4.4/5 - (14 امتیاز)

ویلا در رویان-روستای لزیر

 

محل پروژه: مازندران-رویانروستای لزیر
کارفرما: جناب آقای ایریزیان
طراح معماری : گروه تخصصی مدرن ویلا
مساحت لنداسکیپ: ۲۱۰۳ متر مربع
مساحت بنا : جمع دو طبقه ۲۶۶ متر مربع
مساحت زمین: ۲۲۳۸ متر مربع
سال طراحی و اجرا: ۱۳۹۸

خرید ویلا در رویان روستای لزیررویان نام جدید علمده یکی از شهرهای استان مازندران ایران است و در غرب این استان و در کنارهٔ دریای خزر واقع شده‌است و بین شهرهای نور و نوشهر قرار دارد. شهر رویان از سمت شرق به شهرستان نور و از غرب به شهرستان نوشهر، از شمال در مجاورت دریای خزر از جنوب به کوه‌های البرز منتهی می‌شود. فاصله آن با مرکز استان مازندران شهر ساری حدوداً ۱۱۸ کیلومتر است. رویان از نظر موقعیت جغرافیایی در ۳۶ درجه و ۳۴ دقیقه عرض شمالی و ۵۱ درجه و ۵۷ دقیقه طول شرقی واقع شده‌است و در سال ۱۳۹۵ دارای جمعیت ۷،۷۳۱ نفر بوده‌است. رویان در گذشته نام منطقه وسیعی از مرکز و غرب مازندران بوده‌است. به دلیل نسبت تاریخی و تنگاتنگ شهر علمده با منطقه رویان، شهر مذکور به شهر رویان تغییر نام یافت. ضمناً در سال ۱۳۳۳ دارای شهرداری شد.
لزیر روستایی درارتفاعات بسیار زیبای جنگلی در بخش مرکزی شهرستان نور از دهستان میان بند استان مازندران میباشد
———————————————————————————————————————————————————————————-

این ویلا به سبک مدرن و بصورت دوبلکس طراحی شده است و شامل سه خواب مستر، یک خواب معمولی، نشیمن، آشپزخانه، استخر، سونا و سرایداری مجزا می‌باشد.

خواسته‌های کارفرما

خواسته کارفرما طراحی ویلایی مدرن و دلباز در ارتباط با محیط سر سبز روستای لزیر بود تا اوقات فراغت خانوادگی را در آن به دور از هیاهوی شهری سپری نماید.

پلان ویلای رویان

ویلا به دو عرصه خصوصی و عمومی‌تقسیم و همکف بعنوان عرصه  عمومی‌و طبقه اول بعنوان عرصه خصوصی لحاظ شد.

اتاق کار و اتاق خواب مهمان بنا به درخواست کارفرما در یک فضا  در نظر گرفته شد و دید آن به آبنمای صخره ای بطول ۱۵ متر در پشت ساختمان تامین گردید.

سونا و جکوزی با ارتباط نزدیک با استخر و نشیمن عمومی‌و منظره اطراف جاگذاری شدند.

اطراف جکوزی و نشیمن عمومی، بازشوهای وسیع شیشه ای در ارتباط به دک چوبی کنار استخر در نظر گرفته شد تا ساکنین در تمام فصول از منظره  سرسبز اطراف ویلا و باغ نهایت لذت را ببرند.

دید اتاقهای خواب و نشمین خصوصی در طبقه  اول به بخش شمال و شمال غرب که دارای بهترین منظره بود تامین شد.

طبقه همکف شامل نشیمن عمومی، آشپزخانه، اتاق خواب مستر مهمان و کار، سرویس، سونا و جکوزی جمعاً به مساحت ۱۳۳ متر مربع و طبقه اول ویلا شامل یک نشیمن کوچک با دو اتاق خواب مستر و یک اتاق خواب معمولی، سرویس بهداشتی و یک تراس وسیع سراسری جمعاً به مساحت ۱۳۳ متر مربع می‌باشد.

نمای ویلای رویان

در طراحی نمای ویلا از دو قاب قائم و افقی در کنار هم استفاده شد که تراسهای طبقه  اول را قاب گرفته اند و حرکت این دو قاب در پشت ساختمان به احجام سُلب با متریال خاکستری تیره (ترجیحا بتن با تایلهای نامنظم) می‌رسد.

در مجموع از چهار متریال ملات ماسه و سیمان سفید، بتن تایل (یا سنگ با رنگ نزدیک به بتن نوک مدادی) و چوب و شیشه‌های وسیع در نمای این ویلا استفاده شد و با نورپردازی گرم در شب سعی بر آن شد که منظره زیبا و متوازنی را در ترکیب با سرسبزی اطراف ایجاد نماییم.

نورپردازی قابها حس حرکت سیال نور در شب را تداعی می‌کند.

استخر در روبروی ساختمان مکانیابی شد تا انعکاس ساختمان در آن زیبایی خاص خودش را در شب و روز داشته باشد و از طراوت آن در فصول گرم فضای داخل ویلا بی نصیب نباشد.

حفظ درختان سایت

سه درخت گردو در سایت وجود داشت که خواسته  کارفرما حفظ آنها و لحاظ نمودنشان در طرح بود که با مستطیلی شدن پلان ویلا در دک چوبی روبروی ویلا تلفیق شدند.