4.6/5 - (21 امتیاز)

ویلاهای هوشمند

آدمی‌همیشه به دنبال راهی برای ارتقا بخشیدن و راحتی  هرچه بیشتر زندگی خود بوده است;  از این رو ما در هر فصل و دورانی از زندگی انسان هر روزه شاهد رشد و پیشرفت  و ورود تکنولوژی‌ها  و فناوری‌های جدید و مدرن در تمامی‌عرصه‌ها هستیم که کیفیت زندگی مارا تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث می‌شوند تا سبک جدیدی از زندگی را تجربه کنیم. در این مقاله قصد داریم تا به طور اجمالی نگاهی به سیستم‌های هوشمند ویلا داشته باشیم و آن را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم از شما عزیزان و دوستداران مدرن ویلا دعوت می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

شاید تا چند دهه گذشته تصور کنترل و مدیریت سیستم ویلا فقط از طریق فشردن تنها یک دکمه برایمان سخت و غیر قابل تصور بود. اما امروزه با رخنه کردن فناوری و تکنولوژی‌های مدرن و پیشرفته در صنعت  ساختمان سازی و طراحی ویلاهای مدرن، بیش از قبل و به وفور ساختمان‌هایی را در اطراف خود می‌بینیم که در همان مراحل اولیه تصمیم و اقدام به هوشمند سازی ساختمان می‌کنند. بنابراین با همه گیری این تکنولوژی منحصر یه فرد باید بگوییم دیگر هوشمند سازی ویلا یک آپشن نیست بلکه رفته رفته به یک نیاز تبدیل شده است.

هوشمند سازی ویلا چیست؟

به طور خلاصه و با زبانی ساده باید گفت ویلای هوشمند، خانه ای  مجهز به تعدادی از دستگاه‌های هوشمند است که وظایف عادی ما را به صورت خودکار و دقیق انجام می‌دهند. ما در عصر نوین و طلایی توسعه فناوری زندگی میکنیم بنابراین گزینه‌های خوبی در اختیار بشریت قرار داده شده تا بتوانیم منزل یا محل کار خود را با تکنولوژی پیشرفته پیش ببریم. این مسئله بسیار فراتر از مبحث تجمل بوده است و در زمره نیاز‌های اساسی افراد قرار دارد. خانه یعنی جایی که در آن راحتی و آرامش را بتوانیم احساس کنیم با این تعریف پس بهتر است گفت خانه هوشمند جایی است که این احساس را صد برابر بیشتر تجربه کنیم.

در واقع خانه‌های هوشمند عمدتا به عنوان یکی از اجزای کلیدی محیط‌های هوشمند معرفی می‌شوند و پتانسیل قابل توجهی برای دستیابی به راحتی ، امنیت، سبک زندگی مستقل و افزایش کیفیت زندگی هستند.یافته‌ها ضرورت تمرکز بر اکتشاف بیشتر مزایای اجتماعی و زیست محیطی ناشی از کاربرد فناوری‌های خلاقانه در خانه‌های هوشمند را ضروری می‌کند. در حقیقت خانه‌های هوشمند نقش اساسی در شکل دادن به شهر‌های آینده دارند. شاید برایتان جالب باشد که  بدانید تا اواخر سال 2018 بیش از 20 میلیارد گجت مرتبط، با استفاده از اینترنت اشیا به وجود آمده است. هوشمندسازی ساختمان می‌تواند کمک کند تا همیشه بر اساس برنامه پیش رفت و از تک تک ثانیه‌های زندگی به بهترین شکل استفاده کرد.

تفاوت ویلا‌های معمولی با ویلای هوشمند چیست ؟

زمانی را به یاد آورید که ما از گوشی معمولی به سمت گوشی‌های هوشمند رفتیم. به جرات زندگی ما با تغییرات بزرگی چه در سبک  زندگی و چه از نظر رفاهی مواجهه شد. ما به جای اینکه فقط قادر به تماس گرفتن و فرستادن پیام باشیم می‌توانستیم به اینترنت متصل شویم، ایمیل بزنیم و یا هزاران کار دیگر که امروزه به کمک گوشی‌های هوشمند میتوانیم انجام دهیم. ویلا‌های هوشمند هم وضعیت مشابهی دارند. تفاوت اصلی این ویلا‌ها در این است که همه وسایل ویلا‌های هوشمند به همدیگر متصل هستند و توسط یک دستگاه مرکزی که میتواند یک گوشی هوشمند یا یک کامپیوتر باشد کنترل شود وسایلی مثل قفل‌ها ،دوربین‌ها، چراغ‌های روشنایی، مانیتورها و … همگی می‌توانند به این سیستم وصل شود.

