4.1/5 - (9 امتیاز)

ویلا در دماوند-روستای حصار

محل پروژه: تهران – شهرستان دماوند-روستای حصار
کارفرما: جناب آقای حمید نورانی
طراحی معماری: شرکت مدرن ویلا
مساحت زمین: 1560 متر مربع
مساحت بنا: 730 متر مربع
سال طراحی و اجرا: 1399

از مشخصه‌های اصلی و بارز این ویلا میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • استخر، جکوزی و آبنمای عریض ورودی
  • زمینِ بازیِ چمن
  • روف گاردن و شاهنشین
  • نشیمن‌های متعدد داخلی و خارجی
  • درخت نخل 12 متریِ جلوی نما
  • وید با ارتفاع 9 متر و شیشه‌های کرتینوال
  • سالن جیم در داخل
  • 5 خواب مستر
  • آسانسور و سیستم هوشمندسازی

زمینی که این ویلا در آن واقع شده یک باغ قدیمی‌به متراژ 1600 مترمربع با درختان کهنسال و بزرگ چنار و گردو می‌باشد.

خواسته اصلی کارفرما طراحی ویلایی بود که بتواند حداکثر ارتباط با فضای سبز باغ را داشته باشد و از سوی دیگر حداقل آسیب ممکن درختان را تهدید کند.
با بررسی‌ها و مطالعات وضع موجود در سایت ویلا متوجه شدیم که عمده درختان کهنسال و بزرگ در نیمه شمالی قرار گرفته از این رو تصمیم گرفتیم که بنا را در نیمه جنوبی جانمایی کنیم.

جهت بهره مندی از میدان دید بیشتر از منظره باغ و فضای زیبایی که در قسمت شمالی حیاط ایجاد می‌شود، تصمیم گرفته شد تا جداره رو به حیاط ساختمان با حداکثر بازشو‌ها و شیشه‌های بزرگ طراحی شود تا ضمن ایجاد ارتباط بصری خوب با باغ ویلا، از نور خورشید نیز بیشترین بهره مندی حاصل شود.

با ایجاد یک شکست و عقب نشینی در لبه ی نما توانستیم میزان بیشتری از آفتاب سمت جنوب را به داخل ساختمان ویلا بکشانیم و در عین حال با ایجاد یک محور نامتقارن، در سرتاسر پلان ویلا، تفکیک عملکرد‌های خصوصی و عمومی‌به خوبی انجام گرفت.

با امتداد استخر به عمق پلان، ارتباط میان درون و بیرون ویلا را افزایش دادیم و به تعریف جذاب تر و زیباتری از ورودی بنا رسیدیم.

قرارگیری وید اصلی ویلا در لبه جداره جنوبی، علاوه بر ایجاد حس وسعت و عمق بیشتر در فضای داخلی، به نورگیری حداکثری بنا نیز منجر شد.

همچنین طراحی وید ویلا، علاوه بر زیبایی بیشتر، موجب تفکیک بیشتر فضاهای طرفین داخل ویلا شده، به طوری که در یک سو فضای نشیمن و بالکن عمومی‌و در سوی دیگر اتاق خواب اصلی و بالکن خصوصی آن قرار گرفته.

از دیگر اقدامات ساختاری که به منظور ارتباط بیشتر درون و بیرون انجام پذیرفت، قرارگیری استخر در طول فضای نشیمن اصلی بود که موجب دید از درون به بیرون زیباتر شد و علاوه بر این انعکاس تصویر نمای ویلا در آب، به شکوه و جلوه بیشتر ظاهر این ویلا انجامید.

قرارگیری ساختمان در ضلع شمالی به گونه ای بود که با یک عقب نشینی متناسب با زاویه لبه زمین امکان حفظ درختان کهنسال موجود در باغ فراهم آید همچنین از فضای بوجود آمده در سمت شمالی ساختمان به عنوان حیاط خلوت و فضای صرف صبحانه استفاده شود.

در محوطه ویلا، با طراحی فضای نشیمن و آتشگاه و همینطور زمین بازی، فضای چند منظوره ایجاد شد که در موقعیت‌های مختلف، کاربری متنوعی دارد.

سایر امکانات موجود در حیاط، نظیر باربیکیو، آشپزخانه در ترکیب با فضاهای نشیمن روباز و مسقف در پشت بام یا روف گاردن ویلا، فضاها و امکانات رفاهی ویلا تکمیل شد.

اجرای ویلای حصارطراحی ویلا در روستای حصار دماوند