4.9/5 - (14 امتیاز)

تهراندشت شهرستان ساوجبلاغ استان البرز

منطقه تهراندشت به لحاظ جغرافیایی و توپوگرافی شرایط بسیار ویژه ای دارد. این منطقه در پایین دست رشته کوه البرز واقع شده است. قرار گیری این منطقه در پایین کوه البرز، سبب شده است تا آب زیرزمینی بسیار زیادی در این منطقه وجود داشته باشد. از سوی دیگر، تهراندشت مانند یک دره است. نقاط پایین دره که شامل مناطقی نظیر سرخاب می‌شود، دارای شرایط بسیار ویژه ای هستند. این مناطق دسترسی بسیار خوبی به آب زیرزمینی دارند. یعنی با حفر تنها چند متر چاه، به منبع بی انتهای آب دست خواهیم یافت. این عدد در مناطق متفاوت، مختلف است اما در منطقه سرخاب که در پایین ترین نقطه تهراندشت به لحاظ عمق قرار دارد، کمتر از 9 متر است.

این موضوع یعنی فراوانی آب، سبب شده است تا این منطقه از دیرباز، سرسبز و پر از باغ‌های میوه باشد. باغستان‌های تهراندشت و بویژه سرخاب و میوه‌های بی نظیر آن، از دیرباز مورد توجه خاص و عام بوده است. به این دلایل به سرخاب، لقب نگین ساوجبلاغ داده شده است.خوب است بدانید که تهراندشت و همینطور کردان در منطقه ساوجبلاغ کرج واقع شده اند.

تهراندشت و همین طور شهرک‌های ییلاقی اطراف آن مانند سرخاب و سهیلیه در نزدیکی تهران و کرج و دقیق تر اگر بگوییم در فاصله هفتاد کیلومتری تهران قرار دارند. وجود باغ ویلاهای لوکس، نزدیکی به شهر تهران،  داشتن آب و هوای ییلاقی ، وجود درختان سرسبز و باغ‌های میوه ، تهراندشت ، سرخاب و سهیلیه، تبدیل به منطقه تهرانی نشین شده اند و مردم تهران تعطیلات آخر هفته خود را در این منطقه می‌گذرانند. همچنین برخی افراد که محل کارشان در هشتگرد (از شهرستان‌های استان البرز) می‌باشد ترجیح میدهند محل زندگی خود را با خرید ویلا یا ساخت ویلا در منطقه دنج و آرام تهراندشت و سرخاب بگذرانند. همین نزدیکی منطقه به تهران سبب شده ویلاهای لوکس و مدرن با امکانات عالی و قیمت مناسب در اطراف تهراندشت، سرخاب و سهیلیه ساخته و خریداری شود و ساخت ویلا در تهراندشت و خرید و فروش ویلا در این مناطق افزایش پیدا کند.