4.6/5 - (23 امتیاز)

سبک‌های طراحی ویلا  یک ارتباط مناسب حرکتی بصری بین اجزاء مختلف ویلا از درب ورودی گرفته تا محوطه سازی ویلا ایجاد می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند که دسترسی آسان به بخش‌های مختلف ویلا برای ساکنان آن به آسانی فراهم شود. در تفکیک فضاها از سبک‌های مختلفی استفاده می‌شود اگر تمایل به داشتن ویلایی به حال و هوای کلاسیک داشته باشید معماری آن نیز به صورت کلاسیک خواهد بود و در صورتی که ویلایی با حال و هوای مدرن را لذت بخش بدانید معماری آن نیز بصورت مدرن برای شما انجام خواهد شد.در هر صورت با هر سبک و سیاقی که ویلا ساخته شود لازم است که یک پلان معماری مناسب و مطلوب تهیه شود تا تمام بخشها را با قسمت ورودی ویلا در نوعی ارتباط مناسب خود قرار دهد. در حقیقت تفکیک فضا مبحث سبک‌های طراحی ویلا در رشته معماری از بخش‌های سخت و زمان بر به حساب می‌آید چرا که قرار گیری هر عنصر در جای مناسب خود از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر عناصر ویلا به درستی در جای مناسب خود قرار نگیرند بعدها ساکنان ویلا را نه تنها در عبور و مرور آسان در ویلا بلکه در داشتن چشم اندازی زیبا از ویلا نیز دچار مشکل خواهد کرد.

سبک طراحی ویلای مدرن

دوری از طبیعت شاید یکی از تلخترین عارضه‌های زندگی این روزهای ساکنان کلان شهرهاست. شهرک‌های ویلایی و باغ‌های سرسبز اطراف آن گزینه بسیار مناسبی برای تجربه یک زندگی آرام و خارج از محیط شهری است. در سبک طراحی ویلای مدرن سعی می‌شود با ایجاد حجمی‌یکپارچه و منسجم ضمن گستردگی نما در چند جهت، در داخل بنا نیز فضا یکدست، دلباز و بزرگ به نظر برسد. با استفاده از فرورفتگی در پوسته ویلا ضمن اینکه یک نمای دوبعدی به سه بعدی تبدیل می‌شود، باعث ایجاد سایه اندازی در نما شده و خصوصا پس رفتگی در محل بازشوها از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری خواهد کرد.

ایده طراحی ویلای مدرن

۱.خلوص، سادگی و خوانایی
۲.گشایش و روشنایی
۳.حس تعلق،خاطره انگیزی و حس خلوت و آرامش در فضای داخلی
۴.احترام به زمینه و محیط پیرامون

در طراحی داخلی ویلای مدرن سعی می‌شود با ایجاد پنجره‌های قدی بزرگ به سمت باغ و ایجاد یک دید مرکزی به عنوان قلب خانه بیشترین دید به سمت باغ ویلا ایجاد شود. معمولا اتاق مهمان در کنار آشپزخانه در همکف قرار می‌گیرد و آشپزخانه با یک در به فضای مجاور حیاط و استخر اتصال پیدا می‌کند.

سیک طراحی ویلا مدرن

سبک طراحی ویلای کلاسیک چیست؟

معماران این سبک، معماری کلاسیک را یک معماری لایزل و بی زمان می‌دانند. اصول این معماری همانند نظم،تناسب، تقارن، هماهنگی و کمال که در زمان یونان باستان برای خانه خدایان طراحی شده بود اصولی جاودانه است. خدایان یونان باستان ، خدایانی بودند انسان گون در حد نهایت زیبایی، کمال و جاودانگی. لذا خانه آنها نیز می‌بایست دارای همین خصوصیات می‌بود. بدین لحاظ معماری کلاسیک نیز باید یک معماری بدون نقص و ایراد باشد.

طراحی ویلا در شهریار

ویژگی‌های سبک نئوکلاسیک در حال حاضر به قرار زیر است

⦁ پیاده کردن طرحها و نمادهای معماری کلاسیک برای عملکرد‌های معاصر.
⦁ رعایت تناسبات هندسی کلاسیک در طرح بنا
⦁ ایجاد امکانات جدید و مدرن در داخل بنا.
⦁ به کارگیری مصالح سنتی مانند سنگ، آجر، و چوب

از سبک‌های طراحی ویلا معماری کلاسیک است که از قدیمی‌ترین سبکها در معماری محسوب می‌شود که طرفداران زیادی دارد و به یک سبک مادر در دکوراسیون تبدیل شده است. در واقع دلیل انتخاب این سبک نظم، تعادل، هماهنگی، شکوه و عظمت است که در بنا دیده می‌شود و افراد با گزینش این سبک اعتبار و نظم خود را به رخ می‌کشند.

