4.1/5 - (8 امتیاز)

حضور آب در محوطه ویلا

یکی از عناصر مهم در طراحی محوطه ویلا آب است که به شکل‌های مختلف می‌تواند در محوطه ویلا حضور داشته باشد.استخرها و برکه‌ها ظروف آب ساکن هستند که استخرها معمارانه و برکه‌ها طبیعت گرایانه اند، برکه‌ها مشخصاً نمادی از روح روستایی، ویلای روستیک هستند.
برکه‌ها آبهای راکدی هستند که با خطوطی طبیعی مشخص شده اند و غالباً با کاشتن گیاهانی به صورت طبیعی بر آنها تأکید می‌شود. انتخاب مکان مناسب برای احداث برکه، انتخاب گیاهان و ماهیان و پیش بینی نیازهای زیستی آنها و هماهنگی آنها با جلوه‌های طبیعی اطراف خود از ملاحظات ضروری طراحی است. بهترین مکان برای برکه مکانی است که در ساعات اولیه روز و به هنگام غروب نورگیر باشد و سایه درختان در گرمای ظهر از بالا رفتن درجه حرارت آب بکاهد.
در اطراف برکه باید از کاشت گیاهان خزان کننده که برکه‌ها را آلوده می‌کنند و همچنین برگ آنها در داخل آب تخمیر شده و تولید گازهای سمی‌می‌کند که حیات ماهی را به خطر می‌اندازد، جلوگیری کرد.

طراحی ویلا در شهریار-طراحی ویلا کلاسیک

یکی از عناصر مهم در طراحی محوطه ویلا عوامل تزئینی، تلفیقی و ارتباطی است که با محیط که به نحوی در فضا و مکان باغ موثر می‌افتد آبنما می‌باشد. بر حسب شرایط، امکانات زمین و هدفهایی که از ایجاد آبنما وجود دارد اشکال مختلفی از آن ساخته می‌شود. شکل و تعیین محل آبنما خود بستگی به موقعیت زمین و هماهنگی با دیگر عوامل باغ دارد. بنابراین می‌تواند کاملا جنبه سلیقه و ابتکار فردی داشته باشد. آبنما دارای تأثیرات مثبتی است؛ از جمله در تابستان باعث افزایش رطوبت، تلطیف هوا و کاهش دما می‌گردد. در حال سکون به عنوان آینه ای عمل می‌کند که تصویر مناظر و آسمان اطراف را منعکس می‌سازد. و در حالت عدم سکون سبب ایجاد رقص نور و رنگ و انعکاس آن بر روی اجسام مجاور می‌گردد.

محوطه سازی ویلا

شکل دیگر نمایش آب در محوطه به شکل آب در حرکت و آبشار صخره ای است که می‌تواند مستقیماً یا به واسطه آبرو با نهر به برکه راه پیدا کند. آبشارها از آنجا که القا کننده طبیعت در ذهن ما هستند، باعث آرامش و آسودگی خاطر در ما می‌شود و از این لحاظ گزینه مناسبی برای محوطه ویلایی است.

آبشار صخره ای در محوطه

آلاچیق یا سایبان در محوطه ویلا

آلاچیق معمولاً در مجاورت آبنما با استفاده از الوار و… احداث خواهد شد. ارتفاع آن حداقل ۲.۵ متر می‌باشد و در کنار هر یک از پایه‌های آن گیاهی پیچنده نظیر پیچ امین الدوله، اناری، نسترن و… کاشته خواهد شد تا علاوه بر زیبایی منظر و تأمین رنگ و عطر گلها به عنوان سایبانی مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

آلاچیق در محوطه

طراحی ویلا در رامسر

فضای سبز در محوطه ویلا

در محوطه سازی ویلا و طراحی باغ ویلا آنچه حرف اول را می‌زند آشنایی طراح با گیاهان متنوع و خصوصیات گیاهان مختلف برای منظور‌های خاص می‌باشد. توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب گیاهان باید تمام جوانب کار در نظر گرفته شود تا به منظر و هدف دلخواه خود در فضای سبز ویلا برسیم. مثلاً بسیاری از گونه‌ها در مقابل شرایط و عوامل محیطی، شرایط خاک و میزان نور مقاومت چندانی ندارند. موضوع دیگری که همواره باید مد نظر قرار گیرد، رشد و نمو گیاه و فاصله آن از اطراف و گیاهان دیگر است.

فضای سبز در محوطه ویلا

از پوشش گیاهی می‌توان به عنوان یک مانع استفاده کرد و جدایی فضاهای عملکردی با حفظ ارتباط بصری را ایجاد نمود و این مسئله با ایجاد پرچینها امکان پذیر است. برای ایجاد فضای مسقف سبز در محوطه ویلا می‌توان از گیاه رونده به کمک نگاه دارنده و داربست  استفاده کرد.

نورپردازی محوطه ویلا

تجهیزات روشنایی در حیات بخشیدن و زنده نگه داشتن طبیعت مؤثرند و همچنین به منظور امنیت بیشتر ضرورت خواهند داشت. کلیه نقاط کانونی باغ، درب ورود ، آلاچیق، استخر، آبشار، فواره‌ها، مجسمه‌ها، محل نشستن و دیگر وسایل تزئینی باید امکانات روشنایی داشته باشند.
روشنایی در باغ یا کاربردی است که از نور آن در عبور از مسیرها و دیدن اشیا و مناظر استفاده عادی می‌گردد و یا به منظور تغییر در حال و هوای باغ به منظور استفاده هر چه بیشتر بصری، مانند روشن کردن آب برکه و یا استخر از زیر آب، قرار دادن لامپ‌های مخصوص و با نورهای متفاوت در لابلای گیاهان و درختان روی زمین است.

نورپردازی محوطه ویلا

نکته اساسی که نباید در طراحی ویلا و محوطه ویلا فراموش شود این است که تابش یک منبع کوچک نور می‌تواند در یک باغ تا مسافتی طولانی نفوذ کند. فضای بیرونی را غرقه در نور نکنید، اما در عین حال با تعبیه پریزهای برق کافی امکان افزودن به ظرفیت نورپردازی را فراهم آورید.

مبلمان محوطه ویلایی

محل نشستن را می‌توان با مصالح ساختمانی نظیر آجر، سنگ، بتن و چوب در جا ساخت. اما این گونه محلها در زمستان سرد و در تابستان گرم هستند و با تشک‌های خاص می‌توان آنها را تزئین کرد و این کاستی را از بین برد. میز و صندلی‌های قابل حمل از مزایای زیادی برخوردار هستند و با تغییر فصل و عدم استفاده از آنها می‌توان به انباری منتقلشان کرد.

مبلمان محوطه ویلایی

گالری نمونه کارهای طراحی ویلا شرکت مدرن ویلا