4.7/5 - (15 امتیاز)

طراحی رستوران

اگر قصد افتتاح یا حتی بازسازی رستوران خود را دارید، توجه به طراحی رستوران به همان اندازه که منوی جذاب آن مهم است، اهمیت دارد، طی بررسی صورت گرفته، یکی از اصلی ترین دلایل شکست رستوران‌ها، بی توجهی به دکوراسیون و طراحی داخلی رستوران است، یک طرح جذاب می‌تواند در همان ورودی، رهگذران را به ورود ترغیب نماید.

هنگامی‌که شما قصد دارید به رستوران بروید، به جز غذای خوب ان رستوران، عامل مهم و تاثیر گذار دیگری که در انتخاب شما نقش بسزایی دارد، فضای دلپذیر آن رستوران است، فارغ از مهارت و خلاقیت سرآشپز یک رستوران، در طبخ غذاهای لذیذ، و به وجود آوردن طعم‌های خاطره انگیز، فضای داخلی و نمای یک رستوران، در برند شدن و مورد توجه قرار گرفتن آن رستوران، موثر است که این خود به عوامل متعددی بستگی دارد که در این مقاله که توسط طراحان داخلی شرکت مدرن ویلا تهیه و ارائه شده است، سعی می‌کنیم به این عوامل بپردازیم و شما را در داشتن رستورانی منحصر به فرد کمک کنیم.

سبک طراحی در طراحی داخلی رستوران

سبک طراحی یا به اصطلاح کانسپت رستوران، نشانگر حال و هوای رستوران و فضای داخلی آن است، که این مهم حتی شامل طراحی منو و سبک خدمات و غذاها نیز می‌شود. عناصر تاثیر گذار در یک طراحی جذاب، در تمامی‌سبک‌ها یکسان می‌باشد که البته با تلفیق سلیقه شخصی و سنت‌های محلی می‌تواند، رستورانی را نسبت به سایرین منحصر به‌ فرد نماید. همچنین می‌شود طراحی یک رستوران را به حوزه خاصی از هنر یا علم و فرهنگ پیوند زد.

معمولاً رستوران‌ها  در سبک‌های کلاسیک، مدرن و سنتی طراحی می‌شوند.

طراحی رستوران

طراحی رستوران کلاسیک

شیوه چیدمان مبلمان و نوع مبلمان در رستوران کلاسیک، اهمیت ویژه‌ای دارد. شما به واسطه نحوه چیدمان مبلمان در رستوران کلاسیک، این امکان را به مشتری می‌دهید تا فضای خصوصی بیشتری داشته باشد. توجه به استفاده و بکارگیری از رنگ‌های تیره، موضوع دیگری است که باید آن را مد نظر قرار داد. همچنین پوشش رسمی‌و خاص کارکنان در رستوران کلاسیک، را باید مورد توجه قرار دهید. شما می‌توانید از متریال‌هایی مانند گلدان‌های بزرگ، تابلوها و لوستر‌های مجلل و شمع در تزیینات این سبک از رستوران استفاده نمایید. پخش موسیقی‌های بی کلام و آرام و دلنشین، در کنار طراحی نورپردازی درست، فضایی  جذاب و آرامش بخش را در این رستوران به مشتریان هدیه می‌دهد. که می‌توان به رستوران باکس کلاسیک در تهران و Rules در لندن، به عنوان نمونه‌های داخلی و خارجی رستوران کلاسیک اشاره کرد.

طراحی رستوران

طراحی رستوران مدرن

در این سبک از طراحی رستوران، آثار هنری، در کنار نور ملایم به کار گرفته شده، خودنمایی بیشتری دارند. استفاده از مبلمان ساده چوبی و اکسسوری‌های دیگری با رنگ‌های قهوه ای و خاکستری روشن، از دیگر ویژگی‌های رستوران مدرن می‌باشد.

طراحی رستوران

طراحی رستوران سنتی

آنچه که در نگاه اول در یک رستوران سنتی، مخاطب را به خود جذب می‌نماید، پوشش کارکنان این رستوران و بهره‌گیری از لباس‌های سنتی و یکسان می‌باشد، در این سبک از رستوران، طراحی منو مخصوص، بر اساس غذاهای محلی و سرو غذاها در ظروف سنتی، نکته قابل توجه دیگر است. در طراحی رستوران سنتی، استفاده از رنگ‌های ‌شاد مانند؛ سبز، قرمز، فیروزه‌ای یا زرشکی معمول است. به کارگیری تخت و یا مبلمان‌های چوبی خاص و چیدمانی که فضای صمیمی‌تری نسبت به دو سبک  دیگر رستورانهای اشاره شده در ذهن مخاطب تداعی می‌کند، توصیه دیگری در طراحی رستوران سنتی است.

