4.6/5 - (15 امتیاز)

طراحی و ساخت ویلا در شیب امروزه طرفداران و علاقه مندان زیادی به خود پیدا کرده است. طراحی ویلا در هر ملک و زمینی با توجه به شرایط و موقعیت زمین و سایر فاکتور‌ها، قیمت‌های متفاوتی دارد و شامل مخارج و هزینه‌های جداگانه می‌باشد.
ممکن است شما زمینی داشته باشید که در شیب واقع شده باشد و در دامنه کوه باشد و مجبور به ساخت ویلا در زمین شیب دار باشید.
امروزه نیز اکثر مردم طراحی و ساخت ویلا خود را در مناطق شمالی که بیشتر زمین‌های کوهستانی و مناطق کوه پایه ای است انجام می‌دهند.
فرآیند ساخت ویلا در زمین شیب دار هم مانند سایر ویلا‌ها در مناطق دیگر است با یک سری تفاوت‌های جزئی که در این پست به آن می‌پردازیم.

طراحی ویلا در شیب

نکات ضروری ساخت ویلا در شیب

نکته ضروری ساخت ویلا در شیب در ابتدا آن است که مهندسین زمین را به طور کامل نقشه برداری کنند و سپس طراحی پلان ویلا را با توجه به درصد شیب زمین انجام دهند.
پس از نقشه برداری برای ساخت سازه‌ها، نکته حائز اهمیت آن است که برای ساخت ویلا در زمین شیب دار به مصالح با تراکم بالا نیاز داریم.
همچنین باید جنس متریال دارای حداقل تراکم گرمایی باشند تا رطوبت درون آنها باقی نماند.
نکته بعدی توجه به بحران فرسایش خاک است بخصوص اگر پوشش گیاهی وجود نداشته باشد، اما برای پیشگیری از این بحران، بررسی الگو‌های متفاوت زهکشی بسیار موثر خواهد بود.
همچنین برای انتخاب الگوی مناسب میتوان از ساختمان‌های اطراف نیز الگو برداری کرد.
طراحی ویلا باید به گونه ای باشد که ویلا نباید با سطح و شیب هم راستا باشد.
ساخت ویلا در زمین شیب دار باید از مقاومت بالا و کافی در برابر سیل و زلزله برخوردار باشد، که این نکته مستلزم تخصص و مهارت ویژه ای در طراحی پلان ویلا است.

ساخت ویلا در شیب 

برخی مزایای طراحی ویلا بر روی شیب

طراحی ویلا بر روی شیب در کنار سختی‌هایی که ممکن است به همراه داشته باشد، دارای مزایایی نیز هست، از جمله برخورداری ویلا از یک منظره زیبا و لذت بخش، اما باید توجه داشت که آن را توسط یک مهندس معمار حرفه ای انجام داد.
نباید فکر کرد که داشتن شیب یک نقطه ضعف برای ملک شماست، یک معماری خوب و مجرب وجود شیب را به یک نقطه قوت برای زمین شما تبدیل میکند.

ویلا در شیب دارای نمای خاص و جالبی است. یعنی بخشی از ساختمان که ارتفاع کمتری دارد در قسمت مرتفع شیب و بخش دیگر که ارتفاع بیشتری دارد در قسمت پایین شیب قرار میگیرد.
این تضاد یک تعادل ایجاد میکند و نمای ویلا را زیبا تر جلوه می‌دهد.
همچنین باعث می‌شود که بتوانیم در طراحی دکوراسیون داخلی از نیز به بهترین نحو بهره مند شویم.
باید به تعادل وزن ساختمان در نقاط مختلف ساختمان توجه ویژه ای داشت.
به طور کلی طراحی و ساخت ویلا بر روی شیب یک چالش است که هم جنبه‌های مثبت دارد و هم سختی، به این صورت که نمای ویلا شما بسیار شیک و خاص جلوه میکند و در کنار آن باید به نکات ایمنی و هماهنگی با فضا توجه کرد.

محوطه سازی ویلا در زمین شیبدار

ما در مقالات مرتبط با موضوع طراحی منظر و محوطه سازی ویلا، تفاوت محوطه سازی باغ و محوطه سازی ویلا با دیگر فضا‌های مسکونی، اداری و تجاری و عوامل تاثیرگذار بر روی هزینه‌های آن  پرداخته ایم . در این پاراگراف قصد داریم نگاهی به محوطه سازی ویلا در زمین‌های شیبدار داشته باشیم.

محوطه سازی در زمین‌های شیب دار شکل متفاومت تری به نسبت محوطه سازی زمین‌های هموار و صاف را دارا است.

