4.5/5 - (31 امتیاز)

تهران به علت مرکزیت و پایتخت بودن دارای امکانات زیادی به لحاظ اداری، اجتماعی، فرهنگی و هنری، بازارهای مرکزی، مراکز درمانی، موسسات مالی و… می‌باشد از این رو احتمال و فرصت‌های شغلی و درآمد زایی به فور در آن یافت می‌شود.
از این رو هرساله افراد زیادی برای ساختن یک زندگی ایده آل و آینده شغلی خود، با وجود مضراتی چون آلودگی هوا به این شهر از نقاط مختلف کشور مهاجرت کرده و تشکیل خانواده نیز می‌دهند.

به دلیل این ازدحام جمعیت و شلوغی، تهران از چند سال اخیر بسیار گسترش یافته و امکانات نیز به نسبت این افزایش جمعیت افزایش یافته است.
همچنین در همه نقاط برج‌ها و مجتمع‌های بزرگ و آسمان خراش مسکونی، اداری و تجاری به صورت روز افزون در حال احداث می‌باشند تا بتوانند پاسخگو این نیاز روز افزون افزایش جمعیت باشند.

مناطق ویلایی اطراف تهران
از این رو افراد زیادی که به دلیل شرایط و محدودیت‌های شغلی در این شهر زندگی می‌کنند، نمی‌توانند برای مدت طولانی آن را ترک کنند و به استراحت کافی و آرامش و دوری از فضای کاری خود دست یابند و مجبورند به سفر‌های نزدیک و چند روزه بسنده کنند. این محدودیت و شرایط موجود باعث شد تا سازندگان و پیمانکاران ساختمانی را به فکر احداث شهرک‌های ویلایی  و مناطق ویلایی اطراف تهران بزرگ و ساخت ویلا در این موقعیت‌ها بیاندازد.
ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با مناطق ویلایی اطراف تهران آشنا کنیم.

به چه موقعیت‌هایی مناطق ویلایی گفته می‌شود؟

اگر بخواهیم عامیانه و راحت تر بگوییم، منطقه ویلایی به جایی گفته می‌شود که در آن خبری از ساختمان‌ها و برج‌های بلند مسکونی، اتومبیل‌ها و موتور سیلکت‌های زیاد و پر سرصدا، ترافیک، آلودگی‌های صوتی و هوا، شلوغی و ازدحام جمعیت و… نیست.
از گذشته نیز مردم برای گریز از شلوغی کلان شهر‌ها به اطراف شهر محل سکونت خود و به دامان طبیعت می‌رفتند تا کمی‌از زندگی روز مره دور باشند.

ویژگی و مولفه اصلی مناطق ویلایی خوش آب و هوا بودن، کم جمعیت بودن و در عین حال داشتن طبیعتی زیبا و دست نخورده و جاذبه‌های گردشگری و طبیعی آن منطقه است و اما مساله اصلی که باعث میشود که یک منطقه ویلایی نشین نامیده و شناخته شود، بافت مسکونی آن است. در بخش طراحی ویلا گفتیم ویلا به اقامتگاهی گفته می‌شود که از چهار جهت مستقل و جدا است و فضای‌های مشا با خانه‌های مجاور ندارد.
بافت مسکونی یک منطقه ویلایی دارای ویلا‌های مدرن و لوکس، با تعداد طبقات و تراکم ساخت کم، بناهایی نوساز و زیبا و با امکانات و به روز است.
تا اینجا با ویژگی‌های یک منطقه ویلایی آشنا شدیم. حال به معرفی مناطق ویلایی اطراف تهران می‌پردازیم.

مناطق ویلایی نشین اطراف تهران به دو بخش اصلی و عمده تقسیم می‌شود، مناطق شرقی و مناطق غربی.