معمولاً پوشش دیوارها از آجرهای تزیینی و استفاده از عکس‌های طبیعت و آثار باستانی منطقه‌ای که رستوران به آن نسبت داده شده می‌باشد. در کنار مولفه‌های مورد اشاره، موسیقی محلی منطقه، که البته بهتر است، به صورت اجرای زنده باشد از دیگر ویژگی‌های رستوران سنتی میباشد. رستوران عالی قاپوی تهران یک نمونه مناسب جهت معرفی و الهام گرفته از یک رستوران سنتی است.

طراحی رستوران

اصول طراحی رستوران

انتخاب نام رستوران

نام انتخابی باید کوتاه، به یاد ماندنی، ساده و البته معتبر باشد. مخاطب با شنیدن نام رستوران باید تصور درستی، از سبک رستوران و غذا‌های منو داشته باشد. حتی می‌توان از اسم یکی از اعضای خانواده، در انتخاب نام رستوران استفاده نمود.

طراحی منو رستوران

اصلی‌ترین مولفه طراحی یک رستوران، طراحی منوی مناسب است، که می‌بایست در آن نکاتی از قبیل نحوه نوشتن منو،  زیبایی و جذابیت بصری آن و حتی به فونت و طراحی گرافیکی که مناسب، با حال و هوا و سبک رستوران شما باشد دقت ویژه‌ای کرددر طراحی منو، شما می‌بایست به توضیح مواد تشکیل دهنده غذا و توصیف مزه آن نیز بپردازید.

سرویس‌ دهی رستوران

سرویس دهی مناسب و هماهنگ، با سبک رستوران، ارتباط مستقیم دارد، و نحوه سرویس دهی از مهمترین عواملی است که بر تجربه و رضایت مشتری تاثیر مستقیم دارد، پس حتماً از نیروهای کارآزموده و آموزش دیده که بخشی از ارکان سرویس‌دهی می‌باشند استفاده نمایید.

دکور رستوران و چیدمان مبلمان رستوران

شما با انتخاب و تصمیم گیری درست، در مورد جامعه مشتریان هدف می‌توانید، ایده پردازی درستی از نحوه چیدمان مبلمان و اکسسوری‌ها، رنگ آمیزی دیوارها، نورپردازی و حتی انتخاب موسیقی مناسب داشته باشید. توجه به این نکته که تمام عوامل ذکر شده مکملی بر کیفیت غذاهای طبخ شده هستند ضروری است.

نحوه چیدمان در طراحی داخلی رستوران

قبل از طراحی چیدمان داخلی لازم است، یک ایده کلی در مورد شیوه چیدمان مولفه‌های مختلف رستوران مورد نظر،  در ذهن داشته باشید، طراحی چینش فضاها، از قبیل سرویس بهداشتی، آشپزخانه و سالن غذاخوری، از قبل باید مشخص گردد. این موضوع در داشتن برنامه‌ای جهت اندازه و نحوه قرار گیری مبلمان و ایجاد فضای دلچسب و ایجاد تعادل  بین فضاها کمک خواهد کرد. البته شاید لازم شود برای جلوگیری از تداخل چیدمان و شلوغی  فضا، شیوه‌های مختلف چیدمان را تست کرده و به نوعی آزمون و خطا کرد تا به تعادل مناسبی رسید و حریم خصوصی هر میز را با رعایت فاصله مناسب رعایت کرد.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که، چینش مبلمان می‌بایست، با طراحی رستوران هماهنگ باشد، به عنوان مثال در اکثر رستوران‌های مجلل میزها به صورت پراکنده چیده می‌شوند.

فضای ورودی جذاب رستوران

استفاده از ادویه جات و گیاهان و تصاویر رنگارنگ، در طراحی رستورانی که غذای هندی سرو می‌کند یا تصاویری از اقیانوس و مضمون دریا و رنگ آبی، برای رستورانی که غذای دریایی در منو دارد، ایده ایست ، که در جذب مشتری می‌تواند موثر باشد، این بدان معناست که داشتن فضای ورودی جذاب و منحصر به فرد به طوری که نام رستوران با فونت و رنگی زیبا از دور قابل رویت باشد، از بهترین شیوه‌های جذب مشتری استمولفه‌هایی که در ورودی رستوران کار می‌شود، می‌بایست با سبک رستوران و دکوراسیون داخلی آن، هماهنگ باشد.

