3.6/5 - (45 امتیاز)

ویلا‌های ساحلی

در دهه 80 میلادی طراحی و ساخت ویلاهای ساحلی به اوج تکامل در صنعت معماری رسیدن در همان زمان یک معمار سریلانکایی بنام جفری باوا نقش مهمی‌در ابداع و آنها داشت او معنا و  مفهوم ویلا‌هارا ا در دوران استعمار که به نوعی استراحتگاه که صرفا به نور طبیعی و تهویه خلاصه میشد را به ویلاهایی  در فضایی مطبوع و مناظر موجود بی نظیر تغییر داد. عموما تصاویر ویلاهای ساحلی قوه تخیل و تصورات اجتماعی و شخصیتی را تداعی میکنند .اگر معمار زمان بسیاری را صرف تصور و تجم ویلای ساحلی برای یک معماری ایده ال را کند پس بسیار واضحه است که بقیه عموم نیز همین کار را  میتوانند انجام دهند .هیچگونه شاخصی بالاتر از کیفیت یک استراحتگاه ساحلی  نیست.

ویلای ساحلی

سیم بون یانگ معمار نام آشنای سنگاپوری معتقد است طراحی به مختصر و الهام بخش بودنش بستگی دارد .او که به تازگی طراحی  یک پروژه بزرگ از ویلا‌های ساحلی را در اندونزی به عهده داشته ، برای حفظ هرچه بیشتر پوشش گیاهی منطقه فعالیت ویلاهای خود را از بامبو و بدون استفاده از ماشین آلات سنگین ساخته است .او همچنین بخش‌های مجهز بر تهویه هوا را کاهش داده و حمام‌هایی طراحی کرده است که میتوان در آن دوش گرفت و همزمان از صدای طبیعت و آواز پرندگان ساحلی لذت برد.اودر مصاحبه‌های خود همواره اعلام داشته که معتقد است .ساکنین لوکس ویلاها به طور فزاینده ای مشتاق به تعامل هرچه بیشتر با طبیعت هستند او در ادامه اضافه میکند برای من تعامل معماری با طبیعت یک تجل واقعی است .

تخصص معماری و یک طراحی اصولی ویلا‌های ساحلی ؟

سواحل و مناظر موجود در اطراف دریاها مملو اند از زیبایی و جذابیت‌های هستی که خالق آن‌هارا به زیبایی هرچه بهتر و سزاوار تر زینت بخشیده است. دیدی وسیع و پهناور به بزرگی اقیانوس در چشمان هر بیننده، هوایی دلپذیر و آرامشی بی بدیل همه دلایلی محکم برای اشیاق و سوق آدمی‌برای بهره گیری آزسواحل را داده است. بنابراین باید توجه داشت  در وهله نخست طراحی ما باید به شکلی باشد که این دید وسیع و حس بکر ساحل را محدود نکند همچنین در کنار آن با رعایت تمامی‌ضوابط و دقت باید به حفظ این طبیعت قدم برداریم.

به این ترتیب طراحی ما باید به شکلی باشد که علاوه برا حفظ طبیعت ، امکان استراحت و تفریح و سایر امکانات و فعالیت‌هارا به ساکنین بدهد و آن‌ها را محدود نکند. میتوان با قاطعیت گفت یک طراحی اصولی ویلای ساحلی در گرو تخصص است، به بیان دیگر طراحی ویلاهای ساحلی نیز یک تخصص است و نیازمند معمارانی متخصص و با تجربه در امر طراحی و ساخت ویلا است. شما عزیزان همواره میتوانید با همکاران ما در گروه معماری مدرن ویلا در خصوص طراحی و اجرای ویلا مشاوره کنید; و این اطمینان را داشته باشید که ماه عسل پروژتان، قطعا عالی و دلپذیر خواهد بود. همان گونه که بارها به آن پرداخته ایم طراحی و ساخت ویلا نیازمند رعایت اصول و قواعدی و قوانینی بوده است که با در نظر گرفتن تمامی‌نکات ثمره دلنشین تری دریافت خواهید کرد. مهندسین ما در مدرن ویلا با  در نظر گرفتن و رعایت هرچه بهتر و بیشتر اصول و ضوابط در امر طراحی و اجرای ویلا و همچنین ویلا‌های ساحلی در صدد آن هستند تا کارفرمایان عزیز با خیالی آسوده از پایان کار لذت ببرند. ..در ادامه به قوانین و اصول در طراحی ویلاهای ساحلی میپردازیم.

با اصول و قواعد در طراحی و ساخت ویلاهای ساحلی آشنا شویم

  • رعایت فاصله ویلا نسبت به خط ساحلی
  • میزان سستی بافت زمین
  • در نظر گرفتن خطرات احتمالی منطقه ساحلی
  • تعداد طبقات ویلای ساحلی  باتوجه به مقاومت زمین و نوع خاک
  • در نظرگرفتن حریم بصری و منظره محیط
  • رعایت فاصله ویلا به ساحل و در نظر داشتن جذر و مد و طوفان
  • حداکثر مساحت زمین
  • فرم وجهت گیری ویلای ساحلی

در ساخت ویلا‌های ساحلی از چه متریالی استفاده می‌شود ؟

مصالح و متریال مناسب برای ساخت ویلاهای ساحلی

 همانگونه که آگاه هستید شهرهای شمالی از نظر آب و هوای خوش و بینظیر نسبت به دیگر مناطق برترو متفاوت تر  هستند به همان اندازه نیز بخاطر شرایط اقلیمی‌و جوی نیز نیازمند توجه ویژه ای هستند به همین دلیل باید در انتخاب مصالح و متریال مناسب حساسیت بیشتری داشت . مصالح به کار رفته در ساخت ویلا‌های ساحلی باید مستحکم و با دوام باشند تا بتوانند در برابر رطوبت و بارش‌های بسیار شهر‌های شمالی کشور مقاوم باشند.

