4.2/5 - (14 امتیاز)

تاسیسات ویلا

طراحی و اجرای تاسیسات ویلا بسیار مهم  می‌باشد. به طور کلی جز با اهمیت ترین بخش‌ها در زمینه  طراحی و اجرای ویلا می‌باشد به طوری که مهم است چه در زمینه به کار گیری تجهیزات مناسب و با کیفیت و چه استفاده از تخصص و دانش افراد مجرب روی این بخش به صورت ویژه ای سرمایه گذاری کرد. تاسیسات ساختمان ویلایی، به دو بخش تاسیسات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی تقسیم می‌شود; و شامل سیستم‌های گرمایشی  و سرمایشی ،تهویه مطبوع، آب، برق، گاز، فاضلاب و غیره  است. در حقیقت باید گفت  طراحی و اجرای اصولی هر چه بهتر تاسیسات ویلا منجر به افزایش طول عمر ساختمان شده و زندگی راحت و مطلوب تری را برای ما فراهم می‌کند.

چه عواملی در طراحی تاسیسات ویلا اثرگذار هستند؟

باید بدانید عواملی چون شرایط اقلیمی، شرایط معماری ویلا، فیزیک و نحوه ساخت و اجرای ویلا در تاسیسات به خصوص تاسیسات مکانیکی بسیار مهم هستند.

عدم طراحی درست و اصولی تاسیسات ویلا باعث ایجاد چه مشکلاتی می‌شود؟

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، تاسیسات ویلا بخش جدایی ناپذیر و مهم در طراحی و اجرای ویلا است و باعث ایجاد  شرایط بهتر برای زندگی هر چه مطلوب تر ما می‌شود. نقشه کشی و اجرای تاسیسات ویلا باید توسط مهندسان و معماران مجرب و خبره طراحی شود و پس از آن  باید کاملا اصولی و براساس نقشه‌های معماری و مهندسی دقیقا  اجرا گردد. چنانچه درهرکدام از بخش‌های تاسیسات کم کاری‌هایی صورت گیرد و به طور کل تاسیسات به درستی و طبق  اصول  و دقیق اجرا نشود در درجه اول ایمنی ساختمان به شدت به خطر می‌افتد و یا آن را به نسبت قابل توجهی کاهش می‌دهد و  مهم تر از همه جان و مال ساکنین را تهدید خواهد کرد همچنین عدم طراحی و اجرای درست  تاسیسات ویلا نمیتواند ضامنی برای افزایش طول عمر ساختمان ما شود. حتی باعث تحمیل هزینه‌های گزاف و در شرایطی بازسازی ساختمان را بدنبال خواهد داشت. بنابراین منطقی تر است در هنگام ساخت یا بازسازی ویلا برای جلوگیری از مشکلات آینده وقت و هزینه بیشتر و مطلوب تری را به این قسمت اختصاص دهیم.

چه مواردی میتوانند به ما در تشخیص وضعیت تاسیسات ویلا کمک کنند؟

ممکن است شما هم در فکر خرید ویلا باشید و فارغ از تمام مسائل دیگر وضعیت تاسیسات ویلای مورد نظرتان کمی‌نگران کننده باشد. با توجه به دسترسی نداشتن به زیر ساخت‌ها این نگرانی  کاملا طبیعی است. در ادامه ما به شما کمک خواهیم کرد تا با توجه به  پایه ای ترین نکات در اصول تاسیسات تا حدودی نسبت به وضعیت تاسیسات ویلاتان آگاه شوید.

  • بررسی موقعیت و زاویه نصب شیرهای مخلوط
  • موقعیت نصب  کاسه توالت ایرانی و فرنگی (ارتفاع و فاصله نصب نسبت به دیوار)
  • موقعیت نصب روشویی
  • موقعیت نصب رادیاتوارها و تراز بودن آن در تمام زاوایا
  • نصب و  دسترسی آسان  به شیرهای قطع کن آب

تاسیسات مکانیکی ساختمان چیست؟

یکی از تاسیسات ساختمانی بسیار مهم که ساکنین هر لحظه به نوعی با آن سرو کار دارند تاسیسات مکانیکی ساختمان است به گونه ای که ایجاد هرگونه اختلال در آن میتواند اثرات مخرب و جدی را به دنبال داشته باشد .باید بدانید تاسیسات مکانیکی ساختمان به دو دسته تاسیسات مکانیکی و تاسیسات صنعتی تقسیم می‌شود.در واقع هدف مهم و اصلی تاسیسات مکانیکی تامین سرمایش و گرمایش، آبرسانی به کلیه طبقات، تهویه مطلوب و مناسب هوا، تامین آب گرم و سرد ساختمان است.

