4.9/5 - (9 امتیاز)

طراحی ویلا در جنگل، ساحل، کوهستان و… از جمله لوکیشن‌های پرطرفدار و پر تقاضا برای طراحی و اجرای ویلا هستند.
امروز به بحث طراحی ویلا جنگلی می‌پردازیم، بی شک اقامت در میان انبوه درختان، طلوع خورشید و تابش نور آفتاب از میان شاخ و برگ درختان و شنیدن صدای پرندگان، رویای بسیاری از ما می‌باشد، از این رو افراد زیادی خواستار خرید و یا طراحی و ساخت ویلا در جنگل هستند.

طراحی ویلای مدرن در زعفرانیه کرج

طراحی ویلا جنگلی مانند هر ویلای دیگری نیازمند توجه به نکاتی است که باید پیش از تصمیم گیری در مورد آن تحقیق کرد و آگاهی لازم را داشت. همچین طراحی ویلا جنگلی دارای محدودیت‌ها و شرایط ویژه ای است، یکی از این موارد قرار گرفتن جنگل‌ها در شیب و دامنه کوه‌هاست، از این رو علاوه بر شرایط آب و هوایی و اقلیمی، شما با چالش طراحی ویلا در شیب نیز رو به رو هستید.
یکی از نکات قابل توجه در طراحی ویلا جنگلی، شرایط غالب آب و هوایی مناطق جنگلی است که معمولا جنگل‌ها در اقلیم‌های سرد، معتدل و مرطوب شکل می‌گیرند از این رو شاهد بارندگی‌های نسبتا زیاد و مداوم در طول سال هستند.
پس مسئله مهمی‌که مطرح است، حفاظت از سازه و در واقع مصالح در برابر این رطوبت و نم همیشگی موجود در این شرایط آب و هوایی می‌باشد.
یکی از این راه‌های حفاظت، بام‌های شیبدار یا لبه‌های پیش آمده، می‌باشد. این‌ها، روش‌های مناسبی هستند تا بدنه حجم ویلا از آسیب‌های رطوبت و بارندگی در امان باشند.
همچنین یکی دیگر از راه‌ها پیش گیری از نم و رطوبت سازه، جدا سازی کف ساختمان از سطح زمین است، ساختن بنا روی حدی از ارتفاع، باعث جریان هوا و جلوگیرری از رسیدن رطوبت به داخل بنا می‌شود.

طراحی ویلا جنگلی
نکته  دیگری که قابل تامل است، استفاده از مصالح و متریال مناسب برای این شرایط است. ویژگی اصلی این متریال مقاومت در برابر سرما و رطوبت و یخ زدگی ناشی از آن دو است.
شاید پرطرفدار ترین نوع متریال، چوب باشد که هماهنگی و توازن چشم گیری نیز با محیط جنگل نیز دارد، اما همانطور که میدانیم چوب در حالت عادی و در شرایط معمولی دارای نواقص وکم و کاستی‌های در باف فیزیکی خود دارد که باید ساخته و پرداخته شود تا بتوان مورد استفاده قرار گیرد.
سنگ نیز می‌تواند انتخاب مناسبی جهت طراحی و ساخت ویلا در جنگل باشد، بخصوص سنگ‌هایی با اشکال نا منظم و طبیعی که همخوانی بهتری با طبیعت جنگل دارد. به طور کلی در بستر کوهپایه‌های جنگلی با بافت‌های سخت، سنگ می‌تواند متریال ایده آلی برای ساخت ویلا باشد.

حتما می‌دانید که بتن یکی از مقاوم ترین متریال در شرایط مختلف طبیعی و حتی در حوادث غیر طبیعی می‌باشد.
در ساخت ویلا جنگلی تیز بتن کاربرد دارد و می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.
بخصوص در طراحی ویلا مدرن و طرح‌های انتزاعی استفاده از بتن بسیار مناسب و ایده آل خواهد بود. تلفیق بتن، شیشه و چوب درختان، فوق العاده چش نواز و حیرت آور است.

سایر متریال مانند انواع مختلف کامپوزیت (متریال مرکب از چند ماده) نیز می‌توانند در طراحی ویلای جنگلی به کار برده شوند. گرچه ظاهر مصنوعی و ترکیبی آنها، توازن چندانی با بافت جنگل ندارد، اما در شرایط خاص و ویژه ای مانند ویلاهای کوچک یا پیش ساخته ای که صرفا برای  اقامت‌های کوتاه مدت مد نظر است، کامپوزیت می‌توانند انتخاب مناسب و به صرفه اقصادی و همچنین مقاوم برای شرایط اقلیمی‌می‌باشد.