یکی از مصالحی که مقاوت بالایی در برابر آب و هوای شهر‌های شمالی کشور را دارا است بتن می‌باشد ، بتن از ترکیب در صد مشخص آب و سیمان ساخته شده است . یکی دیگر از مصالح پر طرفدار برای ساخت ویلا در شمال سیمان می‌باشد ، سیمان باعث افزایش مقاومت و چسبندگی بتن به هم می‌باشد . سیمان به دلیل قیمت مناسب و موجودیت در بازار  در امر ساخت و ساز بسیار محبوب  است. برای جلوگیری از خرابی و فرسایش سیمان بر اثر رطوبت باید ارتفاع کافی و مناسبی از سطح زمین را داشته باشد.

طراحی ویلای ساحلی

دیگر متریال چوب می‌باشد، با توجه به آب و هوای شهر‌های شمالی بخصوص مناطق ساحلی  استفاده از آهن گزینه مناسبی به عنوان یکی از متریال‌های مورد استفاده در این نوع ویلا نمی‌باشد آهن بخاطر اینکه در معرض زنگ زدگی است  گزینه مناسبی نبوده میتوان برای ساخت در‌ها و نمای بیرونی ویلاهای ساحلی متریال چوب ، آن هم چوب مرغوب را جایگزین آن کرد. سنگ ، معمولا برای ساخت پله و نمای بیرونی در کنار متریال چوب از سنگ نیز استفاده می‌شود علت اصلی گسترش و محبوبیت  سنگ و چوب در شهرهای شمالی و ویلاهای ساحلی  به این دلیل است که آهن و فلزات ، در معرض  زنگ زدگی در اقلیم شمالی هستند . البته نباید از زیبایی بخشی  و مقاومت بالای متریال سنگ نیز چشم پوشی کرد البته باید توجه داشته باشید تمامی‌سنگ‌ها مناسب برای استفاده در نمای ساختمان نیستند.

اهمیت سیستم تهویه در ویلا‌های ساحلی

همانطور که گفتیم یکی از اصولی که در طراحی ویلاهای ساحلی باید در نظر گرفت فرم و جهت گیری ویلا است که در پاراگراف‌های بعد به صورت کامل به آن میپردازیم ، همانطور که میدانید نواحی ساحلی معمولا از آب و هوای شرجی و مرطوبی برخوردار هستند بدین ترتیب مسئله تهویه هوای مناسب از موارد مهم و ضروری به شمار می‌آید ویلاهای ساحلی باید به شکل طراحی شوند تا نسیم ملایم دریا تمامی‌فضا‌های داخلی ویلا را در بربگیرد. پس میتوان گفت یک تهویه مناسب  و کارامد برای ویلاهای ساحلی در وهله نسخت به کاهش مصرف انرزی  و سپس آرامش و بهره وری درست کمک میکند.

راهکار مناسب  برای کاهش رطوبت ویلاهای ساحلی چیست ؟

شاید یکی از مسائلی که در همان اوایل استارت احداث ویلای ساحلی  ذهنتان را درگیر کند بحث نم و رطوبت موجود در سواحل بوده باشد که قطعا با  نادیده گرفتن این موضوع ویلا متحمل خسارات خواهد بود . رطوبت بالای مناطق ساحلی و شرجی بودن شهرهای ساحلی باعث میشود رطوبت هوا به آسانی وارد فضای داخلی ویلا گردد و به راحتی به دیوار‌ها نفوذ کند و با گذر زمان باعث خرابی و فرسودگی دیواره‌ها گردد.در خصوص ویلا‌های ساحلی این مسئله شدید تر بوده و میتواند با سرعت بالاتری پیش برود .به همین دلیل پیشنهاد میگردد چنانچه قصد دارید صفر تا صد ساخت ویلا در شمال را خودتان انجام دهید حتما با یک تیم متخصص و مجرب استارت همکاری را بزنید و اگر قصد خرید ویلا را دارید پیشنهاد میشود حتما  در انتخاب یک ویلای نوساز و استاندارد دقت کنید .

به طور خلاصه میتوان با توجه به موارد زیر از نفوذ رطوبت و خسارات ناشی  از آن جلوگیری کرد

  • انتخاب نوع سازه و متریال مناسب با توجه با شرایط جوی منطفه
  • زیر ساخت‌های مناسب
  • عایق دیوار‌های ویلا
  • استفاده از در و پنجره‌های عایق و دوجداره
  • فاصله کف ویلا از سطح زمین

شما با رعایت مواردی که ذکر شد میتوانید از نفوذ رطوبت به ویلای ساحلی جلوگیری کنید .یکی از اولین و مهم ترین تدابیری که برای جلوگیری از نفوذ نم و روطوبت ویلا‌های ساحلی  به آن اندیشه می‌شود فاصله اولین کف ویلا از سطح زمین می‌باشد با حفظ فاصله و با جریان هوا در آن ساختمان ما از رطوبت موجود در امان خواهد بود .شما میتوانید با بیمه ساختمان در برابر رطوبت از هرگونه خسارت مالی خاطرتان آسوده باشد.