشد.

2-نورپردازی برمبنای ابعاد استخر:

نورپردازی استخر باید با در نظر گرفتن عمق و تمامی‌زوایای آن صورت گیرد به طوری که تمامی‌سطح داخلی استخر ، طول و عرض آن نمایان و مشهود باشد.

3-نورپردازی استخر ورعایت‌هارمونی و زیبایی:

نورپردازی ،طیف و رنگ نور استخر باید با رنگ بدنه و فضای کلی استخرهمسو یاشد0 و‌هارمونی رنگ و نور کاملا رعایت گردد.

4-عدم ایجاد سایه در نورپردازی استخر

5-تامین نورکافی فضا در عین حال بهینه

انواع نورپردازی استخر‌های ویلایی

نورپردازی استخر‌های ویلایی

1-نورپردازی نقطه ای: این نوع نورپردازی استخر کاملا سلیقه ای است و کاملا بسته به آن است که شما بخواهید کدام نقطه از استخر را نورپردازی کنید.

2-نورپردازی حاشیه ای: امروزه در بسیاری از ویلاهای مدرن و لوکس از این نوع نورپردازی در استخر‌ها استفاده می‌شود در نورپردازی حاشیه ای از لامپ‌های شلنگی و خطی استفاده می‌شود.

3-نورپردازی سرتاسری:در نورپردازی سراسری تمامی‌فضا‌های یه صورت سرتاسرروشن می‌شود.در این نوع نورپردازی از لامپ‌های ال ای دی به سمت بالا آب استخر استفاده می‌شود.

4-نورپردازی آبشاری: این نوع نورپردازی معمولا به شکل آبشار و در نورپردازی آبنمای استخراستفاده می‌شود.