تاسیسات مکانیکی ساختمان شامل چه مواردی است؟

  • تاسیسات گازرسانی
  • تاسیسات حرارتی (گرمایشی و سرمایشی)
  • تاسیسات آتش نشانی(اطفاء حریق)
  • تاسیسات بهداشتی(آب و فاضلاب)
  • تاسیسات استخر (استخر-سونا-جکوزی)
  • تاسیسات تهویه هوا
  • تاسیسات سیستم بخار
  • تاسیسات آبنما و فواره
  • تاسیسات پله برقی و آسانسور

در ادامه ما سعی کردیم 4 تاسیسات اصلی و مهم رو به شکل مختصری مورد بررسی قراردهیم

تاسیسات لوله کشی و گاز رسانی ویلا

تاسیسات گازرسانی نقش مهم و بسزایی در تامین رفاه و آسایش ساکنین دارد به همین علت باید نگاه ویژه ای به این قسمت داشت و با دقت خاصی روی آن فکوس کرد. تمام طراحی‌ها و اجرای لوله کشی و انشعابات گاز باید طبق استاندارد‌ها و  قوانین و مقررات شرکت گاز و سازمان نظام مهندسی اجرا و سپس تایید گردد. توجه داشته باشید نحوه لوله کشی گاز با توجه به نوع کاربری سازه متفاوت است .

تاسیسات حرارتی (گرمایشی و سرمایشی ) ویلا

در دنیای کنونی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی تجهیزات اصلی و ثابت در زندگی ما هستند و در نحوه زیست و راحتی ماه نقش کلیدی و مهمی‌دارند .سیستم‌های گرمایشی را می‌توانید به شکل‌های گوناگونی مشاهده کنید مثل شوفاژخانه‌ها در ساختمان‌های قدیمی‌تر و یا به صورت  پکیج در خانه‌های جدیدتر،البته در بعضی از ساختمان‌ها نیز به صورت انواع هیتر وجود دارند  امروزه یکی از پرکاربرد ترین و پر مصرف ترین سیستم‌های گرمایشی که در طراحی ساختمان ویلایی تعبیه می‌شوند، سیستم گرمایشی از کف می‌باشد. نحوه کار این سیستم به این صورت است که توسط لوله‌های گرماده که در سطح زمین و به صورت زیر کار نصب و تعبیه شده است و کف خانه را گرم می‌کند.

سیستم‌های سرمایشی در انواع مختلفی مانند کولر‌های آبی معمولی یا به صورت هوشمند، انواع کولر‌های گازی و اسپیلت‌ها و حتی در بعضی از مراکز اداری و بزرگ به صورت فن و هواساز‌هاوجود دارند. اهمیت تاسیسات سرمایشی در تابستان‌ها بسیار واضح تر و قابل لمس تر است بنابراین بهتر است هنگام خرید و تهیه این لوازم و تجهیزات از برندهای معتبر دنیا استفاده کنید و از ایجاد هزینه‌های احتمالی و تعمیرات آینده جلوگیری یا آن را به حداقل برسانید.

تاسیسات آتش نشانی ویلا

امروزه استفاده و طراحی تاسیسات آتش نشانی ویلا به امری ضروری مبدل شده است. با وجود این نوع سیستم از هرگونه خطرات و حوادث آتش سوزی جلوگیری خواهد شد. به این نوع از تاسیسات سیستم‌های اطفا حریق میگویند. در این نوع تاسیسات در اکثر نقاط ساختمان لوله‌هایی تعبیه شده که اصطلاحا به این نقاط، نقاط امن گفته می‌شود لوله‌های بکار رفته در تاسیسات آتش نشانی در دو نوع  پلاستیکی و فلزی وجود دارندکه معمولا در تاسیسات آتش نشانی خانه‌ها از لوله‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. نحوه کار این سیستم‌ها به این صورت است که سنسور‌ها با دریافت اولین  علائم آتش سوزی فعال می‌شوند; و ابتدا لوله‌های آب ساختمان را باز کرده و سپس به صورت اتوماتیک و خودکار به مراکز آتش نشانی تماس گرفته و اطلاع وقوع حادثه را ثبت میکنند. برای متوقف کردن این فرایند نیز می‌توانید از طریق پنل‌هایی که در نقاط مختلف ساختمان طراحی و نصب شده استفاده کنید.

تاسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب) ویلا

تاسیسات آب و فاضلاب ویلا، یکی از مهم ترین و پیچیده ترین‌ها  در میان تاسیسات ساختمان به شمار می‌آیند. همین امر باعث می‌شود تا در انتخاب افراد اجرایی بیشترین حساسیت را داشته باشیم و به دنبال افرادی متخصص و مجرب باشیم. در این نوع سیستم چند مسئله وجود دارد که باید به بهترین شکل ممکن و طبق اصول و استاندارد‌ها پیاده شود .مانند سیستم آب رسانی که خود به دو بخش آب گرم و آب سرد تقسیم میشود و دوم بحث فاضلاب ساختمان است. از این رو در تاسیسات آب و فاضلاب یک شبکه با لوله‌های موازی با عملکرد مخالف هم وجود دارد به صورتی که سیستم آب رسانی رو به بالا و سیستم فاضلاب رو به پایین و مخالف هم در حرکت هستند در لوله‌های آب سرد و گرم هم به همین شکل لوله‌ها به صورت جدا گانه هریک وظیفه آب رسانی را انجام می‌دهند.

تاسیسات رفاهی ویلا

همانگونه که گفته شد 4 نوع تاسیسات جز اصلی ترین تاسیسات ساختمان به حساب می‌آیند و مابقی تاسیساتی که در ابتدا به ذکر آن‌ها پرداختیم جز تاسیسات جانبی و جنبه رفاهی دارند مانند استخر سونا، آسانسور که این تاسیسات علاوه بر رفاه و راحتی که برای ساکنین به ارمغان می‌آورند ویلا یا ساختمان شما را به یک سازه لوکس تبدیل میکنند و به مراتب باعث بالا رفتن ارزش ملک شما می‌شوند.

تاسیسات الکتریکی ویلا چیست؟

تاسیسات الکتریکی شامل روشنایی، سیستم اطفاء حریق، و … می‌باشد. همچنین رعایت تمام نکات ایمنی در تاسیسات الکتریکی موضوع بسیار مهمی‌است. سیستم‌های برق در تاسیسات الکتریکی باید توسط مهندس برق  طراحی شود ولی دانستن اطلاعاتی مانند محل نصب تجهیزات روشنایی، خروج و محل توزیع برق و کلیدها برای مهندسان طراح و معمار ضروری است تا بتوانند عملکرد آنها را کنترل کنند.

تاسیسات الکتریکی ساختمان شامل چه مواردی است؟

  • اجرای سیستم‌های ایمنی ساختمان
  • نوع چراغ و روشنایی‌ها بسته به فضاهای مختلف ساختمان
  • بررسی سیستم‌های صوتی،تلفن،شبکه
  • نصب و اجرای سیستم‌های امنیتی ،اعلام حریق
  • کنترل روشنایی (سنتی یا هوشمند)
  • برآورد و چگونگی تامین و توضیح برق اضطراری و عادی ساختمان

هوشمندسازی سیستم‌های مختلف تاسیسات ساختمان ویلایی

در دنیای پیشرفته امروز که همه تلاش‌ها به سوی هر چه آسان تر کردن شرایط و ایجاد یک زندگی هوشمند و مطلوب است. در همین راستا یکی از دستاوردهای مهم در حوزه ساختمان‌سازی، هوشمندسازی ساختمان است.  هوشمندسازی سیستم‌های مختلف تاسیسات ساختمان هم بخش عظیمی‌از این تکنولوژی را در بر دارد. هوشمند کردن  سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم روشنایی، سیستم‌های بهداشتی و…  علاوه بر اینکه باعث افزایش بازده انرژی می‌شود همچنین هدر رفت انرژی را به اندازه چشمگیری کاهش می‌دهد هوشمند سازی سیستم تاسیسات ویلا به شما این امکان را میدهد تا به کمک پلتفرمی‌با توجه به نیاز‌هایتان از این تکنولوژی بهره مند شوید، این تکنولوژی در بخش‌های مختلف تاسیسات الکتریکی از جمله نظارت و کنترل سیستم‌های مکانیکی، امنیتی و روشنایی، سیستم‌های اطفاء حریق و تهویه هوا بهره گیرید.

به طور کلی کاربر میتواند از طریق این تکنولوزی بر عملکرد تمامی‌سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی نظارت داشته باشد. این مبحث به قدری هیجان انگیز و جذاب بوده که نمیتوان آن گونه که باید  در یک پاراگراف دین مطلب را ادا کرد از این رو این نوید را به شما همراهان همیشگی مدرن ویلا خواهیم داد که بزودی می‌توانید از طریق همین سایت مقاله اختصاصی ما در مورد ویلا‌های هوشمند را مطالعه بفرمایید.