بهترین روستاهای اطراف تهران جهت طراحی و ساخت ویلا

موقعیت‌های ویلایی غرب استان تهران

همسایگان غرب استان تهران شامل شهر‌ها و روستاهایی در استان البرز و دامنه‌های رشته کوه البرز می‌شود. از معروف ترین مناطق ویلایی نشین غرب استان تهران می‌توان به کردان، شهریار، باغستان، تیسفون، حصارک، برغان، وردیج و… اشاره کرد.
ویژگی مشترک این مکان‌ها، سرسبزی و آب و هوای کوهستانی و ییلاقی، باغات میوه و جاذبه‌ها و تفریحات مرتبط با مناطق کوهستانی اشاره کرد.

حتما تاکنون نام‌های شهریار و کردان به گوشتان رسیده پس در اینجا به اختصار به شرح مکان‌های کمتر شنیده شده می‌پردازیم.

تهراندشت کردان کرج

ویلای مدرن با تجهیزات و مبله کامل ساخته شده ار متریال لوکس جهت فروش در تهراندشت

پروژه ویلایی مدرن با تجهیزات و مبله کامل Glamour

 

 

تهراندشت که در فاصله 10 کیلومتری کرج قرار دارد، پس از طی مسافت کوتاهی در اتوبان تهران قزوین، در سمت چپ اتوبان به منطقه تهراندشت میرسید. تهراندشت در واقع در جنوب رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است. آران، سهیلیه، زعفرانیه، عباس آباد، نمکلان  و.. از توابع و روستاهای این منطقه می‌باشد. در سال‌های اخیر ویلاسازی در این ناحیه بسیار رواج یافته و بعلت آب‌های زیرزمینی فراوانی که در آنجا وجود دارد امکان ساخت و ساز و گسترش بناهای مسکونی راحت و در دسترس است. از این علاوه بر طراحی و ساخت ویلا، خرید باغ، باغچه، خرید زمین و باغ ویلا نیز در این منطقه خواهان زیادی داشته و پررونق است.

ویلا در تهراندشت

شهرک جهان ویلای تهراندشت

شهرک جهان ویلا از گران ترین و معروف ترین مناطق ویلایی کردان و در نزدیکی تهراندشت می‌باشد. علاوه بر وجود ویلاهای مدرن و لوکس، اراضی و زمین‌های با قواره و مجوز دار و همچنین خدمات و امکانات رفاهی این شهرک که از ویژگی‌های مثبت آن است، قدمت و اصالت این شهرک موجب با ارزش بودن املاک و زمین‌های آن شده. در واقع احداث این شهرک به دوره پیش از انقلاب و زمان شاهنشاهی باز میگردد. همچنین به نام مسعودیه نیز شناخته شده و کوچه‌ها و خیابان کشی‌هایی منظم با درختان چنار قدیمی‌دارد. قطعات آن معمولا از 800 تا 1056 مترمربع متغیر است. با توجه به نکات فوق میتوان گفت شهرک جهان ویلا یک از بهترین شهرک ویلایی اطراف تهران می‌باشد.

ویلا در شهرک جهان ویلا

شهرک تیسفون اندیشه کرج

یکی دیگر از شهرک‌های ویلایی معروف در غرب استان تهران، شهرک تیسفون است که در جنوب فاز یک اندیشه قرار گرفته است. از محاسن این شهرک ویلایی، داشتن امنیت بالا با وجود نگهبانی شبانه روزی و همچنین مانند شهرک جهان ویلا زمین‌ها و ساخت ساز‌ها همگی دارای مجوز بوده و زیر نظر شهرداری انجام میشود. قطعات این شهرک چیزی در حدود 240 قعطه است و خیابان کشی‌های آن همگی آسفالت می‌باشند. قدمت تیسفون در حدود 45 سال است.

منطقه ویلایی شهرک تیسفون

کردان کرج

به جرات می‌توان گفت که کردان در استان البرز شناخته شده ترین و پر طرفدار ترین و به تبع یکی از گران ترین مناطق ویلایی غرب استان تهران است. کردان که از توابع شهرستان ساوجبلاغ است، در فاصله 15 کیلومتری هشتگرد قرار گرفته و با تهران چیزی در حدود 65 کیلومتر شمال غربی آن فاصله دارد.

