4.8/5 - (5 امتیاز)

وید چیست؟

وٌید، به وجود یک فضای خالی و باز بصورت نیم طبقه در میانه ی ارتفاع یک بنا می‌گوییم که حد مرز مشخصی برای ابعاد و سطح آن وجود ندارد، در واقع این کلمه یک وازه انگلیسی است که به معنای خالی یا پر نشده می‌باشد و البته وجود یک وید به معنای دوبلکس بودن یک ویلا نیست و تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد زیرا همانطور که گفتیم وید یک نیم طبقه است که مساحت آن نیز از مساحت سطح زیرین خود کمتر است. ممکن است در نگاه اول به این تعریف تئوری دچار سردرگمی‌و پیچیدگی در تفهیم این موضوع شویم اما با مشاهده تصاویری از طراحی وید ویلا این تعریف کاملا قابل درک می‌شود.

وید در طراحی ویلا

وید در طراحی ویلا

در مبحث طراحی داخلی ویلا، هموار گوناگونی و تنوع موضوعی گسترده ای وجود داشته که شامل اصطلاحات مختلف چه در طراحی داخلی و چه در دکوراسیون داخلی، از جمله کانسپت‌ها و المان‌های موجود در داخل بنا و… می‌باشد. ممکن است برخی از ما با همه ی این اصطلاحات و واژگان موجود در علم معماری و طراحی داخلی آشنایی نداشته باشیم و حتی آن را نشنیده باشیم و برعکس گاهی نیز ممکن است اتفاقا در عمل برخی را به صورت تجربی مشاهده کرده باشیم و در پیرامون و اطراف خود به آن‌ها برخورده باشیم اما نام عامیانه آن را بشناسیم و از واژه علمی‌و دقیق آن با خبر نباشیم. امروز نیز در رابطه با یکی از همین اصطلاحات به نام وٌید در طراحی ویلا می‌خواهیم صحبت کنیم.

وید در طراحی ویلا شاید واژه غریبی باشد که تاکنون نشنیده باشید اما این تکنیک سال‌هاست که در طراحی داخلی و سازه‌های معماری طراحان عملی و اجرا می‌شود و مورد استقبال کارفرمایان برای ساخت ویلا خود قرار گرفته است.

وید در طراحی ویلا

مزایای وٌید

تا اینجا متوجه شدیم که وید یک فضای میان تهی و در واقع یک نیم طبقه در میان یک بنا است و اما این فضای خالی در میانه ی ویلا شما باعث می‌شود که دید گسترده تری به سایر نقاط در فضای داخلی داشته باشید.

در واقع میتوانید همزمان که در طبقات تحتانی هستید دید به طبقات فوقانی داشته باشید، همین مزیت خود منفعت‌های دیگری را به دنبال دارد، از جمله اینکه موجب عبور و مرور هوای بیشتر و همینطور نور بیشتر میان طبقات می‌شود و در واقع نشیمن را غرق در نور و هوای تازه میکند.

پس از نورگیر تر کردن فضا، به لحاظ بصری متراژ شما بیش از میزان واقعی به نظر خواهد رسید. اینکه فضا‌ها به صورت باز طراحی می‌شوند و از حالت محصور شدن خارج می‌شوند به اصطلاح عامیانه تر باعث بزرگ و دلباز به نظر رسیدن ویلا می‌شود.

تا اینجا به چند مزیت اشاره کردیم که شاید ممکن است مطابق میل و سلیقه برخی نباشد، اما مزیت مهم تر و غیر قابل اغماض آن است که وٌید به شما یه فضای اضافی نیز میدهد.

وید چیست

تصور کنید به لحاظ متراژ زمین شما محدود و اندک هست، پس اگرچه نتوانید در امتداد افق پیش روی داشته باشید و فضایی بزرگتر را بنا کنید اما با پیش روی در امتداد عمودی و ایجاد سقف با ارتفاع بیشتر البته با توجه به شرایط و ضوابط ساخت و ساز شهرداری، میتوانید فضاهای داخلی خود را بی افزایید و جاگیری بنای خود را بیشتر کنید و از فضا‌ها حداکثر استفاده را داشته باشید.

به طور کلی وید موجب تقسیم بندی فضایی می‌شود که ممکن است در صورت وجود بلا استفاده باشد و با اقدام به طراحی وید امکانات و شرایط استفاده از آن را فراهم می‌کنید.

برای مثال شما از نیم طبقه میانی خود که همان وید باشد می‌توانید به عنوان فضای اتاق خواب، مطالعه و کار، اتاق تلویزیون و یا حتی یک غذاخوری کوچک تر استفاده کنید.

تفاوت وید و آتریم

وٌید بخشی در طراحی داخلی بنا است که مشابه نورگیر یا آتریم به نظر می‌رسد، این تشابه به علت وجود سقف بلند و مرتفع در آن قسمت از فضا است اما نورگیر و وید در کارکرد کاملا متفاوت و مجزا هستند.

تفاوت عمده و چشم گیر این دو سقف آن‌هاست که سقف آتریم یا نورگیر‌ها شیشه ای است و به پشت بام بصورت یک فضای الحاقی متصل است در حالی که ویدها کاملا درون بنا قرار دارند و سقف مشترک با کل بنا دارند و هیچ فضای اضافی از بیرون بنا برای آن‌ها در نظر گرفته نمیشود.

محل قرار گیری وید چه در ویلا و چه در یک منزل مسکونی، عموما در نشیمن ویلا است و معولا در ویلاهایی قابل طراحی و اجرا است که ارتفاع سقف آن‌ها بیش ازیک سقف معمولی یک طبقه باشند یعنی چیزی مشابه ارتفاع یک ویلا دوبلکس از حالت فلت و یا همکف بودن خارج باشد.

در واقع یک ویلا با ارتفاع معمول در یک ویلا فلت با طراحی وید جذابیت چندانی نخواهد داشت چرا که زیبایی بصری و جذابیت وٌید به علت تقسیم بندی فضاهای بلند و ایجاد سطحی مانند یک نیم طبقه در میان ویلا است.

جمع بندی موضوع

به طور کلی اگر قصد بازسازی ویلا یا منزل خود را دارید، پیشنهاد می‌شود که از این راهکار و ترفند برای ایجاد تنوعی خاص در میان سبک‌های تکراری طراحی داخلی و همچنین برای ایجاد فضایی اضافه برای زندگی و انجام فعالیت‌های روز مره خود بهره مند شوید و با هزینه ای اندک حال و هوای منزل خود را دگرگون کنید.

شما میتوانید بازسازی ویلا یا منزل خود را به تیم تخصصی مدرن ویلا با گروهی حرفه ای و با تجربه بسپارید و از لذت یک همکاری ثمر بخش و رضایت بخش بهره مند شوید.