با توجه به برخی آیتم‌ها از جمله درصد شیب زمین مورد نظر، عمق و نوع خاک که تعیین کننده  در فرسایش هستند، میتواند به ما در دستیابی به طراحی محوطه  ای اصولی و ایده ال در زمین‌های شیبدار کمک کنند تا بهترین محوطه سازی و فضای سبز را داشته باشیم.

ساخت ویلا در زمین شیب دار

در محوطه سازی زمین‌های شیبدار باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

  • توپوگرافی و نقشه برداری اصولی
  • توجه به اقلیم و میزان بارش منطقه
  • انتخاب درست و اصولی گیاهان و درختان سازگار با محیط
  • انتخاب متریال و مصالح مناسب
  • هموار کردن
  • سیستم آبیاری محوطه و تعبیه تجهیزات

اهمیت کاشت درختان ریشه دار در محوطه سازی زمین‌های شیبدار

کاشت درختان ریشه دار در زمین‌های شیبدار فوق العاده حائز اهمیت است. چنانچه میخواهید  محوطه زمین شیبدار مستحکم تری داشته باشید پیشنهاد میکنیم حتما کاشت درختان ریشه دار را در الویت قرار دهید; زیرا درختان ریشه دار از فرسایش خاک این نوع زمین‌ها جلوگیری میکنند.

چه عواملی مانع از فرسایش خاک محوطه‌های زمین‌های شیبدار می‌شوند؟

  • کاشت درختان ریشه دار
  • طراحی و اجرای ردیف‌های متعدد
  • کاشت گیاهان به صورت لایه بندی

هزینه ساخت ویلا در زمین شیبدار

بی شک ساخت ویلایی رویایی در دل دشت‌هایی که زیبایی بکر طبیعت را به چشمان ما هدیه می‌دهد می‌تواند یکی از لذت بخش ترین تجربه‌های زندگی هر فردی باشد. اما واقعیت این است که هزینه ساخت در یک بلوک شیبدار بیشتر از ساختن در یک بلوک مسطح است.

اما چقدر بیشتر؟

 و آیا هزینه اضافی ارزشش را دارد؟

آیا ساختن بر روی یک بلوک شیبدار می‌تواند مزایای واقعی داشته باشد؟

عوامل مختلفی ازجمله طراحی، میزان شیب زمین، دسترسی، گودبرداری، فونداسیون بر هزینه ساخت و ساز در یک زمین شیبدار در مقابل ساخت یک ویلا معادل در یک بلوک مسطح تأثیر می‌گذارد. از این جهت نمی‌توان همانند هزینه ی طراحی ویلا در زمین مسطح  عدد دقیقی را برای ساخت ویلا در زمین شیبدار ذکر کرد. در زمین شیب دار با توجه به فاکتورهای مختلفی که ذکرشده هزینه متفاوت است.

در حالت کلی می‌توان گفت تقریبا 10 درصد هزینه ساخت ویلا در شیب بیشتر از سطح مسطح خواهد بود.

عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت زمین‌های شیبدار کدامند؟

همانطور که گفتیم انتخاب زمین مناسب اولین مرحله در جهت طراحی و ساخت ویلای منحصر به فرد شما است هر چقدر در انتخاب زمین حساسیت بیشتری داشته باشید مراحل بعدی ساخت ویلایتان را با سهولت و هزینه کمتری پیش خواهید برد.

همان طور که به آن اشاره شد زمین‌های شیبدار با چشم انداز بکر منطقه ای ویو ابدی را برایتان به ارمغان خواهند داشت اما لازم به ذکر بوده در این مسیر قطعا با چالش‌هایی مواجهه خواهید شد که روی هزینه‌های احتمالی تاثیرگذار هستند .

عواملی همچون:

  • نیاز به استفاده از مصالح و مواد مقاوم تر و با حجم بیشتر
  • نوع و جنس خاک زمین مورد نظر
  • متراژ زمین
  • نوع سازه و نحوه اجرای آن
  • متریال و سبک
  • درصد شیب زمین
  • زیرسازی‌ها
  • گود برداری و زهکشی

باتوجه به مواردی که به آن اشاره شد، اینک انتخاب شما کدام است ؟ ساخت ویلا در زمین‌های مسطح ؟ یا ساخت ویلا در زمین‌های شیبدار؟

شما میتوانید با تماس و مشاوره با  همکاران ما در گروه معماری مدرن ویلا با اطمینان و دید تخصصی تری در مسیر طراحی و ساخت ویلا گام بردارید .و مطمئن باشید بهترین‌ها همراه شما هستند.