4.5/5 - (12 امتیاز)

اولین بار، در سه هزار سال پیش از میلاد، در بین النهرین، روم و ایران، آبنما طراحی و ساخته شد. در سده پانزدهم میلادی اولین آبنما ویلایی مدرن در ایتالیا طراحی و ساخته شد و بعد از آن تقریباً با گذشته ۲۰۰ سال، توجه عمومی‌نسبت به آبنما افزایش داشته و استفاده از آبنما در میدان‌ها، کاخ‌ها و عمارت و باغ‌های مجلل رونق گرفت تا به امروز و سبک‌های جدید و مدرن طراحی آبنما رسید.

آب و  حرکت آن، توجه انسان را به خود جلب می‌کند. انسان از شنیدن صدای جریان آرام آب به آرامش می‌رسد، جریان آب می‌تواند یادآور خاطرات و احساس در طبیعت بودن را برای مخاطب تداعی کند. از این رو سازندگان ویلا، به جهت طراحی داخلی و فضای سبز حیاط ویلا و به منظور پدید آوردن محیطی دلنشین و آرامش بخش، همیشه سعی کرده اند از مولفه آب و آبنمای ویلایی، در طراحی‌های خود استفاده کنند. در این مقاله که توسط تیم طراحی ما در شرکت مدرن ویلاآماده شده، سعی می‌کنیم تا با معرفی انواع آبنما‌های ویلایی  و ویژگی‌های هر کدام، شما را در انتخاب آبنمایی که با سبک طراحی داخلی و فضای سبز ویلایتان  هماهنگی بیشتری دارد یاری کنیم.

آبنما پرده ای

آبنما‌های ویلایی، هم در محیط داخل ویلا، هم در فضای سبز بیرون یا حیاط ویلا، قابل طراحی و نصب و استفاده هستند و در تامین رطوبت محیط و خنک کردن آن تاثیر بسزایی دارند. در طراحی فضای سبز ویلا ، آبنمای ویلایی می‌تواند از مناظر مختلف طراحی  و به کار گرفته شود. چشمه، استخر، برکه، حوضچه، آبشار و مسیرهای جریان آب، همگی در تعریف و طراحی آبنمای ویلا قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی انواع آبنمای ویلا و ویژگی‌های آن می‌پردازیم:

آبنمای استیل

مقاومت در برابر تاثیر آب و هوای محیط و انعکاس نور و منظره محیط به واسطه ویژگی آینه ای که آبنمای استیل دارد، از جمله مزایای این نمونه از آب نماست.  نصب آسان، استقلال کامل، تعمیر و نگهداری راحت، قابلیت استفاده در هر دو فضای داخلی و خارجی ویلا، و نمایش بازتاب بی نظیر تصاویر محیط از ویژگیهای آبنمای استیل است، که برای استفاده در فضاهای ویلای مدرن بسیار مناسب است.

آبنما استیل

آبنمای رزینی

قابلیت حمل آسان آبنمای رزینی، به علت سبکی، نسبت به نمونه‌های سنگی آن و همچنین قیمت مقرون به صرفه ای که دارد، سبب شده آبنمای رزینی، در تیررس انتخاب سلیقه‌های مختلف قرار گیرد. متریال ساخت این آبنما، از مواد پلی رزین یا کامپوزیت‌های فایبر گلاس است، که این امکان را فراهم کرده که این آبنمای ویلایی، به صورت صخره یا سنگ در هر شکل و بافتی ساخته شود. از ویژگیهای آبنمای رزینی می‌توان، به مناسب استفاده بودن در فضاهای طبیعی، افزایش حس آرامش، قابلیت نور پردازی، بی نیازی به منبع آب دائمی، نصب و جمع آوری آسان آن، اشاره کرد.

آبنمای شیشه ای

یک ویژگی منحصر به فرد که آبنمای شیشه ای را از سایر آب نماها، جدا کرده، قابلیت نمایش زیبایی جریان آب، از طریق نورپردازی مناسب است. این سبک از آبنما ترکیبی از زیبایی جریان آب و محیط اطراف را ایجاد می‌کند. استقلال، نصب آسان، تعمیر و نگهداری راحت و ارزان، قابلیت استفاده در هر فضای داخلی و خارجی ویلا و قابلیت نور پردازی، از دیگر ویژگی‌های این نمونه از آبنماست.

آبنما شیشه ای

آبنمای سنگی

صدای آرامش بخش حرکت آرام آب بر روی سنگ، این آبنما را تبدیل به گزینه محبوب در بین ویلا داران کرده است. این سبک از  آبنما، به واسطه بافت و رنگ، نمونه‌های زیادی را برای انتخاب، در دسترس طراحان داخلی و فضای سبز ویلا قرار داده، که علاوه بر این مزیت، مقاومت بالا در برابر شرایط اقلیمی، باعث طول عمر زیاد و صرفه اقتصادی از جهت تعمیر و نگهداری در آبنمای سنگی است. گاهی تجمع جلبک، در شرایطی که این آبنما در فضای بیرونی ویلا استفاده می‌شود، بر روی  آن، دیده می‌شود، که برای کاهش این اتفاق، می‌بایست، از یک تصفیه کننده آب، در مسیر تامین  آب  آبنما استفاده نمود.

