5/5 - (2 امتیاز)

شهرستان فیروزکوه.پروژه ویلایی جناب عرب پور

محل پروژه: فیروزکوه
کارفرما: جناب آقای عرب پور
طراحی معماری: گروه تخصصی مدرن ویلا
مساحت زمین: 571 متر مربع
مساحت بنا: 185 متر مربع
سال طراحی و اجرا: 1400

شهرستان فیروزکوه (firouzkooh) یکی از شهرستان‌های استان تهران است. مرکز این شهرستان، شهر فیروزکوه می‌باشد. مردم فیروزکوه دارای اصالتی طبری و مازندرانی می‌باشند.

شهرستان فیروزکوه در منتهی‌الیه شمال شرقی استان تهران و در طول جغرافیایی ۵۲:۴۶ و عرض جغرافیایی ۳۵:۲۸ واقع شده‌است. این شهرستان از شمال و شرق به شهرستان سوادکوه در استان مازندران، از جنوب و جنوب شرقی به شهرستان مهدیشهر در استان سمنان و از غرب به شهرستان دماوند محدود می‌گردد. ناهمواریهای فیروزکوه: این شهرستان بر روی بخشی از سلسله جبال البرز مرکزی قرار گرفته‌است و به همین خاطر دارای ناهمواریهای بسیاری است. قلل مرتفع‌ای همچون میشینه مرگ لزور (۴۰۷۶ متر) همچون دیواری این شهرستان را از مناطق شمالی کشور جدا می‌کند که در بین این قلل سرشاخه‌های حبله رود جاری است. سایر کوه‌های منطقه عبارتند از کوه پل در (۲۶۸۹) در شرق فیروزکوه، کوه نواس(۲۸۲۹) در جنوب شرق فیروزکوه، کوه تپه مراد (۳۲۱۹) در شمال غربی فیروزکوه

توضیحات پروژه ویلایی در فیروزکوه

طراحی و ساخت ویلا در موقعیت شهرستان دماوند در زمینی به مساحت 570 مترمربع و به صورت فلت یا همکف با زیربنای 185 مترمربع انجام شده است.

براساس نیاز و خواسته‌های کارفرما این ویلا دارای 3 اتاق خواب، یک فضای وسیع و هم سطح جهت برگزاری مراسمات و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه در تعطیلات و آخر هفته‌ها و همچنین طراحی شومینه در این فضا به جهت زیبایی و خاص بودن داخل ویلا بوده است.

از سایر خواسته‌های کافرما در محوطه ویلا، در نظر گرفتن زمین بازی، پارکینگ با گنجایش دو خودرو، استخر، آلاچیق و همچنین فضایی جهت نگهداری مرغ و خروس و سایر فضا‌ها بوده است.

در طرح نهایی فوق نیز تمامی‌این نیاز‌ها در نظر گرفته شده و بر این اساس طراحی شده است.

ابهامات و سوالاتی که از سوی کارفرما وجود داشت که در جلسات با مهندس طراح این پروژه رفع شد، از جمله این ابهامات به قرار زیر است:

بیشتر این ابهامات و سوالات در رابطه با مقررات فضایی و استاندارد‌های موجود در معماری و بررسی تداخلات آن با نیاز و خواسته کارفرما بود، از جمله نورگیر بودن فضا و… که کارفرما طی این نشست‌ها، مجاب شده و در نهایت حاصل جمع بندی‌های این جلسات طراح نهایی شده فوق می‌باشد.

همچنین سیرکولاسیون فضایی و روابط بین فضایی از دیگر نکاتی بود که در جلسات مطرح و بررسی شد.

ایده اصلی این طراحی، خلق فضایی دلنشین و نورگیر و استفاده تلفیقی از مصالح مدرن و سنتی از جمله آجر قزاقی، سیمان و همچنین استفاده از المان‌های ساده و جذاب جهت ایجاد فضایی خاص و ملموس می‌باشد.

استفاده از آجر بافت و سایه بان‌های عمودی و افقی برای تکمیل فرم و حجم بنا به جهت زیبایی هندسی و همینطور در راستای بهره وری از شرایط اقلیمی‌منطقه از دیگر اهداف و ایده‌های خلق این طرح بوده است.