هدف از هوشمند سازی ویلا چیست ؟

  • تحت کنترل قرار گرفتن همه لوازم منزل
  • تامین ایمنی و امنیت بیشتر
  • بهینه سازی مصرف انرژی و زمان
  • کنترلی شدن تجهیزات و لوکس کردن قابلیت‌ها

یک ویلای مدرن و هوشمند از چه ویژگی‌هایی برخوردار است ؟

  • روشنایی هوشمند(از هرجایی فقط به کمک یک گوشی هوشمند و از طریق پلتفرمی‌اختصاصی روشنایی ویلای خود را کنترل کنید.
  • کنترل و مدیریت گرمایش و سرمایش
  • کنترل و نظارت ایمنی و امنیت
  • راحتی و آسایش
  • مدیریت صوت و تصویر

مزایای سیستم روشنایی هوشمند چیست؟

یکی از تجهیزات هوشمند که تجربه یک ویلای هوشمند را برای شما جذاب تر میکند و رفاه و آسایش را برای شما به ارمغان می‌آورد; لامپ‌ها و روشنایی‌های هوشمند هستند این سیستم علاوه بر توجه به رفاه و راحتی شما، در استفاده صحیح از زمان و هزینه نیز تاثیر بسزایی دارد. مزایای یک سیستم روشنایی  هوشمند در وهله نخست تحت کنترل داشتن تمام منابع روشنایی تنها با گوشی همراه یا پنل‌های مخصوص است. شما میتوانید علاوه بر روشن و خاموش کردن لامپ، میزان روشنایی را نیز کم و زیاد کنید و حتی میتوانید رنگ نور را نیز تغییر دهید.

دیگر مزیتی که می‌توانیم در سیستم‌های روشنایی هوشمند به آن اشاره کنیم قابلیت کنترل از راه دور است برای زمانی که از خانه خارج شدید و کیلومتر‌ها از آن دور هستید. تصور کنید از منزل خارج شدید و بعد ساعاتی به یاد می‌آورید که چراغ‌های منزل را خاموش نکرده اید; در چنین شرایطی شما به راحتی تنها با استفاده از یک گوشی هوشمند میتوانید به تمام سیستم‌های روشنایی دسترسی داشته باشید و آن‌ها را به آسانی کنترل کنید. جالب است بدانید سیستم‌های روشنایی هوشمند میتواند به راحتی و بدون تخریب جایگزین سیستم‌های روشنایی سنتی شوند و آینده ای مدرن را به خانه شما هدیه دهند.

هسته اصلی و یا مغز متفکر یک ویلا هوشمند کجاست؟

یک ویلای هوشمند نیز همچون بدن انسان نیاز به مغز دارد تا تمام سیستم را به خوبی مدیریت و هماهنگ کند. در خانه‌های هوشمند نیز مدیریت و کنترل تمامی‌بخش‌ها به عهده  سیستم مرکز کنترل است در حقیقت این قسمت را میتوان  مغز و هسته اصلی یک ویلای هوشمند دانست.

سیستم مرکز کنترل چه بخش‌هایی را مدیریت میکند؟

  • مدیریت سرمایش و گرمایش
  • ارتباط ترموستات هوشمند
  • کنترل دما و رطوبت محیط
  • کنترل فن کویل،اسپلیت،پکیج

مدیریت روشنایی و نورپردازی

  • ارتباط با انواع پنل‌های لمسی
  • ارتباط با انواع پریز‌ها
  • ارتباط با ماژول نورپردازی
  • کنترل شدت روشنایی محیط

مدیریت ایمنی و امنیت

  • ارتباط با انواع چشمی‌ها
  • ریموت دزدگیر و آژیر و فلاشر
  • سنسور تشخیص لرزش
  • اعلام هشدار از طریق اپلیکیشن و پیامک

مدیریت آیتم‌ها رفاهی

  • کنترل پرده برقی
  • آبیاری هوشمند
  • کنترل سیستم‌های صوتی و تصویری
  • مدیریت تمام تجهیزات مرتبط از طریق گوشی

نقش ویلا‌های هوشمند در مدیریت مصرف انرژی چیست ؟

مباحث پیرامون مصرف انرژی، از مهم ترین موضوعاتی می‌باشد که این روزها مورد توجه بسیاری از مردم به ویژه حامیان محیط زیست قرار دارد. به طور قطع می‌دانید که رشد روز افزون ساختمان‌های اداری و مسکونی، از جهاتی به تخریب محیط زیست منجر میشود به همین دلیل مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌های هوشمند، یکی از کارآمدترین راهکارهای مقابله با این معظل بزرگ است.