از ویژگی‌های این آبنمای ویلایی، می‌توان، به هزینه تعمیر و نگهداری پایین، مقاومت در برابر فرسایش به دلیل تولید شدن از سنگ‌های مقاوم، نصب و راه اندازی راحت، قابلیت نصب در یک فضای سبز ویلا تا حتی پاسیو و همچنین امکان نورپردازی در شب یا حتی افزودن چراغ به آن اشاره کرد.

آبنما سنگی

آب نمای سرامیکی

برای بهره‌مندی از یک آبنمای شیک و البته ارزان در حیاط ویلا، که در یک فضای حداقلی، قابلیت نصب داشته باشد، پیشنهاد ما در شرکت مدرن ویلا استفاده از آب نمای سرامیکی است. تلفیق صدای دلنشین حرکت آب، با زیبایی طبیعی فضای سبز محیط، موجب پدید آمدن احساس رضایت بخش آرامش، در شما می‌شود.

آبنما سرامیکی

ویژگی‌های آبنمای سرامیکی

  • ایجاد چرخش چرخه دائمی‌آب با حجمی‌معین
  • ایجاد فضایی آرام و دلچسب در حیاط ویلا ، پاسیو و حتی در بالکن
  • بی نیاز از هزینه‌های عملیاتی
  • تعمیر و نگهداری آسان و ارزان
  • تنوع در رنگ بندی

آبنمای سرریزی

علاقمندان به آبشار، می‌توانند با طراحی و نصب یک آبنمای سرریزی، در هر نقطه از فضای سبز ویلای خود، لذت داشتن یک آبشار کوچک و اختصاصی را تجربه کنند. این سبک از  آبنمای ویلایی، می‌تواند بر روی دیوار با هر متریالی، از قبیل آجر، سنگ یا بلوک، نصب شود و در عرض‌های دلخواه، قابل طراحی و اجرا می‌باشد. نگهداری این آبنما، بسیار آسان است و به منظور جبران تبخیر آب، شما می‌توانید به صورت هفتگی، مقداری آب به مخزن مربوطه بیفزایید، که این مهم، با بهره گیری از یک دریچه اتومات قابل حل است. ایجاد یک چرخه دائمی‌آب، ایجاد یک فضای لذت بخش بصری و آرامش دهنده، و تنوع در رنگ و امکان  نورپردازی، از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر آبنمای سرریز است.

آبنمای رومیزی

این سبک از آبنما، این امکان را به اشخاصی که ویلای شخصی یا حیاط و بالکنی  که بتوانند، از مزایای یک آبنما در آن بهره ببرند، ندارند، می‌دهد که حتی در آپارتمان محل زندگی خود از لذت داشتن آبنما بهره مند گردند. ایجاد تصویری زیبا و چشم نواز در داخل سالن منزل، ارمغان آبنمای رومیزی برای مخاطب است. همچنین، این  آبنما، امکانیست، برای طراحان داخلی و معماران ، در جهت ایجاد محیطی، لوکس و بی مثال، در سالن نشیمن، اتاق خواب و حتی دفتر کار حتی  می‌توان، آبنمای رومیزی را به عنوان هدیه، به اقوام و دوستان تقدیم کرد و در ایجاد حس آرامش در ایشان، قدمی‌بزرگ برداشت. مزایای دیگر این مدل آبنما، بهبودی هوای محیط، قابلیت نصب بر روی میز و یا لبه پنجره و افزایش سطح رطوبت خانه شماست.

آبنما رومیزی

آبنمای تخته سنگی

برای ایجاد یک ناهمواری خودخواسته، در فضای سبز ویلا یا باغ ویلا خود می‌توانید، از آبنمای تخته سنگی استفاده نمایید، تمایز در سبک و مدل، اضافه کردن صدا و جنبش به فضای سبز ویلا، مناسب برای هر فضای بیرونی و ایجاد احساس لذت بخش صدای آبشار از ویژگی‌های این سبک از آبنماست.

آبنما تخته سنگی

آب نمای چوبی

در طراحی‌های سنتی، گزینه پیشنهادی ما در شرکت مدرن ویلا، برای  آبنما، آبنمای چوبی است. هماهنگی و تلفیق چوب و طبیعت و جریان آب، حس خوشایندی در هر مخاطب ایجاد می‌کند.

چشمه یا فواره  و برکه

این سبک معمولا، در ویلا‌هایی با طراحی سنتی دیده می‌شود و در معماری باستان بسیار محبوب بوده است.

