4.4/5 - (8 امتیاز)

ویلای سرخاب-آقای عالیخانی

محل پروژه: کرج – سرخاب
کارفرما: جناب آقای عالیخانی
طراحی معماری: گروه تخصصی مدرن ویلا
مساحت زمین: 1200 متر مربع
مساحت بنا: 700 متر مربع
سال طراحی و اجرا: 1400

روستای سرخاب

ساوجبلاغ به عنوان یکی از شهرستان‌های استان البرز در مجاورت کرج، طالقان، نظرآباد و اشتهارد قرار دارد. نام اصلی سرخاب، سرخ آباد است و از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ شناخته می‌شود.

سرخاب (sorkhab) یک روستای ییلاقی است و به عنوان یکی از سر سبزترین مناطق ساوجبلاغ در میان بسیاری از گردشگران منطقه محبوبیت بسیار زیادی دارد.

سرخاب به عنوان نگین تهراندشت شناخته می‌شود که در قسمت جنوبی تهراندشت و در مسیر جاده سهیلیه قرار دارد. در واقع تهراندشت در جنوب آزاد راه کرج – قزوین و در مسیر جاده ۳۲ (جاده قدیم قزوین) قرار گرفته است که بهشت ساوجبلاغ نامیده می‌‌شود.

این منطقه امروزه در کنار منطقه ای همچون کردان به شهرت بسیار زیادی در صنعت گردشگری دست یافته است و به نظر می‌رسد در سالیان آینده به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در ایران مبدل گردد.

توضیحات پروژه ویلائی در سرخاب

برای طراحی ویلای جناب عالیخانی، با چالش‌هایی رو به رو بودیم که مهم ترین آن‌ها، عبور کافی نور خورشید، به زیر زمین ویلا بود که برای رفع این چالش و تحقق این هدف، به حفر یک گودال به منظور ایجاد باغچه پرداختیم. برای طراحی این پروژه، مطالعاتی در رابطه با اقلیم منطقه، بررسی زوایا و جهت‌های تابش خورشید در تمامی‌فصول به ویژه فصل سرد به طور کامل صورت گرفت.

از این رو پس از بررسی‌های صورت گرفته، ایده اصلی این طرح حفر گودال باغچه ای شد که نور کافی را به زیر زمین منتقل کند و در عین حال فضای سبز و استخری که در آن طراحی شده فرم این باغچه را مطلوب و با کیفیت می‌کند.

برای انتخاب متریال مناسب برای نمای ویلا با توجه به فرم‌های نهایی به وجود آمده، سه اصل مهم از جمله صرفه اقتصادی، زیبایی و دوام مصالح با در نظر داشتن سلیقه کارفرمای پروژه مد نظر قرار گرفته.

با توجه به بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته، جلسات با کارفرما و بررسی نیاز‌ها و ایده آل‌های ایشان، جمع بندی‌های نهایی منجر به طراحی یک ویلا به سبک پست مدرن شد که مفهوم گودال باغچه ایرانی را به زبان مدرن به تصویر کشیده است.

اجرای ویلا در سرخابطراحی ویلای سرخاب