نور پردازی در طراحی رستوران

از عناصر مهم طراحی داخلی رستوران، نورپردازی مناسب آن است. طراحی نورپردازی مناسب، می‌تواند پوششی باشد برای نقایص احتمالی و توجه مخاطبین را به ویژگی‌های جذاب محیط جذب نماید. تلفیق نور طبیعی و الکتریکی بر تناسب نورپردازی محیط می‌افزاید. با کمک نورپردازی مناسب، می‌توانید فضاها و احوال آن را مدیریت کنید، به عنوان مثال برای سرو یک وعده عصرانه، در یک قرار عاشقانه، از چراغ‌های رومیزی و شمع استفاده کنید. به طور کلی اولین چیزی که توجه رهگذران را به خود جلب می‌نماید و آنها را ترغیب به ورود می‌کند، نورپردازی رستوران شماست.

طراحی رستوران

انتخاب سرویس چوب پیشخوان، مبلمان، میز و صندلی، سرویس چوب رستوران است، که در طراحی و انتخاب آنها می‌بایست، به هماهنگی سبک و رنگ سرویس انتخابی، با طرح کلی رستوران، دقت کرد. البته قابلیت شستشو و تعمیر نیز از دیگر موضوعات کلیدی، در انتخاب سرویس چوب است. در چیدمان سرویس چوب، علاوه بر رعایت حفظ حریم خصوصی میهمانان، توجه به مسیر رفت و آمد افراد و سرو راحت غذا نیز باید  مورد توجه باشد .

انتخاب رنگ در طراحی داخلی رستوران

ارتباط مستقیم و ویژه رنگ با روحیه و آرامش بصری افراد، باعث میشود در انتخاب رنگ مناسب حساسیت ویژه‌ای داشته باشید. به عنوان مثال برای رستورانی کوچک، استفاده از رنگ‌های تیره و متریال‌های طرح دار و شلوغ، خالی از اشکال نیست و توصیه نمی‌شود. جامعه مشتریان هدف از عواملی است که می‌بایست، در انتخاب رنگ‌ها در طراحی داخلی رستوران به آن توجه نمود.

طراحی رستوران

استفاده از گیاهان در طراحی داخلی رستوران

راهی آسان و مقرون به صرفه برای تکمیل طراحی داخلی رستوران، استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی می‌باشد، به شرطی که در هنگام خرید، به شیوه و فضای مناسب نگهداری آنها دقت کرد  گیاهان در بوجود آمدن فضای دلنشین و آرامش بخش تاثیر چشمگیری دارند.

موزیک در فضای داخلی رستوران

بررسی‌ها نشان می‌دهد پخش موسیقی، علاوه بر تاثیر در به یاد ماندنی کردن رستوران، برای مشتری، ارتباط مستقیمی‌نیز با افزایش اشتهای او دارد. پخش یک موسیقی  مناسب، مخصوصا اگر به صورت اجرای زنده باشد، جدا از ایجاد خاطره به یاد ماندنی، باعث ترغیب میهمانان به ماندن بیشتر و در نتیجه سفارش بیشتر خواهد شد.

برای رستوران‌هایی که غذای خیلی خوبی ندارند و چندان هم محبوب نیستند، موسیقی پرطرفدار، انتخاب درستی است. برای ساعات شلوغ از ریتم‌های تند و برای ساعات دیگر از ریتم‌های ملایم استفاده کنید.

عطر و بوی رستوران

با توجه به شامه  و حس بویایی قوی افراد، شما می‌توانید با رایحه‌های مناسب و  نوستالژیک، باعث افزایش اشتهای مشتریان شوید.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید استفاده از عطرهای مصنوعی است. همان رنگ رایحه‌های مختلف خلق و خوی متفاوتی را در افراد برمی‌انگیزد.بابونه، اسطوخودوس، وانیل به کاهش استرس کمک می‌کند. ذهن را آرام کند مناسب برای استفاده در رستوران.
بوی نان پخته شده انسان را به یاد خانه می‌اندازد، بنابراین می‌توانید برای تهیه برخی غذاها یا دسرها در آشپزخانه نان بپزید.

