4.3/5 - (6 امتیاز)

هزینه محوطه سازی باغ و محوطه سازی ویلا و یا سایر ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری و اجرای فضای سبز از عوامل متعددی تاثیر می‌پذیرد.
در واقع محوطه سازی یک فعالیتی است که از ابعاد مختلف تشکیل شده و انجام می‌شود.
از باغچه‌های کوچک خانه‌ها، محوطه سازی باغ و باغ ویلا گرفته تا یک مجتمع تجاری یا مسکونی، فضای پارک‌ها و شهرک‌ها، تمام این‌ها از خدمات طراحی منظر و لنداسکیپ و اجرای فضای سبز محسوب می‌شوند.
محوطه سازی، یک دانش و مهارت چند جانبه است که برای فراگیری آن و فعالیت در این حرفه به علوم متعددی از جمله باغبانی، گیاه شناسی، زمین شناسی و… نیازمند هستیم.
در واقع اهمیت محوطه سازی از آن جایی نمایان شد که رابطه انسان با طبیعت و محیط پیرامون کمتر شد و محیط‌های شهری و مدرن جای طبیعت را گرفتند.
محوطه سازی باغ نیز از جمله مواردی است که این روزها علاقه مندان زیادی پیدا کرده و افراد برای ایجاد ارتباط و احساس آرامشی که طبیعت در انسان پدید می‌آورد، خواستار طراحی یک محوطه و فضای سبز در خور باغ خود هستند.
علم معماری منظر یا محوطه سازی در ابعاد بزرگ نیز قابل بررسی می‌باشد و می‌توان در هر نوع زمین متناسب با کاربری آن را به کار برد.
محوطه سازی نه تنها در طراحی محوطه باغ و محوطه سازی ویلا مورد نیاز است بلکه هر ساختمانی نیازمند یک محوطه سازی متناسب با سبک طراحی آن می‌باشد.

هزینه محوطه سازی باغ ویلا
بسیاری از ساختمان‌های تجاری نیز با ایجاد آبنما و فضاهای سبز داخلی سعی در ایجاد حال و هوایی طبیعی در میان دکوراسیون مدرن فضای تجاری، می‌کنند.
قیمت طراحی و اجرای فضای سبز با توجه به شرایط پروژه فرق می‌کند.

قیمت هر متر مربع محوطه سازی باغ برای مکان‌های مختلف با توجه به محل قرارگیری و شرایط پروژه متفاوت است.
همچنین بخش قابل توجهی از هزینه محوطه سازی باغ، وابسته به تخصص مهندسین لنداسکیپ و طراحی منظر در شناخت گل‌ها و چمن و درختانی است که در شرایط ویژه‌ هر منطقه سازگاری داشته باشند.
به این ترتیب تخصص طراح نیز در قیمت طراحی فضای سبز عامل موثری محسوب می‌شود.

عوامل موثر در قیمت طراحی فضای سبز

از اولین عوامل موثر بر هزینه محوطه سازی باغ و اجرای فضای سبز می‌توان به طراحی اشاره کرد. برای محوطه سازی باغ مانند طراحی ویلا یا هر پروژه دیگری، معمولا پس از بازدید اولیه از فضای مورد نظر، طراح فضای سبز با یک نقشه شماتیک از طرح اجرایی نهایی فضای مدنظر به سراغ کارفرما رفته و پس از گرفتن تایید نهایی، شروع به اجرا می‌کند.
قیمت هر متر مربع طراحی فضای سبز توسط طراح یا شرکت پیمانکاری تعیین می‌شود.

قیمت طراحی و اجرای فضای سبز بسته به تخصص طراح متفاوت است. طراحان فضای سبز و محوطه سازی، عوامل زیر را برای طراحی در نظر می‌گیرند:

  • نورگیر بودن محل
  • شمالی و جنوبی بودن ساختمان
  • عادات انسانی

پوشش گیاهی مورد استفاده در محوطه سازی باغ

مهم ترین المان موجود در فضای سبز پوشش گیاهی و به تبع آن موثر ترین عامل در هزینه محوطه سازی باغ نوع گیاهان آن باغ می‌باشد.
در واقع بخش مهمی‌از هزینه محوطه سازی باغ شما بعد از اجرا به لحاظ انتخاب گیاهانی است که در فضای اجرای کار وارد می‌شوند.
البته این گیاهان توسط مهندس لنداسکیپ و طراحی منظر و همچنین با توجه به فاکتورهایی که پیش تر به آن اشاره کردیم، پیشنهاد می‌‌شوند و کارفرما می‌تواند با توجه به بودجه ای که به این کار تعلق داده به یک توافق مطلوب بر سر قیمت طراحی فضای سبز با طراح برسد.

محوطه سازی ویلا باغ

محاسبه ساعتی یا کلی برای اجرای فضای سبز

حجم پروژه عامل اصلی در انتخاب شیوه برآورد قیمت در محوطه سازی و اجرای فضای سبز محسوب می‌شود.
در تعیین قرارداد پروژ‌ه‌های بزرگ طراحی و اجرای فضای سبز،‌ کل قیمت طراحی و اجرای فضای سبز، به صورت نهایی و کلی محاسبه شده و به کارفرما ارائه می‌گردد.
اما در مورد فضاسازی‌های کوچک با متراژ پایین، قیمت اجرای فضای سبز بر اساس تعداد نفرات و میزان ساعات محاسبه و برآورد می‌شود.
برای مثال قیمت محوطه سازی ویلا با متراژ پایین،‌ برآورد هزینه‌ها ساعتی حساب می‌شود. همچنین ساعات اضافی احتمالی در صورت رخداد، بصورت توافقی در هنگام تحویل پروژه لحاظ می‌گردد.

قرارداد نگهداری فضای سبز

برخی از شرکت‌ها و تیم‌های طراحی منظر و فضای سبز علاوه برخدمات طراحی و اجرا، خدمات نگهداری فضای سبز به صورت ماهیانه و سالیانه نیز بر روی قراردادهای خود ارائه می‌کنند.
این موضوع هم بر روی هزینه محوطه سازی باغ و ویلا و دیگر خدمات از این قبیل اثر می‌گذارد. نگهداری فضای سبز شامل فعالیت‌هایی مانند آب دهی، سم پاشی، هرس و مبارزه با علف‌های هرز و به طور کلی تامین سلامت و شاداب نگه داشتن فضای سبز می‌شوند که قیمت هر متر مربع طراحی فضای سبز را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

هزینه محوطه سازی باغ ویلا

هزینه محوطه سازی ویلا

در محاسبه هزینه محوطه سازی ویلا، قبل از هر چیز ابعاد و متراژ محوطه اهمیت دارد.
عامل  موثر دیگر  بر قیمت محوطه سازی ویلا، موقعیت و محل قرارگیری ویلا است.
مانند محوطه سازی باغ در نهایت باید به انتخاب گل و گیاهانی که می‌خواهیم در محوطه سازی وجود داشته باشد، بیندیشیم.

عامل طراحی را نیز در برآورد هزینه‌ها و قیمت محوطه سازی ویلا نباید نادیده گرفت.
پیش از این در بحث محوطه سازی ویلا، افراد به داشتن چند باغچه و گیاه بسنده می‌کردند.
معمولاً جنبه طراحی و زیبایی شناختی به طور تخصصی برای افراد اهمیت چندانی نداشت.
اما اخیرا برای مردم مهم است که از چه نوع گیاهانی و با چه‌هارمونی در فضا سازی محوطه ویلای خود بهره مند شوند و به طور کلی نگاهی علمی‌تر و تخصصی تر به مبحث محوطه سازی ویلای خود دارند.