4.8/5 - (10 امتیاز)

سردرب ورودی ویلا چیست؟

معمولا در قسمت ورودی شهرک‌های ویلایی، مرکز و نهاد‌ها سازه‌های ویژه و شاخصی همچون دروازه‌های بزرگ  طراحی و ساخته می‌شوند; تا بتوان به راحتی به ورودی اصلی آن‌ها دسترسی داشت. امروزه بسیاری از مراکز بزرگ و شناخته شده ای در دنیا وجود دارند; که نیمی‌از شهرت خود را مدیون معماری‌های با شکوه به ویژه طراحی سردر‌های ورودی خود هستند. سردر‌ها نمایه ای از هرآنچه که در این سازه میگذرد را به صورت نمادین به نمایش می‌گذارند.

هر آنچه که باید درباره طراحی سردرب ورودی ویلا بدانیم؟

طراحی سردر ورودی ویلاها و شهرک‌های ویلایی، یکی از مهم ترین مراحل در ساخت و اجرای ویلا است، زیرا در وهله نخست تاثیر بسیاری روی خریداران و مهمانان ویلای شما خواهد داشت. در واقع سردر ورودی ویلا، به نوعی  نمایی کلی از کارایی، نوع سبک و طراحی داخلی ساختمان ویلایی شمارا نمایان میکند. یک سردر ورودی به سبک مدرن را تصور کنید که به استقبال خریداران و میهمانان ویلای شما بیاید قطعا بیننده باتوجه به سردر ورودی که مشاهده کرده انتظار ویلایی به سبک مدرن را خواهد داشت. در واقع سر در‌های ویلایی به عنوان یک المان اصلی از نما شناخته می‌شوند که باعث جلب توجه هر بیننده ای می‌شوند.

در ساخت سردرب ورودی علاوه بر اصول معماری قطعا رویاها و خیال پردازی‌های طراحان اثری را خلق میکند که زیبایی نقوش و جلال و جمال آنها آدمی‌را به وجد می‌آورد. اگر شما در شهرک‌های ویلایی اطراف تهران و یا شهرک‌های ویلایی شمال ویلا دارید قطعا متوجه شده اید که شیک و لوکس بودن یک ویلا از ورودی و نمای ویلا آغاز می‌گردد.

شهرک جهان ویلا

در این مقاله از گروه معماری مدرن ویلا ، ما به بررسی کامل طراحی سردرهای ورودی ویلا، و شهرک‌های ویلایی ، اصول و انواع مختلف آنها خواهیم پرداخت.

از شما دوستان و همراهان همیشگی که به دنبال طراحی و ساخت یک سردر ورودی با شکوه و در عین حال متناسب با سبک و سیاق معماری ویلایتان هستید دعوت میکنیم تا پایان این مقاله مارا همراهی کنید.

در مقالات پیش از این همچون مقاله طراحی شهرک‌های ویلایی به محاسن ساخت و ساز ویلا در این نوع شهرکها پرداخته ایم که مطالعه این بخش خالی از لطف نبوده و اطلاعات جامع ای در اختیار شما عزیزان خواهد گذاشت.

همان طور که قبلا به آن اشاره کرده ایم یکی از محاسن مهم شهرک‌های ویلایی در شمال موضوع امنیت آنها است. امنیت در حراست و مراقبت از ویلاها در هر ساعات شبانه روز یکی از  اصلی ترین دلایلی می‌باشد که خریداران و سازندگان ویلا را به سمت و سوی شهرک‌های ویلایی بیش از پیش سوق میدهد.

تمامی‌شهرک‌های ویلایی دارای یک ورودی مجزا هستند به همین دلیل  باید در این زمینه طراحی و برنامه ریزی درست و اصولی  صورت بگیرد تا علاوه بر دسترسی مناسب تمامی‌واحد‌های ویلایی به ورودی اصلی شهرک، زیبایی و شکوه آن نیز حفظ شود. یقینا توجه به تمامی‌نکات مستلزم یک تیم قوی از طراحان و مهندسان اجرایی و در گام بعدی، یک برنامه ریزی صحیح است.

به خاطر داشته باشید نه تنها  ورودی شهرک‌های ویلایی یک معبر ورود و خروج  محسوب می‌شوند بلکه به عنوان یک دروازه اصلی بزرگ امنیتی نیز ایفای نقش می‌کنند. معمولا نگهبانی شهرک‌های ویلایی در بخش سردر ورودی تعریف شده است و از همان منطقه به امنیت و حریم امن شهرک اشراف کامل دارند.

سردر‌های ورودی چگونه به امنیت ویلا‌ها کمک می‌کنند؟

سردر ورودی ویلا

همانگونه که به آن اشاره کرده ایم یکی از مهم ترین نکات در طراحی و انتخاب سردرب ورودی مناسب و متناسب با ویلا یا شهرک‌های ویلایی توجه به امنیت ویلا می‌باشد. در کنار توجه به نوع دربی که برای ورودی ویلا انتخاب می‌گردد باید به سبک، متریال، ابعاد سردر ورودی نیز از نظر امنیتی اهمیت ویژه ای داد. قطعا طراحی سردر ورودی برای ویلاهایی همچون ویلاهای جنگلی که در مناطق اختصاصی، پرت و خالی از سکنه قرار دارند اهمیت این موضوع را دو چندان میکنند.

