4.9/5 - (8 امتیاز)

پلان ویلا یکی از مهمترین آیتم‌ها در طراحی و ساخت ویلاها هستند. اکثر ویلاهایی که سر زبانها می‌افتند به دلیل پلان زیبا و منحصربفرد و نمای ویلای طراحی شده خاص آنها هستند. هیچ ویلایی به خاطر کیفیت ساخت سازه آن که البته فوق العاده امر مهمی‌در ساخت ویلا است، مشهور و محبوب نمی‌شود.

امروزه نقشه‌های ویلایی در سبک‌های مختلف مدرن، کلاسیک، ایرانی اسلامی، پلان ویلایی یک طبقه، فلت و پلان ویلایی دوبلکس در همه شهرها موجود هستند. شاید در نگاه اول به یک پلان ویلایی دو طبقه و یا ویلا فلت خیلی از نوع طراحی پلان ویلا و سبک آن سرمان نشود و متوجه سبک اصلی آن نشویم. اما موردی که همه به اتفاق متوجه آن خواهیم شد، دلنشین بودن یا نبودن پلان ویلا خواهد بود.

طراحی ویلا

پلان ویلا

چه بخواهیم و چه نخواهیم پلان ویلا علاوه بر همه دسته بندی‌هایی که در سایت‌های تخصصی معماری انجام می‌گیرد، به دو دسته زیبا و دلنشین و بد پلان و مرده و بی روح تقسیم می‌شود. عباراتی که احتمالا خودتان هم با دیدن برخی از پلان ویلاهای اطراف به زبان آورده باشید.

اما چرا پلان ویلایی و نقشه‌های ویلایی آنقدر مهم و حیاتی شده اند؟ یک پلان ویلایی چه معیارهایی باید داشته باشد تا در زمره پلان‌های دلنشین و زیبا قرار بگیرد؟ اگر مشغول طراحی و ساخت یک ویلا برای خود و یا فروش آن هستید، با ما در ادامه متن همراه باشید تا با معیارهای زیبا و دلنشین جلوه کردن یک پلان ویلایی بیشتر آشنا شوید.

نور و آفتاب در طراحی پلان ویلایی

یکی از موارد بسیار مهم و حیاتی در طراحی پلان‌های ویلایی، که مخصوصا در پلان ویلایی دوبلکس بسیار حائز اهمیت است ، نور و آفتاب خوردن فضاهای مختلف ویلاست. آفتاب نماد سرزندگی و بیداری و شادابی در منزل شماست. این شادابی و نشاط باید در برخی فضاها عمیقا خود را نشان دهد. فضاهایی در منزل هستند که نیاز به دریافت مستقیم نور آفتاب می‌باشند و اگر نور آفتاب به آنها نرسد، پلان ویلای شما ارزش خود را از دست می‌دهد.

برای مثال سالن پذیرایی و آشپزخانه از جمله فضاهایی هستند که به نور مستقیم آفتاب نیاز دارند. در طراحی ویلاها باید به جهت تابش آفتاب دقت شده و فضاها با نور آفتاب مستقیم یا غیر مستقیم روشن شوند. نداشتن نور کافی، پلان ویلایی شما را به یک پلان مرده و بی روح تبدیل خواهد کرد که خودتان هم پس از مدتی از آن خسته خواهید گشت.

اندازه مناسب فضاها در پلان ویلا

یکی از اولین مواردی که به چشم بیننده خواهد آمد، اندازه فضاهای مختلف ویلاست. اگر یک اتاق کوچکی طراحی کنید که جای سوزن انداختن در آن نباشد، شما در واقع چند متر از فضای ساخت ویلای خود را دور انداخته اید. فضاها در ساخت و طراحی پلان ویلا، علاوه بر اینکه اندازه مناسبی باید داشته باشند، طول و عرض ایده آل نیز باید داشته باشند. یک فضای ۳ در ۱۰ را تصور کنید. ۳۰ متر اندازه کمی‌برای یک اتاق نیست. اما ۳ در ۱۰ که نه اتاق است، نه سالن. فکر کنم قصد طراح از طراحی این قسمت یک راهرو بوده که باید در آن قدم بزنید! برای آشپزخانه باید فضای لازم برای پخت و پز و حرکت بانوی خانه در آن دیده شده باشد. در اتاق فضای لازم برای کمد دیواری‌ها و میز و صندلی کار دیده شود و سالن خانه که بزرگترین فضای خانه را به خود اختصاص می‌دهد، باید با طول و عرض طلایی طراحی شده باشد.