منطقه ویلایی کردان

موقعیت‌های ویلایی شرق استان تهران

در شرق استان تهران، مناطق خوش آب و هوایی چون اوشان و فشم، لواسان، ولنجک، ییلاقات دماوند، آبسرد، مشاء، رینه و آبشار معروف آن و… اشاره کرد.

لواسان که به لواسون مصطلح است و همچنین اوشان و فشم و ولنجک از موقعیت‌های قدیمی‌و کاملا شناخته شده ی شرق تهران است. دماوند و بخش‌های ییلاقی و گردشگری آن که بسیار طبیعت زیبا و بکری دارد.

بهترین منطقه دماوند برای خرید ویلا

 

مشاء دماوند

دشت مشاء خوش آب و هوا و پر آب ترین و بزرگترین شهر دماوند محسوب میشود که از شرق و جنوب به محله‌های بالا دست دماوند و امام زاده‌هاشم و پیست آبعلی منتهی می‌شود. به صورت دقیق تر اینمنطقه در شمال غربی دماوند واقع شده و از تهران چیزی در حدود 50 دقیقه فاصله دارد.

در این منطقه میتوانید چشم اندازی از طبیعت بکر و ویلا‌های مدرن و لوکس را مشاهده کنید. دشت مشا در 45 کیلومتری استان تهران قرار دارد و منطقه فوق العاده مناسب برای طراحی و ساخت ویلا یا خرید ویلا می‌باشد که مورد استقبال پایتخت نشینان قرار گرفته.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، مانند دریاچه تار، چشمه‌های اعلا و.. . میتوان به سایت‌های پرواز پراگلایدر نیز به عنوان جاذبه تفریحی و گردشگری اشاره کرد.

طراحی ویلای مشاء تهران

لواسان شمیرانات

یکی از مناطق قدیمی‌و با اصالت در شمال شرق تهران، منطقه ویلایی لواسان است. اگر در ساعات ترافیکی نباشید، بعد 15 دقیقه رانندگی و طی مسافت 7 کیلومتر به این منطقه خوش آب و هوا می‌رسید. چشم انداز این منطقه مرتفع که متوسط ارتفاع آن چیزی در حدود 1700 متر از سطح دریا است؛ کوهستان‌ها و دشت‌های سرسبز و در خلال این طبیعت بکر، بنا‌ها و ویلاهای لوکس و مدرن می‌باشد.

ویلا در لواسانات-منطقه ویلایی لواسانات

شهرستان دماوند

شهر دماوند یکی از شهرستان‌های استان تهران است که مانند مناطقی چون  لواسانات، فشم و … ویلاسازی گسترده ای در آن انجام شده است؛ یکی از محاسن عمده این منطقه نسبت به لواسان و فشم که افراد ویلاسازی در دماوند را انتخاب می‌کنند این است که قیمت زمین، باغ ویلا یا هر نوع ملکی در شهر دماوند به نسبت منطقه ای مثل لواسانات چندین برابر ارزان تر و این موضوع باعث شده محبوبیت بیشتر این منطقه نسبت به سایر نقاط شرقی و در کنار سایر محاسن آن از جمله آب و هوا شده است.

 

آبسرد دماوند

شهر آبسرد از شهرهای شهرستان دماوند است که در جنوب جاده فیروزکوه و پای ارتفاعات زرین کوه واقع شده است. این شهر در سال 1376 تاسیس شده و با گسترش ساخت و ساز ویلا، بافتی نسبتا جدید از بنا‌ها و ویلاهای مدرن و لوکس دارد.

فاصله آبسرد از تهران حدود 60 کیلومتری آن واقع شده و مساحتی برابر 9400 هکتار می‌باشد. به علت وسعت زمین‌های کشاورزی، منابع آبی و باغات میوه تبدیل به معروف ترین و محبوب ترین منطقه ویلایی شرق استان تهران تبدیل شده.

در سالهای اخیر، مناطق زیادی از روستاهای این شهر، تحت پوشش شهرداری قرار گرفته و همچنین موجب افزایش امکانات شهری در آن شده است و به طور کلی به فازهای 1، 2 و 3 دسته بندی می‌شود.