کفپوش رستوران

برای به کارگیری کفپوش مناسب جهت دکوراسیون داخلی رستوران، توجه به نکات زیر ضروری است:

  •  امنیت کفپوش: انتخاب کفپوشی که لغزنده نباشد.
  •  صدای کفپوش: استفاده از کفپوشی که بتواند صدا را حداقل کند.
  •  مقاومت کفپوش: از متریالی ساخته شده باشد که به راحتی، دچار فرسایش نشود.
  •  تعمیر و نگهداری کف پوش: با توجه به اینکه کفپوشی، که در رستوران استفاده می‌شود، دائما در معرض ریختن مایعات و چربی می‌باشد، می‌بایست ضمن  مقاومت به راحتی نیز تمیز گردد.

طراحی سقف رستوران

طراحی سقف رستوران باید علاوه بر هماهنگی با سایر مولفه‌های طراحی داخلی رستوران طوری باشد، که انگار در ادامه طراحی سایر فضاهای رستوران استسقف رستوران یکی از عناصر مهمی‌است که نوع دکور و همچنین جذابیت مکان را تعیین می‌کند. به همین دلیل در اصول طراحی رستوران، سقف به عنوان یکی از قسمت‌های اصلی طراحی معرفی شده و بر اهمیت استفاده از ایده‌های ناب برای طراحی این قسمت تاکید شده است. امروزه در رستوران‌های دنیا به این قسمت توجه زیادی می‌شود. تأثیر نوع دکور و ظاهر رستوران در جذب مشتری، صاحبان این مراکز را بر آن داشته تا به نوع دکور و چیدمان آن توجه زیادی داشته باشند. بر همین اساس توصیه می‌شود با استفاده از طرح‌ها و نوآوری‌های چشم نواز در طراحی سقف رستوران، دکوراسیون این مکان‌ها را تکمیل کنید.

طراحی دیوارهای رستوران

در طراحی دیوارهای رستوران توجه به سبک رستوران  لازم و ضروری است، که قبلاً در مورد هر سبک اشاره‌ای داشته ایم.

طراحی رستوران

سرویس بهداشتی رستوران

به واسطه استفاده مشتریان قبل و بعد از سرو غذا، از سرویس بهداشتی، این فضا تبدیل به یکی از مهمترین مولفه‌های یک رستوران شده، که می‌بایست تمیز، خوشبو، جادار و روشن باشد.

آشپزخانه رستوران

ایده طراحی‌های باز برای آشپزخانه می‌تواند، در جلب اعتماد مشتریان موثر بوده، به نحوی که مشتری بتواند آشپزخانه و نحوه آماده سازی غذا را از دور تماشا کند. آشپزخانه، باید دارای فضای کافی، روشن و دارای تهویه مناسب باشد.

طراحی رستوران در فضای باز

طراحی رستوران در فضای باز

طراحی رستوران در فضای باز یک ایده بی نظیر برای بهره مندی از آب و هوای مطلوب و مناظراطراف برای مهمانهایتان است، با این کارشما علاوه برجذب مشتری به ایجاد فضایی بیشتر و افزایش ظرفیت صندلی رستوران کمک کرده اید همچنین یک تجربه غذاخوری به یاد ماندنی برای مهمانانتان رقم زده اید، شما می‌توانند با یک اقدام جسورانه و طراحی دقیق و اصولی فضای بیرونی رستورانتان که احتمالا بدون استفاده است را به یک فضای ناهارخوری پویا و لوکس تبدیل کنید.

مزایای ایجاد رستوران در فضای باز

همانطورکه به آن اشاره کردیم طراحی رستوران در فضای باز می‌تواند فضایی دلنشین  و آرامش بخش را برای مهمانان ایجادکند، قطعا مزایای این سبک از رستوران‌ها فراتر است،این مزایاعبارت اند از:

