4.8/5 - (5 امتیاز)

ویلا در عباس آباد-جناب آقای صمدزادگان

محل پروژه: عباس آباد-مازندران
کارفرما: جناب آقای صمدزادگان
طراحی معماری: گروه تخصصی مدرن ویلا
مساحت زمین: 450 متر مربع
مساحت بنا: 180متر مربع
سال طراحی و اجرا: 1399

خرید ویلا در عباس آباد

عباس‌آباد یکی از شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران است. این شهر از شمال به دریای خزر، از جنوب به شهرستان کلاردشت، از غرب به شهر نشتارود و از شرق به شهر سلمان‌شهر (متل قو یا ساقی کلایه سابق) متصل می‌گردد. عباس‌آباد بر اساس آخرین آمار سازمان سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیتی بالغ بر ۱۳،۴۸۲ نفر را دارد و مردم آن به زبان مازندرانی از نوع کلارستاقی گویش می‌کنند همچنین شهرهای کلارآباد و سلمانشهر زیر مجموعه اداری آن می‌باشند.

توضیحات پروژه ویلای آقای صمدزادگان

شکل گیری کانسپت  و فرم

در این پروژه روند تولید فرم بیشتر وابسته به دو عامل بود، اول خواسته‌های کارفرما و بعد محدودیت‌های موجود در طراحی. خواسته اصلی کارفرما رمزآلود بودن فرم و در عین حال عملکردی بودن آن و توجه به ایجاد حریم برای فضاهای خصوصی بود. اما محدودیت اصلی آنجا بود که این بنا باید از بیرون به تراس‌ها راه می‌داشت. نقطه عطف در ایجاد کانسپت طراحی نمای ویلا در همین جا رقم خورد. یعنی ما از وجود پله‌ها در نمای اصلی به عنوان یک فرصت استفاده کردیم. در واقع فرم اصلی متشکل از صفحاتی می‌باشد که در اطراف ویلا چرخیده و خود را با فرم پله‌هایی که به تراس‌ها می‌روند هماهنگ کرده اند. در ذهن هر بیننده ای که این بنا را مشاهده می‌کند اولین سئوال وجود فضاهای مثلثی شکل و کشف این فضاهاست. رمزآلود بودن فضا می‌تواند با رنگ سفید بیشتر و بیشتر هم بشود. در عملکرد این صفحات مثلثی باید به این نکته اشاره کرد که ایجاد حیاط‌های خصوصی و همینطور منع دید از بیرون به فضاهای خصوصی تر مانند اتاق خواب‌ها نیز مطابق نظر کارفرما ایجاد شده است.
نکته دیگری که در شکل گیری کانسپت تاثیرگذار بود این بود که باید تاکید بر “درخت وضع موجود” و احترام به “ماهیت” آن نیز در طراحی نما دیده می‌شد. در هنگام بالا رفتن از پله‌های محوطه (به سمت تراس طبقه اول)، می‌توان شاخه‌ها و برگ‌های این درخت را لمس کرد و بیشتر حس زندگی را درک نمود.

طراحی محوطه ویلای عباس آباد

در محوطه سازی ویلای جناب آقای صمدزادگان نیز سعی شده که با همان خط و خطوط مثلثی و ذوزنقه ای شکل، تولید فرم را انجام داد. تقسیم بندی حوض و فضاهای سبز جلوی ویلا نمایانگر بارز این مطلب می‌باشد. چرا که این محوطه باید ماهیت فرم را به ما معرفی می‌کرد. یعنی مانند یک قضیه دوشرطی در ریاضی، شما باید از نما به محوطه و از محوطه به حجم برسید. و این پروسه می‌تواند در فضاهای داخلی ویلا نیز اعمال شود و به بیان معماری می‌توان به موضوع “وحدت وجود” اشاره کرد.