سبک طراحی ویلا کلاسیک

عوامل کلی مؤثر بر مطلوبیت ویلا

۱- از نظر فرهنگی
این مسئله همینطور که اشاره شد یکی از مهمترین مسائل در طراحی سبک‌های طراحی ویلا می‌باشد. خانهایی که در تقسیم بندی فضایی آن عامل فرهنگ و نحوه زیست مردم رعایت نشده باشد به هیچ عنوان خانه مطلوبی برای ساکنان آن نیست. و چه بسا در اینگونه موارد ساکنین خانه ویلایی بعد از مدتی مطابق میل خود تغییراتی در پلان داخلی ویلا انجام دهند. روی همین اصل معمار باید کاملاً روی فرهنگ و نحوه زیست و آداب و رسوم افراد شناخت پیدا کند و شناخت هر چه بیشتر آن باعث مطلوبیت خانه برای ساکنین خواهد بود. به عنوان مثال داشتن فضاهای مجزا برای جنسهای مختلف و سنین متفاوت، ایجاد عرصه‌های عمومی‌و خصوصی در ویلا از عوامل ایجاد مطلوبیت در خانه می‌باشد.
۲- از نظر اقلیم
هر مسکن برای زندگی نرمال باید از نظر شرایط زیستی مناسب باشد. توجه به وضع اقلیم یکی از موارد لازم در این مورد است. مطابقت با اقلیم محل و مقابله صحیح در مقابل عوامل جوی نامناسب محلی، در ایجاد شرایط مطلوب در خانه بسیار مؤثر است. ساخته شدن خانه‌ها با فواصل معقول برای ایجاد کوران هوای بین ساختمانهای مسکونی یا انتخاب سطح پنجره مناسب با وضع اقلیمی،میزان روشنایی و آفتاب گیری کافی برای تک تک فضاهای خانه از مثالهایی است که در این باره می‌توان زد.

۳- از نظر آسایش

از عوامل بوجود آورنده آسایش می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • بوجود آوردن فضاهای سبز
  • ایجاد فضاهای جداگانه و محفوظ بدون خطر برای بازی بچه‌ها
  • دور بودن از راهها و خیابانهای پر ترافیک، فرودگاه، کارخانه و هر منبع تولید سر و صدا و بوهای ناراحت کننده
  • کنترل سر و صدا

طراحی ساختمان ویلا می‌تواند به نحوی باشد تا عملکردهای پر سر و صدا را موجب می‌شود. برآمدگی زمین، موانع پوشیده با مصالح بنایی و با دیوارهای حجیم و غیر قابل نفوذ در مقابل امواج صدا بهترین محافظ را ایجاد می‌کند. طرح معماری می‌تواند طوری باشد که جهت دادن به امواج صوت ورود صدا را محدود نماید. این خاصیت می‌تواند با شکل دادن به دیوارها، شیبها و تقاطع ساختمان ایجاد شود.

۴- از نظر امنیت
احساس امنیت یک نیاز غریزی در انسان است که در آن نیاز به کنترل محیط انسان بوجود می‌آورد که یکی از اهداف طراحی را تشکیل می‌دهد. کنترل محیط به دو صورت فیزیکی بصورت نرده ، حصار ، قفل و نور و زنگ خطر و کنترلهای انسانی بصورت نگهبانی و افراد ساکن محلی و نظایر می‌باشد.

۵- از نظر زیبایی
معمار با ایجاد یک ترکیب زیبا و دلپسند و ساده با توجه به فرهنگ و سلیقه مردم نه با استفاده از سبکهای شخصی و طراحی یک محیط طبیعی و آزاد در رابطه با حفظ محیط طبیعی زمین و ایجاد فضای سبز مناسب با اقلیم محل می‌تواند به مطلوبیت مسکن از نظر زیبایی بیافزاید.

۶- از نظر تکنولوژی
منطبق بودن ویلای شما با تکنولوژی روز نیز یکی از عوامل مطلوبیت است به عنوان مثال یک آشپزخانه مجهز با وسایل تهویه خوب و وسایل برقی کارآمد و تأسیسات سرمایش و گرمایش مناسب تأثیر زیادی در مطلوبیت خانه خواهد داشت.

۷- از نقطه نظر روانی
افراد بر حسب خواسته شخصی که از طرز تفکر و آداب و رسوم زندگی نشأت می‌گیرد و به انتخابهای خاص از قبیل انتخاب رنگ و طرز تزیین و انتخاب فضای زندگی می‌پردازند ، انتخاب فضاهای زندگی چه از نظر عملکردی و چه از نظر زیبایی همگی ریشه در فرهنگ و روان و اندیشه مردم دارد که رعایت آنها ایجاد مطلوبیت از لحاظ روانی خواهد نمود.

سبک طراحی ویلای مدرن