طراحی ویلا در شهریار

جاگذاری فضاها در پلان ویلایی

شاید این گزینه شبیه به مورد اول باشد ، اما این کاملا متفاوت با آن است. جانمایی درست فضاها، یک هدیه بزرگ به صاحب ویلا در پلان ویلا است. تصور نمایید که در حمام از داخل آشپزخانه باز شود. وای چه صحنه وحشتناکی، باور کنید این موارد در طراحی پلان ویلایی دیده شده اند. آشپزخانه و سالن باید به سمت نور مستقیم آفتاب باشند، سرویس‌های بهداشتی و فضاهای خصوصی باید به طرز ماهرانه ای از فضاهای عمومی‌جدا شده باشند.

در طراحی پلان ویلایی دوبلکس باید دقت شود محل جانمایی پله‌ها به طرزی باشد که جلوی نور را نگیرد و مزاحم رفت و آمد در مسیر آشپزخانه به سالن نشود. پنجره‌های اتاق خوابها باید به فضای درست باز شوند. نیازی نیست شما از پنجره اتاق خواب خود سرویس بهداشتی دم در خانه همسایه را تماشا کنید.

ارتفاع سقف در طراحی پلان ویلا

این مورد مخصوصا در پلان ویلایی دوبلکس بسیار خود را مهم و اساسی جلوه می‌دهد. ارتفاع سقف پایین برای یک پلان ویلا، پایان عمر آن است. تقریبا با هیچ متر و معیاری قابل هضم، بازسازی و درست شدن نخواهد بود. با ارتفاع سقف کوتاه یک فضای بی روح و مرده در منزل خود خواهید داشت که حتی نفس کشیدن در آن را نیز سخت می‌نماید.

ارتفاع سقف یک پلان ویلایی باید از ارتفاع سقف آپارتمانها  معمولی بیشتر باشد. یکی از دلایل خواست مردم برای زندگی در خانه‌های ویلایی، همین دلنشین و آرام بودن فضاهای منزل است که بتوانند به راحتی در آنها رفت و آمد نمایند و هر بار که چشمشان به فضاسازی ویلای خود می‌افتد ، از آن لذت ببرند.

دربهای ورودی اصلی و اتاقها در طراحی پلان ویلا

ورودی‌های اصلی باید در جایی قرار گرفته باشند که با کوچکترین مزاحمت برای افراد حاضر در خانه بتوان از آنها رفت و آمد نمود. آنها نباید جلوی آفتاب را بپوشانند. تقسیم فضاها به عمومی‌و خصوصی در درجه اول با درهای ورودی اصلی در پلان ویلایی انجام می‌پذیرد. درهای اتاقها هم باید به همین صورت به فضاهای درست باز و بسته شوند. درها باید طوری تنظیم شوند که همه اتاقها امکان استفاده از سرویس بهداشتی را داشته باشند.

بازسازی ویلای شهرک غرب

Void در پلان ویلا چیست؟

Void در واقع یک فضای خالی یا یک “سوراخ” بزرگ در کف است که به فضای بین طبقه اجازه می‌دهد تا با نور دهی به یکدیگر مرتبط باشند. علاوه بر این خلا وُید همچنین به دو یا چند نفر که در طبقات مختلف هستند امکان ارتباط مستقیم بصری و شنیداری را نیز می‌دهد. در زمینه معماری، استفاده از وُید اغلب در ساختمانهای مقیاس بزرگ و ساختمانهای مقیاس کوچک دیده می‌شود.

به طور معمول وُید در اکثر مواقع در ساختمانهای دو یا چند طبقه و همچنین در ویلا دوبلکس اعمال می‌شود که بیش از یک طبقه داشته باشند (ساختمانهای چند طبقه یا ساختمانهای دارای نیم طبقه). در حالی که ساختمان فقط یک طبقه معمولاً فاقد وُید است زیرا نیازی به آن نیست.

void در ویلا

Void از جمله چندین عملکرد اصلی دارد

هوای تازه را بین طبقات جریان می‌دهد. وجود فضاهای خالی باعث می‌شود که هوای گرم در طبقه همکف به سمت بالا جریان داشته باشد (با توجه به فیزیک هوا یعنی هرچه دمای هوا سبک تر باشد) و هوای خنک تری جایگزین شود. بنابراین، میکرو اقلیم داخلی تهویه متقاطع طبیعی ایجاد می‌کند که برای سلامتی ساکنان ویلا مفید است.

اجازه می‌دهد تا نور هر دو نور طبیعی (اشعه / نور خورشید) و نور مصنوعی (نوری که از لامپ می‌آید) به چندین طبقه نفوذ کند. نور مناسب مطمئناً بر سلامت عمومی‌محیط ویلا نیز تأثیر می‌گذارد و از رطوبت زیاد اتاق و رشد قارچ‌ها و وجود میکروب‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

به اتصال و امکان برقراری ارتباط دو طرفه بین سرنشینان واقع در طبقات مختلف کمک می‌کند.