  1. افزایش ظرفیت صندلی
    رستوران‌های فضای باز به شما این امکان را می‌دهد که صندلی‌های بیشتری به رستوران خود اضافه کنیدوبه نحوی گنجایش کلی فضارا افزایش دهید.قطعا با افزایش ظریفیت رستوران میتواند از مهمانان بیشتری پذیرایی کنیددرنتیجه افزایش صندلی باعث افزایش درآمدکلی رستوران شما می‌شود. همچنین خانواده‌های پرجمعیت برای برگذاری دورهمی‌و مهمانی‌های خود رستوران‌های فضای باز را ترجیح می‌دهند. افزایش صندلی در این فضاهامورد استقبال آنها قرار میگیرد.
    2.برخورداری از آب و هوای مطلوب
    بی شک طراحی رستوران در فضای باز عالی ترین راه برای لذت بردن از آب و هوای مطلوب و لذت بردن از آفتاب است. یک تجربه غذاخوری دلپذیر در فضای باز می‌تواند باعث شود مهمانان رستوران، شما را همیشه با یک خاطره خوب و بیاد ماندنی به یاد آورند وبه مشتریان دائمی‌رستوران شما تبدیل شوند.
    3. فضایی مناسب برای حیوانات خانگی شما
    طراحی یک رستوران فضای باز می‌تواند محیطی مناسب برای حیوانات خانگی وهمچنین کودک پسند باشد، به همبن دلیل رستوران‌های فضای باز گزینه ای ایده آل برای والدین یا خانواده‌های پرجمعیت هستند که به دنبال مکانی برای غذا خوردن هستند.

4-محیط پیشرفته

طراحی رستوران فضای باز به عنوان مکمل و توسعه طراحی داخلی رستوران شما عمل می‌کند. و فرصتی خارق‌العاده برای ایجاد یک محیط بیرونی جذاب فراهم می‌کند که می‌تواند مشتریان بیشتری را جذب کندبی شک مزایای طراحی رستوران‌های فضای باز به چند موردی که ذکر شد خلاصه نمی‌شود.

نحوه طراحی رستوران‌های فضای باز؟

هنگام طراحی یک رستوران در فضای باز، عناصر بسیاری را باید در طراحی و اجرا رستوران در نظر گرفت. یکی از محبوب‌ترین گرایش‌های طراحی رستوران در فضای باز، پیاده‌سازی زیرساخت‌های سبز است که مزایای بی‌شماری را برای بیزینس شما به همراه دارد. با مراحل طراحی رستوران فضای باز بیشتر آشنا شویم:

1-انتخاب بهترین لوکیشن از تمامی‌جهات

2-طراحی پلانی کارآمد

3-انتخاب متریال و المان‌های مناسب

4-الویت بندی عملکرد کلیه فضا‌ها

5-محافظت از فضا در برابر بارش برف و باران و تابش آفتاب (طراحی آلاچیق)

6-طراحی نورپردازی فضای بیرونی رستوران

7-تامین گرمایش در فضای باز

8-کنترل آفات و حشرات

طراحی آلاچیق در فضای باز رستوران

برای رستوران‌هایی که به دنبال طراحی یک فضای غذاخوری در فضای باز هستند، سازه‌های سایه مانند آلاچیق در فضای باز می‌توانند سایه و راحتی را برای مشتریان فراهم کنند. آلاچیق‌ها در سبک‌ها و طرح‌هاو اندازه‌های مختلفی طراحی می‌شوند، بنابراین می‌توانید سبکی را انتخاب کنید که نشان‌دهنده برند شما باشد. و با فضای رستوران شما منطق باشد.

چگونه از رستوران‌های فضای باز در آب و هوای نامناسب محافظت کنیم؟

 در حالی که طراحی رستوران در فضای باز معمولاً با در نظر گرفتن آب و هوای مطلوب احداث می‌شود، اما شما باید احتمال آب و هوای نامساعد را در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌شود از مبلمانی را انتخاب کنید که علاوه برشیک بودنش در برابر آب و هوای نامساعدنیز مقاومت بالایی داشته باشد. شما همچنین باید در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید ایمنی و راحتی مشتریان را در صورت آب و هوای بد تضمین کنید. عناصر زیر را برای طراحی خود در نظر بگیرید.

  • ایجاد سایه بان(چتر) و آلاچیق
  • استفاده از مبلمان ضدآب و مقاوم
  • طراحی گرمایش فضای باز
  • طراحی فن‌های فضای باز

طراحی رستوران

جمع بندی

سخن پایانی اینکه اگر ایده ای، برای طراحی رستوران منحصر به فرد خود دارید، ما در شرکت مدرن ویلا  آماده‌ایم تا در بالفعل کردن آن ایده در کنار شما باشیم. گروه تحصصی مدرن ویلا با کارشناسان تخصصی در بخش طراحی رستوران آماده همراهی با شما عزیزان از ابتدای شروع پروژه تا انتهای آن هستند.