برکه الهام بخش طبیعت به مخاطب، که با تجمع مقدار قابل توجهی آب، موجب زیبایی بیشتر فضای سبز حیاط ویلای شما خواهد بود

آبنمای چرخ یا گوی گردان

فیلمی‌نازک، از آب، در زیر  گوی یا  چرخ گردانی، ایجاد شده و موجب به حرکت درآمدن آن می‌شود، که این گوی یا چرخ، برای حفظ تعادل، بر روی پایه ای  قرار می‌گیرد.

آبنمای گوی گردان

آبنمای موزیکال

این آبنما، توسط یونانیان باستان، و به صورت نمایش آب و نور و موسیقی طراحی و اجرا گردید.

نمونه قابل ذکر این سبک از آبنمای ویلایی، آبنمای جغد است که با بهره گیری از لوله‌های فلزی تداعی‌گر صدای پرندگان می‌باشد.

آبنما موزیکال

آبنمای تصویری

در سال ۲۰۰۵، ژولیوس هنرمند خوش ذوق آلمانی، اولین آبنمای تصویری را با بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال، طراحی و به بازار  دکوراسیون ویلا عرضه نمود، در این سبک از آبنمای ویلایی همچنین از فناوری‌های پیت مپ و شطرنجی و همگن سازی آنها با دریچه‌های خروجی آب استفاده شده است.

آبنما تصویری

آب نمای سنتی

فواره‌های بلند مزین شده به نورپردازی در شب، که بیشتر در پارک‌ها، بلوار‌ها و اماکن تفریحی یا در حیاط مساجد به کار گرفته می‌شود.

آبنمای ناو دونی

سبک دیگری از انواع آبنما که شبیه به ناودان‌های قدیمی‌است  که در آن، آب  را به وسیله پمپ به بالاترین قسمت آب نما می‌رسانند  و از آنجا به پایین سرازیر می‌کنند. این آبنما قابلیت نصب در فضای سبز ویلا، حیاط ویلا  و نورگیر خانه‌ها را دارد و به واسطه آن که  بصورت پیش ساخته عرضه می‌گردد، به راحتی قابل نصب می‌باشد.

آبنما ناودانی

آبنمای مه پاش

با تبدیل آب به پودر، که در نتیجه باعث ایجاد  وزن بسیار پایین این ذرات شده ، در برخورد با هوای آزاد سریعاً تبدیل به بخار و شبیه به می‌شود. این سبک  از آب نما، در ایجاد رطوبت و فضای دلچسب ویلا به شما کمک می‌کند.

ایجاد رطوبت و تغییر دما و بهبود کیفیت هوا در محیط‌های گرم و خشک، موجب محبوبیت چشمگیر این سبک، از آب نما جهت استفاده در رستورانها و مراکز تفریحی شده است.

آبنما مه پاش

آبنمای صخره ای

آبنمای صخره ای را می‌توان به شکل‌های مختلفی طراحی و اجرا کرد. این آبنما به علت شباهت زیادی که به صخره‌های کوهستانی دارد به این نام مشهور شده است و به دلیل همین شباهت، چشم‌نوازی و آرامش خاصی را به انسان منتقل می‌کند. در اجرای آبنمای صخره ای در حیاط ویلا، لازم است در قدم اول، محل مورد نظر را عایق کاری و لوله کشی نمود، و بعد از آن با توجه به موقعیت، سنگ‌ها و صخره‌های مورد نیاز را روی یکدیگر چید. با انتقال آب در قسمت‌های بالایی و ریزش آب، محیطی شبیه به  صخره‌های طبیعی  در حیاط وبلا را تداعی  می‌کند. میادین شهرها، پارکها و مراکز تفریحی، محل مناسب عمومی، جهت این سبک از آبنما است، این آبنما به  علت سبک  طبیعی که دارد ، برای افرادی که تمایل به شنیدن صدای دلنشین  آب و لذت دیدن فضایی صخره ای  در حیاط ویلا خود  دارند مورد توجه است. همچنین انتخاب صحیح گیاهان و متریال در طراحی آبشار صخره‌ای موضوع مهم دیگری است که نباید از آن  در طراحی این آبنمای ویلایی، غافل شد.

آبنما صخره ای

سخن پایانی اینکه، آبنمای ویلا به عنوان یک مولفه اصلی در طراحی فضای داخلی و فضای سبز ویلا، نقش چشمگیری در یک طراحی ویلا  منحصر به فرد دارد و انتخاب آن به بودجه مورد نظر، وضعیت آب منطقه، شرایط اقلیمی‌و فضای در اختیار جهت نصب آبنما بستگی دارد، که ما در شرکت مدرن ویلا آماده ایم تا در انتخاب آبنمایی مناسب به جهت نصب در فضای داخلی یا حیاط ویلای شما، در مقام مشاوره، طراحی و نصب شما را یاری کنیم.