بازسازی ساختمان قدیمیبا کمک تهویه‌های هوشمند می‌توان در زمان حضور یا عدم حضور کاربر محدوده دمایی مناسبی را تنظیم کرد. همچنین سیستم‌های هوشمند بسیاری از ساختمان‌ها به گونه ای طراحی شده اند تا در صورت باز شدن درب‌ها و پنجره‌ها واحدهای تهویه غیر فعال شوند. به علاوه استفاده از سنسور‌های حرکتی و حرارتی باعث مدیریت هرچه بیشتر سیستم‌های روشنایی شده و از هدر رفتن انرژی تا میزان بسیار زیادی جلوگیری می‌کند.

قابلیت کنترل و مدیریت پرده برقی‌ها هم از دیگر مواردی در صرفه جویی انرژی می‌باشد. آبیاری هوشمند نیز یکی دیگر از امکانات بی نظیر ویلا‌های هوشمند است که درکاهش هدر رفت  آب بسیار موثر بوده است این سیستم با نظارت بر رطوبت محیط آبیاری گیاهان را به صورت خودکار تنظیم و بهینه می‌کند.

هوشمند سازی ویلا چقدر هزینه دارد؟

امروزه رشد و پیشرفت فناوری با سرعت قابل توجهی رو به جلو در حال حرکت  است و هر روزه به تعداد علاقه مندان و متقاضیان ویلا‌های هوشمند افزوده می‌شود. همین امر باعث ایجاد بازار رقابتی شده است و ما هر روزه شاهد این هستیم که به تعداد کمپانی‌های فعال در حوزه هوشمند سازی ساختمان اضافه می‌شود. همین امر دلیلی است برای افزایش تنوع کیفیت و نتیجه تاثیر گذاری بر روی قیمت  و هزینه‌های هوشمند سازی شده است. البته هوشمند سازی ویلا نسبت به آیتم‌ها و مقدار تعرفه‌های مشخصی دارد و با توجه به این آیتم‌ها و تجهیزات محاسبه میشود.

به طور کلی میتوانیم مبلغی بین 5 الی 50  میلیون  تومان را به صورت تقریبی جهت هوشمند سازی ساختمان برآورد کرد. البته این مبلغ میتواند بسته به خواسته‌های شما و برند مصرفی در تجهیزات مورد استفاده تان متغیر باشد. شما عزیزان متوانید جهت مشاوره و تعیین حدود هزینه هوشمند سازی ویلا با همکاران متخصص و مجرب ما در گروه معماری مدرن ویلا تماس بگیرید.

آیتم‌های تاثیرگذار در برآورد هزینه هوشمندسازی ویلا چیست ؟

  • سیستم‌های روشنایی و تعداد کانال‌های یک پارچه
  • تعداد و نوع پنل‌های کنترل و دسترسی
  • نوع تجهیزات استفاده شده

هوشمند سازی ویلای شمال چه مزایایی دارد؟

در هنگام  تصمیم برای ساخت ویلا در شمال شاید با گزینه‌های بسیاری از آپشن‌ها و آیتم‌های مختلف در پروسه طراحی ویلا مواجهه شوید . وبه کررات سیستم هوشمند سازی ویلا را شنیده باشید. با توجه به اینکه معمولا ویلا‌های شمال جنبه تفریحی و محلی برای گذراندن اوقات فراغت و استراحت را برای افراد دارند و معمولا  روزها و ماه‌هایی از سال را خالی از سکنه هستند .هوشمند سازی ویلا  با توجه به مزایای بسیاری که دارد میتواند گزینه بسیار ایده آلی برای ویلا‌ها باشد و بنابراین افراد بسیاری را به سمت و سوی هوشمند سازی ویلا سوق میدهد .

با نصب مجموعه ای متشکل از سخت افزار و نرم افزار‌ها که آن را کنترل هوشمند ویلا مینامیم میتوانید کنترل یک پارچه ای به قسمت‌های مختلف ویلا داشته باشد این سیستم به شما امکان باز و بسته کردن درب‌ها و پنجره‌ها ، کنترل روشنایی‌ها ،کنترل سیستم سرمایشی و گرمایشی ، کنترل سیستم امنیتی ویلا ،کنترل سیستم آبیاری، کترل تردد و اعلام حریق و بسیاری از مزایای دیگر که به آن اشاره کرده ایم  را به شما می‌دهد.