کلمه “void” خود یکی از کلمات انگلیسی به معنای “خالی” یا “پر نشده” است. بنابراین ، فضاهای خالی در ساختمانهای چند طبقه یا سایر ساختمانهای تراس دار نیز فضاهایی با خصوصیات مشابه هستند.

رایج ترین فضای “خالی” ارائه شده فضای خالی در منطقه راه پله در طراحی ویلا دوبلکس می‌باشد . فضای خالی در منطقه راه پله معمولاً وسیع تر خواهد بود و اجازه می‌دهد سه عملکرد فوق الذکر به صورت مطلوب حاصل شوند.

با این حال، گاهی اوقات معماران در طراحی ویلا شما یک مکان فضای خالی را به شما پیشنهاد می‌دهد که شاید کمی‌غیر معمول باشد. به عنوان مثال ، ممکن است معمار شما یک فضای خلا کوچکی را در سرویس بهداشتی شما ایجاد کند ، که عملکرد بیشتری برای جریان دادن هوای طبیعی و نور طبیعی دارد.
در این حالت اگر می‌خواهید یک فضای داخلی دو طبقه طراحی کنید، باید کمی‌درباره مفاهیم آن از جمله گزینه استفاده از void یا عدم استفاده از آن بدانید.

در حقیقت ، هنگام طراحی یک  ویلا دوبلکس و یا حتی ویلا تریبلکس ، یک معمار با استفاده از جریانهای هوا و عملکرد روشنایی طبیعی ، گزینه استفاده از فضاهای خالی را به وجود می‌آورد تا فضایی که ایجاد کرده است ، به فضای سالم تری تبدیل شود.

برای آن دسته از شما که علاقه مند به بحث در مورد طراحی فضای داخلی خانه در یک خانه یا یک ساختمان مرتفع هستید ، شاید مطالب خوانده شده زیر بتواند اطلاعات و ایده‌های اضافی را برای شما در تعیین اینکه آیا باید خلا در ایجاد کنید یا خیر ، فراهم کند.

دربرخی دیگر از موارد میتوان اشاره کرد که، طراحی وید در ویلا همچنین باعث ایجاد یه فضای بزرگ مرکزی شده که در اصطلاح تخصصی تر میتوان گفت باعث ایجاد شفافیت و گشاده بودن فضا شده است. علاوه بر این‌ها وید باعث بوجود آوردن جهات متنوعی از زاویه دید در یک ساختمان میشود.

در کنار مزایایی که برای وید وجود دارد میتوان به یکی از معایب آن نیز اشاره کرد و آن صرف انرژی بیشتر برای گرمایش فضا می‌باشد.
شمام هم میتونید چند مورد دیگه از معایب وید رو بگید؟
در تصاویر بالا ممکن است با خود بگویید که وید در واقع همان نورگیر می‌باشد.

اما این یک اشتباه رایج می‌باشد. در واقع وید با آتریوم یا نورگیر تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند.
وید هم مانند آتریوم در همه ی طبقات امکان اجرا شدن دارد اما آتریوم در پشت بام سقف و شیشه ای دارد که باعث نورگیر بودن آن می‌شود اما وید ازمزیت نورگیر بودن از فضای خارجی ساختمان به داخل ویلا را ندارد و سقف آن همان سقف آخر ساختمان هست.

امیدواریم که این مطلب بدردتون خورده باشه و کاملا متوجه هرکدوم از این المان‌ها شده باشید.
تصاویری که توی اسلاید‌ها گذاشتیم شامل آتریوم و وُید هست که باعث میشه بهتر متوجه مطلب بالا شده باشید.

 

جمع بندی

تعدادی از نکات ظریف طراحی و اجرای یک پلان ویلایی دلنشین و زیبا را با هم مرور کردیم. پلان ویلا یکی از مهمترین ویژگی‌های ویلای شما را خواهند ساخت. رعایت این نکات ریز و ظریف می‌تواند ویلای شما را از یک ویلای معمولی، به یک ویلای منحصربفرد و خاص تبدیل نماید. حتما در طراحی پلان ویلای خود از یک فرد باتجربه و کاربلد استفاده نمایید. اگر هنوز کسی را در این باره نمی‌شناسید از نمونه کارهای آنها دیدن فرمایید. قلب تپنده خانه خود را به دست هرکسی نسپارید که جز پشیمانی نتیجه دیگری برای شما نخواهد داشت.

نمونه طراحی ویلا شرکت مدرن ویلا