از شما میخواهیم قبل از هرچیزی به چند سوال پاسخ دهید:

  • چه کسانی حق ورود و خروج به ویلای شما را دارند؟
  • آیا سردری که قصد طراحی آن را دارید برای یک ویلای خصوصی یا یک شهرک ویلایی طراحی میشود؟
  • آیا ویلای شما در منطقه مسکونی قرار دارد؟
  • آیا ویلای شما علاوه بر سیستم‌های هوشمند امنیتی  از نگهبانی 24 ساعته نیز برخوردار است؟
  • چه سیستم‌های امنیتی از امنیت ویلای شما پشتیبانی میکنند؟

با پاسخ به هریک از سوالات سریع تر به طرح مورد نظرتان میرسید.

سردر ورودی ویلا

مهم ترین اصول در طراحی سردر ورودی ویلا و شهرک‌های ویلایی چیست؟

متمایز و شاخص بودن سردرب ورودی ویلا

یکی از مهم ترین نکات در طراحی سردر ورودی ویلا متمایز بودن آنها نسبت به دیگر بخش‌های ویلا است. سردرب ورودی ویلا به عنوان یک نماد کلی از ویلای ما باید به شکلی بولد و شاخص طراحی ما باشد البته این موضوع به این معنا نیست که طراحی سردرب ورودی ویلایی که ما  طراحی کرده ایم در تضاد یا کاملا متفاوت با دیگر المان‌های ویلا باشد بلکه به این معناست که سردر ورودی ویلا باید در عین هماهنگی با دیگر متریال‌های بکار رفته در سایر بخش‌ها به شکلی شاخص و برتر باشد.

طراحی سردر ورودی ویلا

هماهنگی سردرب ورودی ویلا با المان‌های اطراف

شهری را تصور کنید که  هر یک از ساختمان‌های موجود در آن از سبک و متریال‌های متفاوتی ساخته شده اند در چنین شرایطی قطعا شهری که آن را تصورکرده ایم از سیما ،یک پارچگی و هماهنگی بهره نبرده است .از این رو پس فضایی که ویلای شما در آن واقع شده است جزئی از یک مجموعه بزرگ محسوب می‌شود.و تا حد بسزایی در سیمای این مجموعه تاثیر گذار است البته این مسئله به این معنا نیست که به طور قطع شما سلیقه و علایق خود را در سبک و متریال را فدا کنید .جای نگرانی نیست. فقط کافیست کلیت طراحی ویلا ی شما هم سو با ویلاهای اطراف و سر در‌های ورودی آن‌ها باشد.

طراحی سردر ورودی ویلا

توجه به سازه و امکان اجرایی کردن آن

یکی از دیگر نکاتی که باید در طراحی  سردرب ورودی ویلا به آن توجه کردتوجه به سازه و امکان اجرایی شدن آن است در واقع هرچقدر هم طراحی سردر ورودی شما خاص و تک باشد تا زمانی که نتوان آن را به مرحله اجرا رساند کاری بی حاصل و بی فایده است. نداشتن تیمی‌حرفه ای و نبود تجربه کافی در بحث اجرایی، و عدم توجه به معمار و مالک به نوع سازه و جزئیات نما و سر در میتواند یک مشکل بزرگ در ایفا و اجرای طراحی نهایی سردر باشد. گروه معماری مدرن ویلا با تکیه بر سالها تجربه و تخصص مهندسین و معماران خبره میتواند این اطمینان خاطر را به شما عزیزان بدهد که قطعا به هرآنچه که در انتظارش هستید می‌رسید.

توجه به مقیاس طرح

اهمیت و توجه به مقیاس و ابعاد طرح سردر ورودی بسیار با مهم است در واقع این مقیاس‌ها هستند که به ما نشان میدهند یک طرح در نهایت به چه شکل و چگونه دیده خواهد شد.به زبان ساده تر اندازه سردر ورودی ویلا باید متناسب با دیواره‌ها و نمای ویلا باشد; و به عبارتی دیگر سر در ورودی ویلا باید فقط یک سوم دیواره ویلا را اشغال کند. به طور کلی اندازه سردرب ورودی ویلا باید متناسب با دیواره‌های ویلا باشد به طوری که بتوان روی آن به اجرا دربیاید.

همسو با سبک کلی ویلا

یک پارچگی و هماهنگی در معماری یکی از مهم ترین اصول در طراحی ویلا است در واقع از نگاه معماری زمانی یک سازه به تمام معنا زیباست که همهی بخش‌های آن هماهنگ باشند و از یک وحدت بصری کلی و قوی برخوردار باشند بنابراین طراحی سردر ورودی ویلا نیز از این قائده و قانون مستثنا نیست سردرب ورودی نیز جزئی از ویلای شماست چه بسا مهم ترین جزء آن، پس باید از سبک کلی ویلای شما به نحویی درست و اصولی پیروی کند.

چگونه یک سردرب ورودی شاخص داشته باشیم ؟

  •  استفاده از یک بافت، رنگ و متریال کلی
  • استفاده از بیرون زدگی و فرورفتگی‌های هماهنگ
  • نورپردازی‌های قوی و منحصربفرد
  • توجه به اختلاف سطح
  • تغییر زاویه
  • انواع سردرهای ورودی ویلاها
  • سردرهایی برآمده از نمای ویلا
  • سردرهایی به صورت طاقی و قوس دار
  • سردرهای بااحجام آبستره
  • سردرهایی فرورفته در نمای ویلا
  • سردرهای صفحه ای و صاف
  • سردرهای کلاسیک و تجملی