5/5 - (4 امتیاز)

سالانه هزاران هکتار از اراضی جنگلی وجود دارد که فقط باهدف ساخت ویلاها، آن هم برای تعطیلات چند روزه از بین میروند. علاوه بر این آسیب محیط زیستی باید هزینه‌های زیاد نگهداری از این ویلاها را متقبل شویم; و در نهایت پس از گذشت چند سال مجبور به بازسازی آنها می‌شویم. در مقابل روش‌های مدرن و نوینی وجود دارند مانند ساخت و ساز سازگار با محیط زیست که شامل استفاده از مصالح و فرایندهایی در طراحی و ساخت ویلا می‌باشد که در طول چرخه عمر یک ساختمان دارای راندمان منابع و از نظر زیست محیطی به اصطلاح سبز هستند.

ساختمان سبز
در این میان ساختمانهایی مدرن وجود دارند که به آنها ساختمان سبز یا به عبارتی معماری سبز میگویند اما به دلیل زیاد بودن هزینه‌های ساخت آن هنوز رواج پیدا نکرده، این طراحی‌های مدرن به لطف مزایای زیادی که نسبت به ساختمانهای غیر سبز دارند،  از محیط زیست گرفته تا اجتماعی و اقتصادی،  افزایش یافته است. در اینجا چند دلیل وجود دارد که ممکن است پس از دانستن آن تصمیم به بازسازی ویلای خود با این روش‌های نوین شوید.

بازسازی ویلای سبز

چهار مورد از مزایای بازسازی سازگار با محیط زیست:

  1. هزینه تعمیر و نگهداری پایین و بهره برداری:
    حتی اگر بازسازی یک بافت فرسوده و تبدیل آن به ساختمان‌های سبز و مدرن کمی‌گران تر از همتایان غیر سبز آنها باشد، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها باعث می‌شود در طولانی مدت آنها ارزان تر شوند.
  2. بهره وری انرژی:
    طراحی ساختمانهای سبز به گونه ای است که تا حد امکان سعی می‌کند وابستگی به انرژی از منابع غیر تجدید پذیر مانند زغال سنگ را کاهش دهد. برای این منظور، آنها پنل‌های خورشیدی را برای استفاده از انرژی خورشید نصب می‌کنند و پنجره‌ها را به گونه ای طراحی می‌کنند که ممکن است تا آنجا که ممکن است از نور طبیعی استفاده کند و بنابراین، از نور مصنوعی کم می‌کند.
  3. افزایش کیفیت طراحی در محیط داخلی:
    کیفیت محیط داخلی بستگی به شرایط داخل ساختمان دارد. این شرایط شامل روشنایی، ارگونومی، شرایط حرارتی و کیفیت هوا است. ساختمانهای سبز این کار را با نصب پنجره‌های عملیاتی انجام می‌دهند که در بیشترین حد ممکن از نور خورشید و استفاده از موادی که ممکن است عناصر خطرناک برای سلامتی ساطع کنند، کاهش می‌یابد.
  4. افزایش راندمان مصالح:
    با استفاده از موادی با ماندگاری بالا حتی برخی از محصولات را بازیافت و استفاده مجدد می‌کنند; مانند دیوار‌های جدید که با ترکیب مواد خاصی است و پوشش‌هایی در ایران موجود است که از مواد آلی حاصل از بازیافت مواد پلاستیکی است. همچنین این ویلا‌های مدرن را به شکلی طراحی می‌کنند که امکان استفاده از مواد کمتری را فراهم کرده و فرآیندهای استفاده از آب، مواد اولیه و انرژی کمتری را به کار گیرد.
    کاربردهای مختلف پنل‌های خورشیدی در گرم کردن آب برای مصارف خانگی و همچنین صرفه جویی در مصرف آب از طریق تصفیه بیولوژیکی فاضلاب و استفاده مجدد از آن، جمع آوری و استفاده مجدد از آب باران در مصارف باغبانی.
    لامپ‌های حبابی با انرژی کم، که دوام آن‌ها 100 برابر بیشتر از لامپ‌های معمولی است و عایق‌های سلولوزی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و رنگ‌های فاقد سرب و مواد سمی.
    بازسازی ویلای سبز
    بازسازی ویلای سبز